Kongres MOVE przeciw spalinom


23-04-2019 15:28:40

W trakcie MOTOR SHOW w Poznaniu (28-29 marca) zainteresowaniem cieszył się również KONGRES MOVE pod patronatem BiznesAlert.pl. Główny nurt obrad był poświęcony rozwojowi transportu niskoemisyjnego w Polsce. Wystąpili m.in. przedstawiciele Ministerstwa Energii oraz Przedsiębiorczości i Technologii, ale ton nadawali specjaliści z zagranicznych firm motoryzacyjnych mających ekspozytury i produkcję w Polsce.

Prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur wyraził na wstępie nadzieję, że miasta wesprą firmy z tej branży. Wsparcie to miałoby spowodować, że liczba 60 tys. „elektryków” zapowiadana na 2020 r. może wzrosnąć do 300 tys. Nie tyle chodzi tu o dosłowne wspomaganie producentów, co o przedsięwzięcia rozwijające sieć obsługową.  

Prezes Volkswagen Poznań zapowiedział aktywność firmy w segmencie samochodów komercyjnych – przede wszystkim typu eCrafter, a więc dostawczych. Znaczną część ruchu miejskiego generują dostawcy sieci handlowo-usługowej. Tu nie brak pojazdów z silnikami Diesla, które powinny być zastąpione przez auta bezemisyjne. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej są zdania, że producenci sami nie poradzą sobie z budową infrastruktury do ładowania. Podawano przykłady krajów zaawansowanych w elektromobilności, gdzie w 80% samochody ładuje się w domu ładowarkami o mniejszej mocy, używanymi przez noc. – Firmy takie jak Toyota, produkująca auta elektryczne od 20 lat, podjęły już rozmowy z samorządami, Przy obecnych zmodernizowanych silnikach spalinowych jako główny pozostaje problem emisji tlenków azotu. Już samochody hybrydowe (np. Toyota Corolla) obniżają te emisje o 90%.

Uznano, że nowa forma przedsiębiorczości, jaką jest carsharing, czyli błyskawiczne wynajmowanie aut w mieści na minuty wymaga dodatkowych regulacji prawnych. A to właśnie carsharing może przyczynić się w dużym stopniu do rozwoju transportu elektrycznego. Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak zadeklarował chęć współpracy miasta a firmami komercyjnymi w tej kwestii. Podobną deklarację zgłosił wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek.

Warszawa nie chce być gorsza w ograniczaniu emisji, ale podejmuje też inicjatywę wprowadzającą napęd CNG. W 2018 r. ogłosiła przetarg na autobusy CNG wygrany przez PGNiG, który już w 2019 r. poszedł za ciosem w innych miastach. Pięć z nich zdecydowało się na gazomobilność, teaz pora na nieco mniejsze ośrodki. Podpisano umowy z Kielcami i Bielsko-Białą. Ponieważ rząd zniósł akcyzę na LNG i CNG gazomobilność dostała wiatru w żagle. Będzie dofinansowana.

Jaz.

 

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl