Parlament 500 milionów. Drogie bezpieczeństwo na drogach. Sprawiedliwe odszkodowanie


30-03-2019 19:53:06

Drogie bezpieczeństwo na drogach

Pomimo iż europejskie drogi są najbezpieczniejsze na świecie, w 2017 r. zginęło na nich 25,3 tys. osób, a 135 tys. zostało ciężko rannych. Parlament Europejski chce, aby od 2021 r. systemy bezpieczeństwa stały się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów rejestrowanych w krajach UE.

Komisja rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów Parlamentu Europejskiego chce wydłużyć listę obowiązkowych systemów bezpieczeństwa. We wszystkich nowych pojazdach miałyby być instalowane:

  • blokada alkoholowa, która uniemożliwi uruchomienie silnika, jeśli wykryje niedozwolony poziom alkoholu w wydychanym powietrzu;
  • asystent pasa ruchu, który ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu lusterka i informuje o niezamierzonej zmianie pasa;
  • system wykrywania możliwej kolizji;
  • system awaryjnego, automatycznego hamowania z czujnikami monitorującymi otoczenie samochodu;
  • system ostrzegania przed przekraczaniem dozwolonej prędkości;
  • szyby i pokrywy silnika pochłaniające energię podczas wypadku.

Komisja Europejska szacuje, że nowe systemy bezpieczeństwa, jeśli będą obowiązkowe, tak jak dziś obowiązkowe są pasy czy poduszki powietrzne, sprawią, iż do 2030 r. liczba osób zabitych w wypadkach samochodowych zmniejszy się o 7 tys., a ciężko rannych o 39 tys. Wprowadzenie nowych rozwiązań poparły: Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Europejska Federacja Rowerowa (ECF), Europejska Federacja na rzecz Transportu i Środowiska (T&E), Europejska Federacja Ofiar Wypadków Drogowych (FEVR), Międzynarodowa Federacja Pieszych (I&F) oraz Europejska Sieć Policji Drogowych (TISPOL).

Nie wiadomo jednak, czy nowe przepisy wejdą w życie już za dwa lata, Rada UE chce bowiem dać producentom więcej czasu na wdrożenie nowych przepisów. Ostateczny kształt zmian też nie jest przesądzony. Obowiązkowe systemy kosztują. Jeśli UE nie wprowadzi dopłat, nowe samochody mogą podrożeć nawet o kilka tysięcy złotych – zmiana ceny będzie najmniejsza w sektorze drogich modeli aut, w których te systemy już są montowane, największa zaś w przypadku samochodów segmentu A i B. Oznacza to, że podwyżki najbardziej odczują mniej zamożni kierowcy.

Sprawiedliwe odszkodowanie

Większość ofiar wypadków drogowych to niechronieni uczestnicy ruchu: dzieci, piesi, rowerzyści i osoby starsze. PE chce zmienić dyrektywę w sprawie ubezpieczeń pojazdów mechanicznych. Nowe przepisy zagwarantują ofiarom sprawiedliwe odszkodowanie i zniechęcą kierowców do kierowania nieubezpieczonym samochodem. Państwa członkowskie będą mogły nakładać kary i przeprowadzać regularne transgraniczne kontrole ubezpieczenia pojazdów, wykorzystując nowe, nieutrudniające przejazdu technologie, jak np. rozpoznawanie tablic rejestracyjnych.

Dzisiaj w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela pojazdu ofiary wypadku drogowego mogą w ogóle nie otrzymać odszkodowania. Zgodnie z nowymi przepisami w takim przypadku odpowiedzialność za wypłacenie odszkodowania, w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy, spoczywać będzie na państwach członkowskich. W całej UE obywatele będą też korzystać z tego samego minimalnego poziomu ochrony (państwa członkowskie mogą ustalić wyższe kwoty). W przypadku obrażeń ciała ubezpieczenie wyniesie co najmniej 6 070 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych lub 1 220 000 euro na jednego poszkodowanego. W przypadku szkód materialnych minimalna kwota ubezpieczenia to 1 220 000 euro dla każdego roszczenia bez względu na liczbę poszkodowanych. Nowa dyrektywa nie obejmie rowerów i hulajnog elektrycznych oraz segway’ów, aby nie zniechęcać do ich używania.

oprac. if

Na podst. Serwisu prasowego Parlamentu Europejskiego

Komentuje Waldemar Ruksć

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl