Parlament 500 milionów. „Delete” dla geoblokowania


24-02-2018 19:34:48

Jeszcze w tym roku każdy mieszkaniec Unii Europejskiej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, będzie miał takie same prawa w każdym sklepie internetowym. Dzisiaj sytuacja jest zgoła inna – mimo jednolitego rynku europejskiego prawie dwie trzecie stron internetowych nie pozwala na zrobienie zakupów mieszkańcom innego kraju.

Przyjęto przepisy, które ułatwią transgraniczne zakupy w internecie. Ograniczone zostaną praktyki handlowe, które polegają na blokowaniu dostępu do serwisu dla klientów z innego państwa Unii Europejskiej lub automatycznym przekierowaniu ich na inną stronę krajowych klonów sklepów internetowych, na których są dostępne mniej korzystne oferty. Geoblokowanie jest technicznie możliwe dzięki lokalizacji klienta na podstawie używanego przez niego adresu IP.

Blokowanie geograficzne najczęściej dotyczy elektrycznych urządzeń gospodarstwa domowego – ograniczenia wprowadza aż 86% sklepów internetowych. Kłopoty mają również osoby, które chcą kupić np. bilet na imprezę sportową – ponad 40% internetowych sprzedawców dyskryminuje kupujących z innych krajów. Dane te pochodzą z badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską metodą „Tajemniczy Klient”. Według raportu Polityki Insight w Polsce geoblokowania doświadczyło 71-75% klientów, a 80-89% sprzedawców stosuje geoblokowanie.

W myśl nowych regulacji sprzedawcy będą musieli zapewnić internetowym nabywcom zza granicy takie same warunki sprzedaży i taką samą cenę jak klientom lokalnym. Klienci kupujący w sieci zyskają lepszy dostęp do takich usług, jak rezerwacje hotelowe, bilety parkingowe, wynajem samochodów, bilety na festiwale muzyczne i do parków rozrywki, a także do usług w chmurze, hurtowni danych, hostingu stron internetowych i dostarczanie zapór sieciowych.

Niestety, nowe przepisy nie obejmą cyfrowych treści chronionych prawami autorskimi, dlatego serwisy, które oferują filmy, muzykę, e-booki i gry on-line, nadal będą mogły oferować usługi wyłącznie dla obywateli konkretnego państwa. Zmiany nie dotyczą też usług transportowych. W ustawie znalazła się jednak „klauzula przeglądowa”, która oznacza, że w ciągu najbliższych dwu lat Parlament Europejski i Komisja Europejska będą prowadzić rozmowy na temat możliwości zniesienia blokad także i w tym zakresie.

Nowe przepisy UE w sprawie blokowania geograficznego są ważnym krokiem w kierunku jeszcze bardziej konkurencyjnego i zintegrowanego jednolitego rynku cyfrowego, zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Stanowią one kolejny kamień milowy w walce z dyskryminacją konsumentów ze względu na ich narodowość lub miejsce zamieszkania, która nigdy nie powinna mieć miejsca w naszej zjednoczonej Europie. Udowodniliśmy, że Unia Europejska może przynieść konkretne rezultaty obywatelom całej Europy, przynosząc pozytywne zmiany w ich codziennym życiu – mówi Róża Thun, która jest posłanką sprawozdawczynią odpowiedzialną za ten projekt. Rozporządzenie nie tylko daje konsumentowi o wiele większy wybór towarów i usług na terenie Unii Europejskiej, lecz także umożliwia sprzedającemu dostęp do większego rynku. To zachęta dla przedsiębiorców, by poszerzali swoje działania poza granice jednego państwa.

Projekt poparło 557 posłów, 89 głosowało przeciw, 33 wstrzymało się od głosu. Teraz porozumienie musi formalnie zatwierdzić Rada UE. Rozporządzenie wejdzie w życie dziewięć miesięcy od dnia jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE, czyli jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia – wzmożonym czasem zakupów w sieci.

oprac. if

Na podst. Serwisu prasowego Parlamentu Europejskiego

Komentuje Waldemar Rukść

21-22
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl