Giełda wynalazków i projektów. Inteligencja dronów


21-09-2018 16:06:19

Na sierpniowych, Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AIR SHOW w Radomiu z niezwykle ciekawymi rozwiązaniami pokazał się Instytut Lotnictwa. Ośrodek, zwykle kojarzony z lotnictwem złogowym, tym razem zaabsorbował uwagę widzów rozwiązaniami zgoła nieoczekiwanymi.

Można było oglądać nie tylko rakietę ILR- 33 Bursztyn która w październiku 2017 r. podczas lotu próbnego osiągnęła pułap niemal 15 km. Da się ją wykorzystać do celów naukowych, militarnych, a nawet do eksploracji kosmosu przez wynoszenie małych satelitów, co powoli staje się coraz lepszym biznesem.

Rakieta nie tylko dla badaczy

To pierwsza od 45 lat polska rakieta sondująca zdolna wznosić się na pułapy niedostępne dla balonów stratosferycznych. Jako pierwsza na świecie wykorzystuje w roli utleniacza nadtlenek wodoru o stężeniu przekraczającym 98%. Rolę pierwszego członu pełnią dwa silniki pomocnicze (strap-on boosters) na stały materiał pędny. Drugi człon wyposażony jest w silnik hybrydowy, którego paliwo stanowi polietylen, a w roli utleniacza występuje nadtlenek wodoru . Specjalne oprogramowanie wykorzystywane m.in. w testach głównego silnika stanowi dodatkowe osiągnięcie, już otrzymujące wyróżnienia branżowe.

Przy testowaniu silników rakietowych główną trudność stanowi synchronizacja wysokoczęstotliwościowych pomiarów z różnych czujników przy zachowaniu wysokiego poziomu niezawodności i bezpieczeństwa. Oprogramowanie pozwala na przeprowadzanie testów silników rakietowych (hybrydowych oraz na ciekły materiał pędny) przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa i jakości pomiarów. Procedury alarmowe mogą automatycznie przerwać test i zabezpieczyć stanowisko z najmniejszym możliwym opóźnieniem. System jest również na bieżąco wzbogacany o nowe funkcje z korzyścią dla możliwości badawczych Centrum Technologii Kosmicznych.

Pogodzić drony z pilotami

Kilka tygodni wcześniej pod Warszawą przetestowano po raz pierwszy system ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Jest to system opracowany dla powietrznych statków bezzałogowych do integracji ruchu systemów załogowych i bezzałogowych we wspólnej przestrzeni powietrznej. Rozwiązuje kluczowy problem bezpieczeństwa lotów jednoczesnych obiektów obu typów. Umożliwia wzajemną widoczność między pilotami statków bezzałogowych i załogowych. Celem testów przeprowadzonych wspólnie przez Instytut Lotnictwa i firmę DroneRadar było sprawdzenie zasięgów systemu ADS-B zainstalowanego na bezzałogowcu oraz badanie wpływu transmisji na pracę pokładowych urządzeń i modemów radiowych. Badany był również wpływ pokładowych systemów radiowych na działanie systemu ADS-B. Bezzałogowiec został wyposażony w moduł ADS-B produkcji Aerobits - niewielkiej spółki technologicznej ze Szczecina, w której skonstruowano obecnie najmniejszą i najszybszą implementacją systemu monitorowania ruchu lotniczego ADS-B na świecie, o masie zaledwie 2g. Udało się zachować wielkie moce obliczeniowe. Moduł pracuje w zakresie częstotliwości lotniczych ADS-B – 1090 MHz z mocą wyjściową 2W. Jest wyposażony w autonomiczny odbiornik GPS oraz wysokościomierz barometryczny. Na ziemi zainstalowano ruchomą stację odbiorczą ADS-B typu IN (produkcji Aerobits) zintegrowana z dwoma modemami GSM (Creotech),  która była przemieszczana w różne lokalizacje.

Drony wspólnie z USA

Zaprezentowano też nowość konstrukcyjną Instytutu - ILX-32 MOSUPS - eksperymentalny samolot bezzałogowy w układzie zespolonych skrzydeł opracowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Cezarego Galińskiego przez konsorcjum składające się z Instytutu Lotnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i spółki MSP. Projekt sfinansowało NCBiR. Został przetestowany w Nevadzie, wspólnie z Nevada Institute for Autonomous Systems, na dużej wysokości (ponad 1500 m n.p.m.), przy jednoczesnych lotach wielu różnych bezzałogowców wraz z innymi, załogowymi statkami powietrznymi. Próby w Nevadzie obejmowały wykonanie lotów na odległości do kilku kilometrów po zaplanowanej trasie i transfer danych telemetrycznych do systemu zarządzania ruchem. Instytut Lotnictwa podpisał porozumienie o polsko- amerykańskiej współpracy naukowej nad tym projektem. W jej ramach powołano Wspólne Centrum Doskonałości dla projektów badawczo-rozwojowych technologii bsl.

Z pomocą pszczołom

Jeszcze w końcu 2017 r. Instytut otrzymał nagrodę Europejskiej Agencji Kosmicznej w konkursie Copernicus Masters za innowacyjną aplikację internetową i mobilną do...monitorowania aktywności pszczół (BeeNebulaApp). To pierwszy produkt Instytutu z serii, jaką Zakład Teledetekcji przygotowuje dla precyzyjnego rolnictwa. Aplikacja wykorzystuje meteorologiczne dane satelitarne Sentinel uzupełnione o dane z czujników naziemnych i powietrznych, aby dostarczyć informację na temat bezpiecznego stosowania środków ochrony roślin. Ok. 11 milionów gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej może skorzystać z BeeNebulaApp®, ponieważ przepisy zabraniają opryskiwania podczas aktywności pszczół. Dzięki aplikacji pestycydy będą stosowane bardziej precyzyjnie. Pomoże to chronić skutecznie pszczoły i zbudować sieć interakcji między pszczelarzami, rolnikami i politykami w celu zmniejszenia negatywnego wpływu chemizacji.

jaz.

Rakieta ILR-33 Bursztyn

Dron ILX-32 MOSUPS

 

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl