Cyfrowy show w Andaluzji


24-05-2019 19:27:07

Sztuczna inteligencja, sterowanie głosem, urządzenia mobilne dla coraz bardziej oczekiwanych sieci 5G, rolowane ekrany, dźwięk emitowany w zakresie 360o i muzyka przesyłana bezprzewodowo z „rowków winylowych”.

To najważniejsze trendy jesiennych targów IFA, o których mówiono na Global Press Conference 2019 (25-28.04.) organizowanej przez Messe Berlin pod hasłem „co-innovation”.

Z Berlina do Andaluzji

Wzięło w niej udział ponad 300 dziennikarzy z ponad 55 krajów, w tym 10. z Polski których organizator konferencji (i targów) zaprosił do niewielkiego miasteczka Punta Umbria w Andaluzji (południowa Hiszpania), nad Zatoką Kadyksu.

- Żadna branża nie działa w izolacji, ale tylko na targach IFA w Berlinie można zobaczyć prawdziwy zasięg współinnowacji. To nie tylko konkurujące ze sobą firmy produkujące sprzęt elektroniczny. To także inteligentne domy, które dziś wprowadzają na rynek firmy z sektora elektroniki użytkowej, zdrowia i dobrego samopoczucia, sprzętu AGD i wielu innych. Jedynym miejscem, gdzie można je zobaczyć, jest IFA – powiedział dr Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin, na konferencji inaugurującej GPC. Jego zdaniem innowacja potrzebuje swoistej platformy - wizytówki, której można ufać, inspirującej innych, umożliwiającej inspirowanie się innymi i być postrzeganym przez ludzi, którzy w przeciwnym razie nigdy nie spotkaliby firmy i jej innowacji. Targi od wielu lat są częścią globalnej sieci łączącej sprzedawców detalicznych, media i konsumentów. Warto tu dodać, że na IFA 2018 wystawcy zawarli zamówienia wartości ponad 4,7 mld euro.

Z kolei Hans-Joachim Kamp, przewodniczący Rady Nadzorczej gfu Consumer & Home Electronics, organizatora IFA, podkreślił, że przemysł elektroniki użytkowej i AGD stale koncentruje się na łączności. - Coraz więcej produktów wykorzystuje sztuczną inteligencję, która pozwala im poprawić swoją wydajność. Ponadto systemy sterowane głosem aktualizują „umiejętności” urządzeń i rozszerzają możliwości ich użycia.

Wszechobecny kontroler Aixiot

Industry Power Briefings, czyli wystąpienia członków zarządów firm, otworzył Jens Heithecker, wiceprezes wykonawczy Messe Berlin Group i dyrektor wykonawczy IFA. Nawiązując do lokalizacji konferencji powiedział: - To jest „wybrzeże światła” - w ten weekend chcemy uchwycić niektóre jasne światła przemysłu!

Gros prezentacji dotyczyło inteligentnych urządzeń łączących internet rzeczy (IoT) ze sztuczną inteligencją (AI). Nie dziwi więc, że Chińczycy, do których należy wielu światowych producentów szeroko rozumianej elektroniki użytkowej (konsumenckiej) wprowadzili skrót określający obie technologie – Aixiot.

Takim urządzeniem jest „smart cooking sensor” fińskiej firmy Safera. Umocowany pod okapem nad kuchnią dba o bezpieczeństwo gotowania: monitoruje stan gotowania/smażenia i jakość powietrza. Możemy już nie stać przy garnku, bo „wie” ile czasu trzeba, by ugotować ziemniaki, a gdy temperatura nadmiernie wzrośnie, to automatycznie wyłączy palnik. Rozpoznaje czy stoimy przy kuchni, więc jeśli nas nie ma, to stosowane powiadomienie prześle na smartfon.

Philips skupił się na promocji przenośnych urządzeń i aplikacji poprawiających samopoczucie i zdrowie (rozpoznanie i leczenie). Od delikatnie wibrującego czujnika, który podczas snu „zmusi” nas do zajęcia preferowanej pozycji, przez stałą informację o przebiegu ciąży, po wykorzystujące 3D dentystyczne konsultacje on line (Philips Sonicar Teledentistry Solutions). A także odświeżacze powietrza i spersonalizowane golarki elektryczne, które produkuje od 1939 r.

Haier, właściciel także marek Candy, GE Appliances i Hoover, przywiozła do Punta Umbria m.in. pralkę Candy Rapid’ò, którą możemy sterować via Wi-Fi, 4-drzwiową lodówkę (Haier Iconic), bezprzewodowy odkurzacz (Hoover H-Free) i piekarniki. Może sobie pozwolić na innowacje, bo sprzedaż jej produktów ma 15,4% udział w światowym rynku (w UE – 5,9%) i nie ukrywa ambicji by był znacząco większy.

Większe aspiracje ma inna chińska firma – TCL, która do 2020 r. chce zająć w Europie trzy pierwsze miejsce w sprzedaży sprzętu tv i audio, a do 2022 r. w sprzedaży audio i klimatyzatorów. W tym celu, zapowiedział Marek Maciejewski, dyrektor ds. rozwoju produktu TCL Europe, generującego 43% obrotów, w maju jej produkty pojawią się w sklepach Holandii, a następnie innych krajów europejskich. Firma produkuje też panele OLED i QLED 8K, a nowe telewizory TCL będą miały ekrany z mini-LEDów umieszczonych w 1000 strefach (20 000 diod LED) - supercienki telewizor ma grubość poniżej 1 cm. W lipcu TCL Europe wprowadzi na rynek pierwsze serie słuchawek oraz samodzielny soundbar. Dostarczane na rynek europejski telewizory są montowane w Żyrardowie, a w Warszawie mieści się centrum b+r.

Na podbój świata wybiera się znany niemiecki Metz, którego właścicielem jest chińska firma Skyworth. Na rynek wprowadza adresowaną „do wszystkich” globalną markę Metz Blue, gdy Metz będzie oferował produkty premium.

Dziecko 4 rewolucji

Zaskakujący był początek wystąpienia Keita Nishiyamy, dyrektora generalnego Biura ds. Handlu i Polityki Informacyjnej w japońskim Ministerstwie Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI), który zakwestionował nasze wyobrażenia o Japończykach. Nie są więc pracoholikami lecz alkoholikami, nie podkreślają swojego stażu pracy, nie są społeczeństwem zdominowanym przez mężczyzn, zamkniętym na obcych i szalonym na punkcie ryżu!

Następnie nawiązał do Szczytu G-20, który w czerwcu odbędzie się w Osace. - Uważam, że długo będzie pamiętany jako ten, który rozpoczął światowe zarządzanie danymi. Czas na to jest najwyższy, ponieważ te dane cyfrowe napędzają naszą gospodarkę. Każdego dnia w sieci krąży ponad 2,5 kwintyliona (1030) bajtów informacji, więc Nishiyama wezwał do ustanowienia DFFT (Data Free Flow with Trust) dla danych nieosobowych. Bo choć one i własność intelektualna muszą pozostać pod ścisłą ochroną, to jednak dane medyczne, przemysłowe i komunikacyjne oraz przydatne dane nieosobowe muszą być swobodnie przepuszczane przez granice. - Dzięki temu, a także dzięki nowej współpracy między OECD, WEF i G20, urodzi się dziecko 4. rewolucji przemysłowej - „Society 5.0”. (Pierwszym było społeczeństwo myśliwych, a następne: rolników, przemysłu i społeczeństwo informacyjne). Globalnym partnerem IFA został Sennheiser, który pokazał AMBEO Soundbar, emitujący 13. głośnikami przestrzenny dźwięk 5.1.4. Na rynku pojawi się w maju, w cenie 2,5 tys. euro.

Nie ufają, nie nadążają

Jednak jednym z największych problemów stojących przed branżą technologiczną w 2019 r. jest… zaufanie. Margot Edelman, wiceprezes Edelman, globalnej firmy pomagającej klientom w rozwijaniu, promocji o chronię ich marek i reputację, podkreśliła kruche podstawy zaufania w branży. Podczas gdy sektor technologii nadal cieszy się na świecie największym zaufaniem, to opinia publiczna sceptycznie odnosi się do szerokiej gamy nowych technologii - od blockchain i sztucznej inteligencji po pojazdy samobieżne i robotykę. - Zaufanie daje firmom licencję na prowadzenie działalności - powiedziała, ale 47% badanych uważa, że innowacje techniczne zachodzą zbyt szybko i doprowadzą do zmian, które nie są dobre dla „ludzi takich jak ja”. Dlatego firmy technologiczne mają teraz wyraźny mandat do odgrywania większej roli w społeczeństwie, zwłaszcza w pomaganiu ludziom w zdobywaniu nowych umiejętności.

Na taką konstatację pozwalają jej wyniki 19. dorocznego „Barometru zaufania Edelmana” („Edelman Trust Barometer”), w którym przebadano respondentów w 37 krajach. Niestety, nie w Polsce. Z ankiet wynika, że w ub.r. nastąpiły głębokie zmiany gdyż ludzie bardziej ufają tym, których mogą kontrolować. I tak pracodawcom ufa 75% ludzi na świecie, gdy organizacjom pozarządowym tylko 57%, biznesowi - 56%, a mediom - 47%.

Śladami Kolumba

W wolnym czasie dziennikarze mogli pójść, na której uwagę zwracały dwie, dość szerokie, dróżki „usypane” z muszli. Nie wolno ich zbierać, ale widocznie niektórzy spacerowicze nie zauważyli stosownego ostrzeżenia albo nie znali hiszpańskiego! Dodam, iż poprawę bioróżnorodności na terenie między ulicą i plażą wsparła UE. Do tradycji GPC należą wycieczki. W tym roku 8 autokarów wywiozło nas do La Rabida, w której stoi słynna XIII-wieczna franciszkańska pustelnia (La Rabida Monastery) z figurą Maryi Dziewicy, do której w 1486 r. modlił się 35-letni Krzysztof Kolumb, a następnie do nieodległego Palos de la Frontera, z którego wypłynął do Indii - zezwolenie królowej Izabeli I Katolickiej na wyprawę otrzymał dzięki wstawiennictwu mnichów z klasztoru. Niedaleko, w Muelle de las Carabelas „dokują” repliki statków, którymi wyprawił się w podróż: Niña, Pinta i Santa María. Otworzono je w 1992 r. na obchody 500-lecia odkrycia Ameryki. Zanim budowane 2 lata karawele tu zacumowały, to przeszły rejsy testowe, a w 1992 r. przepłynęły trasę podróży Kolumba!

Zawieziono nas też do Lucena del Puerto, na którego uboczu mieści się Klasztor Matki Bożej Światłości (Monasterio de Nuestra Señora de la Luz), znany również jako Klasztor Światła (Convento de la Luz). Wybudowany w XVI w. na terenie dużej hacjendy obecnie jest własnością prywatną. Mieści się w nim sala weselna, w której odbyła się Gala GPC. Jej atrakcją był mini-mini recital 27-letniej Kimberly Rose Kitson Mills, znanej m.in. z przeboju „I’m sorry” i nazywanej „nową diwą soulu”.

 

Tekst i zdjęcia: Jerzy Bojanowicz

 

 

 

Targi IFA odbędą się w dniach 6-11.09. na terenie Berlin ExpoCenter City. Towarzyszyć im będą: SHIFT Automotive i - w STATION-Berlin - IFA Global Markets. Wcześniej Messe Berlin zapraszają na CE Week (Nowy Jork, 12-13.06.), a później CE China (Guangzhou, 19-21.09.).

***

Konsumenci coraz częściej wybierają innowacyjne produkty, nawet przepłacając za bycie trendy. Z przedstawionych przez agencję badań rynkowych GfK danych wynika, że w Europie wzrasta sprzedaż high endowych telewizorów, smartfonów i… odkurzaczy, choć w 2018 r. sprzedano „tylko” nieco ponad 18 tys. telewizorów 8K (wg analizującej rynki firmy IHS Markit).

GfK prognozuje, że w tym roku światowa sprzedaż elektronicznego sprzętu powszechnego użytku osiągnie wartość 1 052 mld euro. To tylko o 1% więcej niż w 2018 r. (w 2018 r. wzrost był 3%), głównie za sprawą zwiększonej o 7% sprzedaży „małego” sprzętu AGD (odkurzacze, roboty kuchenne, ekspresy do kawy itp.), który osiągnie 9% udział w światowej sprzedaży. O 3% wzrośnie sprzedaż „dużego” sprzętu AGD: lodówki, pralki etc. (udział 17%), a o 2% - sprzętu RTV i aparatów fotograficznych (15%). Nie zmieni się wartość sprzedaży 1,4 mld smartfonów (460 mld euro), które jednak generują największe przychody (44% światowej sprzedaży). A także liczba sprzedanych „zwykłych” telewizorów (214 mln), choć ich wartość spadnie o 3% (90 mld euro), natomiast… o 18% wrośnie liczba sprzedanych TV Ultra HD (108 mln egz. wartości 64 mld euro), a aż o 45% - TV OLED (4,1 mln i 7,6 mld euro).

W tym roku wartość nowości będą miały 25% udział w światowej sprzedaży, a 12% w 25 krajach UE.

Komentuje Waldemar Rukść

16-17
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl