Doceniony MELEX


27-12-2017 14:24:46

Kiedy coraz głośniej w Polsce o produkcji samochodów elektrycznych uznaliśmy, że najwyższa pora, by firma MELEX z Podkarpacia sięgnęła po Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP. Dlatego Redakcja PT zgłosiła Melex do tej nagrody. Podsumowanie i wręczenie Nagród odbyło się w Jasionce k. Rzeszowa w czasie Kongresu 590. Właśnie wtedy Prezydent RP Andrzej Duda wręczył tę Nagrodę w kategorii „międzynarodowy sukces”. Stało się to po ponad 45 latach obecności melexów na światowym rynku.

Historia marki sięga początku lat 70. XX w., kiedy to mielecki Zakład Doświadczalny WSK przyjął zlecenie na opracowanie modeli od amerykańskiego dilera wózków golfowych. Wówczas w Zakładzie tym opracowano serię dziesięciu prototypowych pojazdów elektrycznych. Zostały dobrze przyjęte, a w 1971r. rozpoczęto seryjną produkcję w specjalnie utworzonym wydziale WSK Mielec.

Szybki sukces za Oceanem

Trzykołowy model 102 i czterokołowy 202 szybko zdobyły popularność w Stanach Zjednoczonych. Pojazdy cechowały się wysoką jakością, a przy tym były tańsze od produktów lokalnej konkurencji. Roczny eksport do USA wynosił nawet 10 000 pojazdów, a udział w tamtejszym rynku sięgał 10%.Duży popyt na pojazdy z Polski spowodował atak konkurencji. Proces sądowy rozstrzygnięto na korzyść Melexa. Niestety, embargo za stan wojenny spowodowało, że dalszy rozwój na rynku amerykańskim był niemożliwy. Producent nawiązał współpracę z synem polskich imigrantów w Ameryce Południowej. Don Juan Casimiro Kurpiel zaczął sprowadzać wózki golfowe Melexa do Argentyny. Obecnie jest on najdłużej działającym dilerem polskiej marki na świecie.

Melex cały czas się rozwijał. W 1986 r., jako pierwszy producent pojazdów elektrycznych na świecie, wprowadził do oferty elektroniczne sterowanie silnikiem prądu stałego. Wózki golfowe stopniowo zaczęły ustępować miejsca modelom bagażowym i pasażerskim. W 1993 r. w ramach prywatyzacji Melex został wyodrębniony ze struktur WSK.

Trudne czasy po przemianach

Początek XXI w. to dla marki trudny okres. Producent, którego marka stała się synonimem całego segmentu rynku pojazdów elektrycznych, ogłosił w 2004 r. upadłość. Zarząd nad Melexem objął syndyk. Na szczęście nie przerwano produkcji uniwersalnych, ekologicznych pojazdów, a markę uratowali strategiczni inwestorzy – Dorota i Andrzej Tyszkiewiczowie. Pod ich zarządem Melex rozwinął skrzydła. Przychody firmy w pierwszym roku ich rządów wzrosły dwukrotnie. Rozwinięto sieć dystrybucji, a do oferty zaczęto wprowadzać kolejne, nowoczesne modele.

W 2009 r. zadebiutowała nowa seria pojazdów – N.Car. Wyróżniały się one szeregiem nowych rozwiązań, nową konstrukcją i zmienioną w stosunku do starszych modeli stylistyką. Pojazdy te szybko zdobyły popularność. Obecnie w ofercie jest 15 różnych modeli, które mogą przewozić od 4 do 8 osób i ładunki od 250 do 1250 kg.

Ciągle w rozwoju

Spółka na tym nie poprzestała. W 2015 r. zaprezentowała kolejną nową linię pojazdów – 4xx. W ofercie są m.in. trzy modele bagażowe i dwa pasażerskie. Marka powróciła też do korzeni i przedstawiła skonstruowane od podstaw dwa pojazdy golfowe – 427 i 447. Są wyposażone zgodnie z oczekiwaniami graczy w golfa m.in. uchwyt na torby golfowe, lodówkę na napoje, automat do mycia kijów i piłek czy pojemnik na piasek.

Firma jest bardzo wszechstronnym producentem. W ofercie ma ponad 100 różnych wariantów bagażowych, pasażerskich i specjalnych, a także m.in. pojazdy dla poczt i kurierów, elektryczny model do wywozu śmieci z wywrotką, ambulanse, pojazdy z zabudową izotermiczną. Każdy egzemplarz powstaje na indywidualne zamówienie. OBR firmy opracował na potrzeby klientów np. pojazdy do malowania pasów, modele dla hoteli przystosowane do przewozu walizek i pościeli czy obsługi podróżnych w dużych terminalach pasażerskich. Pod koniec 2016 r. firma przedstawiła nowoczesny (sic!) karawan 469.

Melex stale wprowadza nowe rozwiązania m.in. poprawiające komfort zawieszenie wielowahaczowe oraz baterie litowo-jonowe. Można je doładowywać częściowo i w bardzo krótkim czasie, co jest istotne dla użytkujących pojazdy całą dobę w kilkuzmianowym trybie.

Nadwozia są wykonywane z tworzyw sztucznych, a solidna rama powstaje ze stali galwanizowanej. Melexy uchodzą za jedne z najtrwalszych tego typu pojazdów na świecie.

Znana i ceniona marka

Obecnie głównymi rynkami zbytu dla firmy są kraje skandynawskie i Włochy i inne państwa europejskie, a także wspomniana Argentyna i Australia. Pojazdy polskiego producenta można spotkać pod niemal każdą szerokością geograficzną, nawet w tak egzotycznych miejscach, jak Papua – Nowa Gwinea. Aż 60% - 70% produkcji trafia na eksport.

Z pojazdów tych w trakcie swoich wizyt w Polsce korzystali św. Jan Paweł II oraz papież Franciszek. 50 pasażerskich i bagażowych pojazdów firmy służyło do obsługi targów EXPO w Mediolanie. W ich trakcie Melexem jeździli między innymi premier i prezydent Włoch, prezes Fiata, Sharon Stone, czy Malia Obama, córka ówczesnego prezydenta USA.

Melex to laureat szeregu prestiżowych nagród. Przedsiębiorstwo ma na koncie m.in. tytuł Orła Eksportu. Otrzymało też godło Qltowa Marka – Jakość, Zaufanie, Renoma. Melex został też uhonorowany w najnowszej edycji Diamentów Forbesa, rankingu najlepiej rozwijających się polskich firm. hp

Jest nam miło, że do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP zgłoszenia dokonała nasza 150-letnia Redakcja „Przegląd Techniczny”, ale ojcami sukcesu są działacze FSNT NOT z profesorem Stefanem Góralczykiem na czele, którzy przypomnieli nam o spółce MELEX.

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl