Felieton. Sięgaj po nowe narzędzia


15-07-2017 14:39:54

Na ponad 6,7 mln Polek pomiędzy 45. a 70. Rokiem życia, blisko 30% rzadko lub w ogóle nie korzysta z Internetu. 39% wykluczonych cyfrowo Polek deklaruje, że nie korzysta z internetu, chociaż ma do niego dostęp, a prawie tyle samo (38%) nie ma do niego dostępu. To wnioski z niedawno opublikowanego raportu „Polki wykluczone cyfrowo 2017”, przygotowanego przez Kantar Public. Pomimo wielu szczytnych i mogących pochwalić się znaczącymi efektami inicjatyw, których celem jest walka z wykluczeniem cyfrowym Polaków, problem braku kompetencji – szczególnie wśród starszego pokolenia – wciąż jest jedną z najpoważniejszych barier w budowaniu „cyfrowej” Polski. Do sukcesu potrzebna jest nie tylko infrastruktura i dostępność odpowiednich usług, ale przede wszystkim użytkownicy, którzy potrafią korzystać z tych narzędzi. Jeśli chodzi o infrastrukturę i usługi, jest coraz lepiej. Ostatnio dosyć często pojawiają się informacje o nowych narzędziach w kontaktach z administracją, z których można skorzystać online, czyli bez konieczności wizyty w urzędzie. Głośno było ostatnio o możliwości wyrabiania dowodów osobistych przez internet czy sprawdzaniu w ten sam sposób punktów karnych.

Co warte podkreślenia, coraz więcej tych usług tworzonych jest pod kątem biznesu. Przedsiębiorcy mogą dzisiaj nie tylko założyć firmę przez internet, załatwiać online sprawy w ZUS, czy składać deklaracje podatkowe (te usługi dostępne są już od kilku lat). Mogą już załatwić sprawy związane z kasą fiskalną, składać wnioski o odpowiednie zezwolenia, czy wreszcie wysyłać sprawozdania wymagane przy niektórych rodzajach działalności. Jak zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji, do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość rejestracji firmy i podpisania związanych z tym dokumentów z wykorzystaniem bankowości internetowej. Będzie to duże ułatwienie dla tych, którzy aktywnie korzystają z kont online i planują założenie własnej działalności.

Piszę o tych usługach z podwójną satysfakcją, ponieważ Krajowa Izba Gospodarcza już od wielu lat aktywnie uczestniczy w projektach, których celem jest tworzenie i promowanie e-usług administracji. Chcemy, aby życie przedsiębiorcy było choć trochę łatwiejsze dzięki możliwości załatwienia spraw urzędowych bez wychodzenia z biura.

Nadchodzą wakacje. Może warto wolny czas spożytkować na poznanie możliwości elektronicznego kontaktu z administracją i podniesienie kompetencji cyfrowych w tym zakresie? Gorąco zachęcam.

Andrzej Arendarski, prezes KIG

Komentuje Waldemar Rukść

16-17
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl