W numerze 22-23/2019

GOSPODARKA

Odbudujmy przemysł elektroniczny. Artykuł dyskusyjny

Polska weszła na drogę przyśpieszonego rozwoju gospodarczego. Proces ten dotyczy wielu sfer gospodarki: budownictwa, handlu, rolnictwa, usług, energetyki itp. Program rozwoju przemysłu zakłada m.in. innowacyjność, zrównoważony rozwój i reindustrializację. Obserwując różne gałęzie przemysłu można wyciągnąć wnioski, jakie parametry wyrobów wpływają na ich nowoczesność

Andrzej Skorupski


Polscy rzemieślnicy w otoczeniu Przemysłu 4.0

Przemysł 4.0 w ostatnich kilku latach stał się tematem wielu debat i konferencji. Określa się go nową rewolucją przemysłową – czwartą rewolucją po mechanizacji, elektryfikacji i automatyzacji. W tych warunkach niezwykle cenne są wszelkie inicjatywy łączące tradycje zawodowe z nowymi trendami na rynku produktów i usług. Nowoczesne rozwiązania są dziś niezbędne także dla rzemiosła.

dr hab. Jan Klimek, wiceprezes Związku Rzemiosła Polskiego, prof. SGH, dyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa, kierownik Zakładu Przedsiębiorstwa Rodzinnego Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej


Wiatr wielkich nadzei

W listopadzie 2018 r. Ministerstwo Energii opublikowało projekt „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku” (PEP2040). Zdaniem jej autorów ta strategia państwa stanowi odpowiedź na najważniejsze wyzwania stojące przed polską energetyką w najbliższych dziesięcioleciach oraz wyznacza kierunki rozwoju sektora energii z uwzględnieniem zadań niezbędnych do realizacji w perspektywie krótkookresowej.

Jerzy Bojanowicz


POLAGRA smaku i zdrowia

Odległe są już te czasy, gdy z okazji Targów POLAGRA na terenach MTP był taki tłok, że nie dawało się zwiedzać stoisk targowych. Podobno tym roku na cały blok targów POLAGRA przyjechało aż 1100 firm z 30 krajów tłoku jednak nie było. Natomiast wystawcy żalili się, że nie mieli na stoisku przez dwa dni żadnego potencjalnego partnera biznesowego.

Henryk Piekut


EDUKACJA

Ku doskonałym zawodowcom

Kto przedstawi dobrą ofertę i formułę edukacyjną dla nauki zawodu? Można tego oczekiwać od Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego, mającego wieloletnie doświadczenia. Lecz zmieniają się potrzeby rynku pracy i oczekiwania pracodawców. Co na to Związek? Na to pytanie odpowiada prezes Zarządu Głównego ZZDZ, wiceprezes KIG, Andrzej Piłat:


Zrównoważona gospodarka Lasów Państwowych

Już w XVIII wieku użyto pojęcia „zrównoważony rozwój”. Ten pierwszy przypadek dotyczył leśnictwa, a chodziło o to, że w danym okresie nie można pozyskiwać więcej drewna niż go przyrosło. Tę piękną ideę można było sprowadzić do pouczenia, by gospodarkę leśną prowadzić w taki sposób, aby zachować lasy w dobrym stanie dla przyszłych pokoleń.

Henryk Piekut


Gdzie są dzisiaj laureaci Olimpiady Wiedzy Technicznej?

W 46 roku istnienia Olimpiady Wiedzy Technicznej (OWT) jej organizację i finansowanie musiało przejąć środowisko techniczne skupione w FSNT NOT przy dużym wsparciu uczelni technicznych. Tak więc, pomimo braku pomocy finansowej państwa OWT, mająca duże tradycje i wspaniałych laureatów będzie kontynuowana.

Janusz M. Kowalski


INNOWACJE

IWIS platformą kontaktów

Tegoroczna, XIII już edycja Wystawy IWIS (International Warsaw Invention Show) odbyła się jak zwykle, w Politechnice Warszawskiej 14-16. 10. 2019 r.  Z tej okazji rozmawiamy z Prezesem Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów - organizatora IWIS, prof. dr hab. inż. Michałem Szotą, rozmawia Zygmunt Jazukiewicz.


Frankfurcka IAA szuka nowej drogi rozwoju

Znane i cenione od lat targi samochodowe IAA we Frankfurcie/M notują znaczny spadek zainteresowania. W tym roku było tylko 560 tys. zwiedzających( w roku 2018 -810 tys.), liczba wystawców zmniejszyła się do 838. IAA wykorzystana została tak jak nigdy przez aktywistów ochrony klimatu, jako platforma krytyki branży motoryzacyjnej. Dziesiątki tysięcy osób żądały miast wolnych od samochodów, bezpłatnego transportu publicznego i rozbudowy ścieżek rowerowych. Lobbyści przemysłu samochodowego wydawali się być bezradni. Na targach bardzo silnie reprezentowane były firmy z zakresu High-Tech takie jak Microsoft i Google ze swoimi start-upami oraz producenci podzespołów. Punktem ciężkości tegorocznej wystawy była elektromobilność.

Erwin Halentz/Johannes Hummel


Nadlatują bezpilotowce

W ubiegłym roku raport Boeinga oszacował, że lotnictwo cywilne będzie potrzebowało w  następnych dwóch dziesięcioleciach 790 tys. nowych pilotów. W Azji potrzeba 261 tys. a w USA 206 tys., a 329 tys. w pozostałych krajach świata. Jednym z rozwiązań tego problemu jest otwarcie większej liczby szkół lotniczych. Alternatywą jest zatrudnienie mniejszej liczby pilotów. Ale to wymaga lepszej technologii, automatyzacji.

Maciej Kamyk


NAUKA

Building objects for safety of state as a subject of construction process (investment and operational)

The article is the second part of a planned series of articles devoted to the problems of technical and legal operation of buildings for defence and state security. It presents basic information about building objects being subjects of construction processes. This information includes the definitions of construction works, their classification and general characteristics of generic diversity of building objects, emphasising the issues of building objects that are of key importance for the security of the state.

Doctor of Engineering, Architect Adam BARYŁKA, Centrum Rzeczoznawstwa Budowlanego Sp z o.o., Warsaw


INŻYNIER

Rodzinna „pięćsetka”

Światowe koncerny motoryzacyjne, chociaż ostro między sobą konkurują, to jednocześnie blisko współpracują w wielu kwestiach. Przez kilka lat w fabryce w Tychach należącej do koncernu Fiata był montowany Ford K, a gdy przyglądać się poszczególnym nowym modelom z różnych firm, to ich kształty, reflektory i wiele innych drobiazgów nie różnią się chociaż są różnych marek.

Henryk Piekut


Wielkie inwestycje II RP (16). Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce

W poprzednich odcinkach przypomnieliśmy (PT” nr 42/1921) informacje dotyczące różnych obiektów towarzyszących przebudowie węzła kolejowego warszawskiego. Rozbudowa  sieci połączeń kolejowych spowodowała duże zapotrzebowanie na produkcję własnych lokomotyw. Wtedy powstała inicjatywa wybudowania pierwszej fabryki lokomotyw w Polsce. Poniżej przytaczamy (z „PT” nr 51/1921) więcej szczegółów dotyczących tego przedsięwzięcia, z zachowaniem oryginalnej pisowni.

Wybór i oprac. Bronisław Hynowski


ZDROWIE

Nie łam się...

Problem w tym, że aby dostać refundowany nowoczesny lek zapobiegający złamaniom, najpierw trzeba się... połamać. Stowarzyszenia pacjentów alarmują – nasz kraj stanie się ojczyzną ludzi ze złamanym życiem.

Irena Fober


STAŁE POZYCJE

Wydarzenia


Co pan na to, inżynierze? II Mazowieckie Dni Techniki


Felieton. Elektromobilność - tak, ale jak?


Filozofia pojęć technicznych (147): Ogrodnictwo


Giełda wynalazków i projektów. Inżynieria ratowania natury


Recenzja PT:Tajne bajty; Duże na... małe


Wino dla inżyniera (227): Wino i "marycha"


Parlament 500 milionów. Budżetowa niepewność. Niestraszne skutki awarii telewizora


Kandydaci do tytułu "Złoty Inżynier 2019": Ewelina Chołodowicz, Krzysztof Hnatio


Wątpię więc jestem. Damy radę


Efekty-defekty


Sygnały o technice


Kto zarobi na prądochodach?

Widmo krąży po Europie - widmo elektromobilności. O ile jednak "widmo" panów Marksa i Engelsa rozwiało się (przynajmniej w pierwotnej formie), to nowe "widmo" nie rozwieje się na pewno. Jesteśmy skazani na elektromobilność. Rynek rośnie na świecie o ponad 22% rocznie (już wynosi ponad 200 mld USD). Jest jak w czasach powstawania masowej motoryzacji spalinowej. Od słynnego Benz Patent - Motorwagen Nummer 1 w 1886 r. nie minęło 30 lat, a auta spalinowe stały się masowe. Dziś postęp techniczny biegnie znacznie szybciej. Dlaczego więc samochody elektryczne nie zdominowały jeszcze transportu? Otóż mają do czynienia z potężnym przeciwnikiem, największą potęgą przemysłową świata - kompleksem paliwowym i przemysłem motoryzacyjnym z setkami miliardów na inwestycje. Takiego przeciwnika silnik spalinowy nie miał nigdy, był bezkonkurencyjny. Światowe prognozy wskazują, że w 2040 r. na drogach będzie 500 mln samochodów elektrycznych (na 2 mld pojazdów). Dziś sprzedaje się rocznie ok. 500 tys. "elektryków", natomiast w 2040 r. - 41 mln. Po wielu latach dalej więc będzie to mniejszość.

Ale walka trwa, a najlepszą w niej bronią jest elektronika i inżynieria materiałowa, o których w czasach Karla Benza nikomu się nie śniło. Daje znacznie szybsze i liczniejsze wdrożenia innowacji niż kombinacje mechaniczne. Tesla prognozuje więc obniżenie ceny 1 kWh w napędzie poniżej 100 USD do 2020 r. i szybki spadek ceny całego auta. Stale postępuje magazynowanie energii, co umożliwi też instalowanie tańszych akumulatorów. Najnowsze wieści z Chin głoszą, że Renault podejmuje tam produkcję crossovera K-ZE, który będzie w sprzedaży za 35-40 tys. zł! (co prawda dzięki subsydiom państwowym).

 Elektrycznym silnikom sprzyja także powoli dojrzewająca świadomość ekologiczna. To plusy. Na minus należy zapisać konieczność dokonania olbrzymich inwestycji w infrastrukturę. Dlatego w każdym rozwiniętym państwie widoczne jest zaangażowanie funduszy publicznych.

Dla Polski elektromobilność jest niebywałą szansą na "doskoczenie" do czołówki światowej. Na ropę naftową wydajemy za granicą 2-4% polskiego PKB, czyli 10-20 mld USD rocznie. Połowa smogu w największych miastach pochodzi z silników spalinowych. Natomiast Polska jest samowystarczalna w energii elektrycznej i chcemy, by tak zostało.

Trudno więc poddawać w wątpliwość samo powołanie w marcu 2017 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów Zespołu do spraw „Programu Rozwoju Elektromobilności”. Do 2020 r. powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania i 400 punktów o dużej mocy, a w 2025 r. na drogi wyjedzie 1 mln pojazdów elektrycznych w 32 wybranych aglomeracjach, pochłaniając 4,3 TWh energii rocznie (obecna produkcja wynosi 160-170 TWh el.). Proponuje się, aby do 2025 r. instytucje publiczne zostały zobligowane do udziału pojazdów elektrycznych w swoich flotach do co najmniej 50%.

Te zamiary już są krytykowane jako przesadnie ambitne. Jest akurat odwrotnie - to są zamierzenia wyjątkowo skromne, zachowawcze i w dodatku już uwikłane w tak skomplikowane planistycznie „zadaniowanie”, że i ten skromny wynik może się okazać nieosiągalny. W kraju zarejestrowanych jest prawie 30 mln pojazdów spalinowych (!). A mamy ok. 5 tys. elektrycznych aut osobowych, ok. 650 stacji ładowania i w kilkunastu miastach pierwsze serie elektrycznych autobusów. Śmiesznie mało. W państwach UE to już są setki tysięcy aut. Mamy też Solarisa, który nie nadąża z produkcją na zamówienia z kolejnych miast oraz z zagranicy (Hiszpania, Włochy) na elektrobusy. Mamy w Kobierzycach fabrykę baterii samochodowych, która w 2020 r. będzie największa na świecie. Niestety i Solaris i Kobierzyce należą już do koncernów zagranicznych. Nie musimy produkować własnego elektrycznego "malucha" czy "poloneza". Ale nie warto chyba dopuścić, by na polskiej elektromobilności, do której budżet dołoży miliardy, zarabiali inni.

Zygmunt Jazukiewicz


Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl