Dźwięk i obraz wagi ciężkiej


18-12-2018 15:14:18

Czekający na ostatnią chwilę z zakupem świątecznych upominków mogli spokojnie wybrać sprzęt elektroniczny w trakcie 22. edycji Audio Video Show. Warunkiem sukcesu był portfel. Najlepiej ciężki.

Już miesiąc przed jej rozpoczęciem został pobity zeszłoroczny rekord liczby wystawców oraz wynajętej powierzchni. W lożach VIP PGE Narodowego oraz ekskluzywnych warszawskich hotelach – Golden Tulip i Radisson Blu Sobieski – ponad 150 wystawców stworzono warunki podobne do tych w naszych domach. Pojawiły się wszystkie elementy wchodzące w skład systemów audiowizualnych, jak m.in. zestawy audio (gramofony, wzmacniacze, kolumny etc.), słuchawki, telewizory i projektory.

- Cieszymy się, że przez ponad 20 lat Audio Video Show urosło do rangi drugiej największej imprezy tego typu w Europie i jednej z największych na świecie. Mamy nadzieję, że każdy entuzjasta dobrego brzmienia i obrazu znajdzie coś dla siebie – mówi Adam Mokrzycki, organizator Audio Video Show.

High-tech w high-cenie

Zwiedzający mogą „dotknąć” wystawiany sprzęt i poznać jego możliwości. Porównać jakość dźwięku emitowanego np. przez kolumny firmy X z ustawionymi w innym pomieszczeniu. To szansa „nausznego” sprawdzenia sprzętu za kilkaset złotych, jak i najdroższych urządzeń, z których wiele sprowadzono do Polski tylko na tą wystawę. Wypada w tym miejscu prosić czytelnika, by nie posądzał nas o złośliwość; damy tylko posmak tego, na jakie poziomy techniczne i cenowe wspięła się branża audio.

W skład kosztującego 3 mln zł (!) systemu D'Agostino Relentless wchodzą monobloki (1,2 mln zł) o masie… 250 kg i mocy dochodzącej do… 6 kW.

Tańsze, bo kosztujące tylko ponad 800 tys. zł są kolumny Lyra marki Rockport Technologies i McIntosh XRT2.1K (660 tys. zł) ze szklanym frontem, w 4-drożnej konfiguracji i wyposażone w 81 przetworników z nanorurek. Zestaw składa się z 9. głośników basowych, średnio-niskotonowych i wyższo-średniotonowych oraz 45 tweeterów (głośników wysokotonowych) o średnicy 19 mm. Przenosi pasmo 12 Hz – 45 kHz z mocą 2000 W. Topowy model w ofercie Dynaudio - Master Evidence kosztuje ponad 400 tys. zł, a wyposażone w diamentową kopułkę wysokotonową, papirusowy średniotonowy przetwornik i potężny, 15” głośnik basowy, kolumny DRAM 15 SILVER Signature firmy ART Loudspeakers - 250 tys. zł.

Uwagę zwracały, zaprezentowane po raz pierwszy w Polsce, kolumny Radialstrahler mbl 101 X-treme o omnipolarnym wzorze promieniowania, Yamaha NS-5000, BeoLab 50 - nowy model hi-endowych kolumn aktywnych, których 7 przetworników, napędzany osobnymi wzmacniaczami o mocy 300 W, daje 2100 W, Duo Mezzo XD firmy Avantgarde Acoustic, Wilson Sasha DAW, Persona 9H kanadyjskiej firmy Paradigm wyposażone w berylowe głośniki wysokotonowe oraz obudowę o przekroju lutni, wykonaną z 7-warstwowego drewna czy Fact Fenestria, podłogówki brytyjskiej firmy PCM o wysokości 1,7 m, których projektowanie trwało 5 pięć lat - głównym celem inżynierów było pozbycie się wszelkich zniekształceń i podkolorowań dźwięku, co podkreśla producent twierdząc, że to kolumny, których… nigdy nie usłyszymy. 

Niektóre kolumny dźwięk odtwarzały z płyt analogowych puszczanych na najdroższym gramofonie świata – Transrotor Artus (ponad 600 tys. zł), z całkowicie odsprzęgniętym talerzem. Ken Ishiwata, ambasador marki Marantz, zapraszał na pokazy odtwarzacza SACD/CD i wzmacniacza z limitowanej edycji KI-Ruby (1000 sztuk). Wyróżnia je wygrawerowany laserowo autograf Kena i osadzony na szczycie przedniego panelu rubin - stąd nazwa Ruby. 

Jednym z najdroższych zestawów audio (blisko 2 mln zł) jest referencyjny monofoniczny wzmacniacz ERIC produkowany przez małą szwedzką firmę rodzinną Engström, założoną w 2008 r. przez inżyniera Larsa i projektanta przemysłowego Timo. Natomiast za 800 tys. zł możemy kupić NAIM Statement: 3 wieże o masie ok. 100 kg, uznawane za najlepszy wzmacniacz na ziemi.

Pierwszy raz w Polsce mogliśmy posłuchać referencyjnego gramofonu Technics SL-1000R, z mosiężnym talerzem o masie 8 kg oraz silnikiem mającym 12 biegunów i 18 cewek. Cena: 70 000 zł.

Dla słuchających w "ciszy"

Tradycyjnie na PGE Narodowym miała miejsce największa w Polsce wystawa słuchawek, zorganizowana we współpracy z uczestnikami największego forum słuchawek w Polsce. Ponad 30 wystawców pokazało wyroby blisko 60 producentów. A w tym roku miały miejsce światowa premiera modelu Empyrean rumuńskiego Meze, które – jako jedyne na rynku – mają dwie cewki o kształcie serpentyny i spirali oraz europejska premiera słuchawek Ether 2 amerykańskiej firmy MrSpeakers. Można było założyć słuchawki Focal Utopia, SR-009s japońskiej firmy Stax czy najdroższe w ofercie chińskiej firmy HiFiMAN - Susvara oraz Sennheisera i JBL. Niemiecki producent m.in. po raz pierwszy w Polsce udostępnił zamknięte audiofilskie słuchawki HD 820 z unikatowymi, szklanymi osłonami przetworników, które minimalizują rezonanse oraz słuchawki Bluetooth Momentum True Wireless, a JBL - nowe słuchawki sportowe serii JBL Endurance, m.in. do pływania JBL Endurance Dive, nagrodzone w tym roku przez EISA.

W trakcie targów miłośnicy analogowego brzmienia mogli odwiedzić największą w Polsce strefę winyli i – niczym na zieleniaku – przebierać w tysiącach płyt, spotkać się z kolekcjonerami i artystami, którzy podpisują swoje wydawnictwa.

Ku laserowym obrazom

W 2015 r. wystawiono w Narodowym również sprzęt wideo (w 2017 r. doszedł Smart Home), ale telewizory nie dominują.

Philips TV m.in. pokazał modele OLED+, w tym najwyższy - 903, który zdobył uznanie jury EISA 2018, powstały we współpracy z brytyjskim Bowers & Wilkins, specjalizującym się w produkcji wysokiej jakości głośników. Telewizor z Android TV oczywiście ma ekran o proporcjach 21:9, które jednak się nie przyjęły - podobnie jak trójstronny system podświetlenia ściany - Ambilight. Panasonic wystawił wielokrotnie nagradzany flagowy model OLED - 65EZ1000, a Loewe – cienki bild 9 OLED, ręcznie wykończony i przypominający dzieło sztuki.

Choć ekrany telewizorów mają coraz większą przekątną, to zdecydowanie większy obraz uzyskamy wyświetlając go na ekranie czy ścianie. Na przykład najwyższej klasy laserowym projektorem Sony VPL-VW870ES, z obiektywem z 18 soczewkami w całości wykonanymi ze szkła, który zapewnia precyzyjny obraz w rogach ekranu o przekątnej 1524–7620 mm. Czy DLA-RS3000 firmy JVC - pierwszym na świecie rzutnikiem o rozdzielczości 8K, wyświetlającym obraz o przekątnej 152-711 cm.

Nadążamy? Owszem.

Polskie konstrukcje nie bardzo ustępują jakością od topowych marek. A także… ceną.

Wyjątkowy jest wzmacniacz toruńskiej firmy Manron. W kosztujących 1 mln zł za parę monoblokach DELTA SE 150 zastosowano układ bezpośrednio żarzonej triody single-ended, bazujący na pochodzącej z lat 30-tych XX w., stosowanej w nadajnikach radiowych, lampie GM100, o mocy 1000 W, dającej ok. 200 W mocy wyjściowej. 

Niekonwencjonalne wstęgowe kolumny głośnikowe produkuje firma Zeta Zero. Orbital360 Nano mają charakterystykę dookolną, dzięki czemu emitują dźwięk równomiernie we wszystkich kierunkach w płaszczyźnie pionowej, co przekłada się na lepsze wrażenia przestrzenne niż w przypadku tradycyjnych kolumn promieniujących kierunkowo. Lubelska firma, założona w 2007 r. przez Janusza Sikorę, zajmująca się projektowaniem i wytwarzaniem zaawansowanych gramofonów analogowych, przedstawiła pierwsze na świecie ramię wyprodukowane z kevlaru, którego rurka ma masę 15 g. A LampizatOr, założona w 2010 r. przez absolwenta PW, jedna z najlepiej rozpoznawalnych polskich marek high-end za granicą, wybrała Audio Video Show na europejską premierę najnowszego przetwornika: superkomputera Golden gate 2 DAC, za pomocą którego możemy kontrolować jakość dźwięku. Pokazała też swój topowy lampowy konwerter cyfrowo-analogowy - Pacific.

Był Polski Klaster Audio, skupiający producentów sprzętu, utworzony z inicjatywy Karola Zieleźniaka, właściciela działającego od 27 lat w Bielsku-Białej salonu audio - Hi-Fi Studio. Efektem działalności Klastra są spójne wzorniczo i koherentne dźwiękowo zestawy audio Dream Reference.

Spotkania miłe i ekskluzywne

Podczas Audio Video Show tradycyjnie odbywają się seminaria poświęcone tematyce audio i wideo oraz koncerty. Odwiedzający mieli szansę udziału w spotkaniach z uznanymi artystami i legendami polskiego dziennikarstwa muzycznego. W inaugurującej imprezę konferencji prasowej uczestniczyli m.in. Paul Miller – prezydent EISA i Andrzej Puczyński – przewodniczący Związku Producentów Audio Video (ZPAV) oraz Anna Maria Jopek, która wraz Jean-Michel Jarre, była gościem specjalnym wystawy.

Legendarny pionier muzyki elektronicznej zaprezentował swój najnowszy album „Equinoxe Infinity” - długooczekiwany sequel do słynnego albumu „Equinoxe”, który ukazał się dokładnie 40 lat temu. Na spotkanie błyskawicznie sprzedano 50 ekstra biletów, których koszt zrekompensowała płyta, i kilkudziesięciu osobom, także przedstawicielom mediów, zamknięto przed nosem drzwi! Na innym odbył się premierowy odsłuch winylowej wersji płyty „Ulotne” Anny Marii Jopek i Branforda Marsalisa, wybitnego amerykańskiego saksofonisty i kompozytora jazzowego. Marek Sierocki i Marek Niedźwiecki (nasz Honorowy „Złoty Inżynier”) zaprezentowali swoją autorską dwupłytową składankę „Marek i Marek Niedźwiecki Sierocki” z 36. utworami z lat 80. i 90.

Na niecodziennym mini-recitalu można było porównać brzmienie skrzypiec w rękach Marty Pióro, absolwentki Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, z nagraniem wykonanym w profesjonalnym studio nagraniowym i odtwarzanym na najnowszych kolumnach JBL L100 Classic. Można też było wziąć udział w spotkaniach z dziennikarzami, warsztatach na temat prawidłowego ustawiania gramofonów analogowych oraz w dyskusji o różnicach w tłoczeniu płyt europejskich, amerykańskich i japońskich. Czyli jak niegdyś o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkanocnymi.

Jerzy Bojanowicz

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl