Giełda wynalazków i projektów. Groźna automatyka


11-01-2020 18:14:55

W dziedzinie technologii związanych z bezpieczeństwem i militariami Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów - Sieć Łukasiewicz ma silną pozycję na polskim rynku. Także w 2019 r. przedstawił kilka nowości, które już cieszą się zainteresowaniem potencjalnych producentów, a nawet zaczęły zdobywać nagrody na targach i wystawach innowacji

Przede wszystkim zwraca uwagę Autonomiczny System Bojowy Obrony Powietrznej ASBOP - PERKUN, który miał swoją premierę na targach MSPO 2019 w Kielcach. Jest to wspólne dzieło CRW Telesystem - Mesko Sp. z o.o oraz PIAP o  dużym potencjale rozwojowym. Może zostać zintegrowany na przykład z rakietami przeciwpancernymi.

Bezpardonowy obrońca

Na podwoziu robota samojezdnego IBIS zamontowano system pocisków rakietowych GROM/PIORUN. Robot samoczynnie wykrywa cele za pomocą celownika termowizyjnego i celownika dziennego, jest także przystosowany do współpracy z systemami rozpoznania „swój-obcy”. Jest przeznaczony do ochrony infrastruktury krytycznej jak lotniska, rafinerie , porty oraz do zadań niestandardowych np. działania z zaskoczenia. Cele dla niego są wskazywane z zewnętrznego systemu dowodzenia, radiolokatora współpracującego z systemem, alertera podczerwieni lub wykryte za pomocą własnych urządzeń optoelektronicznych. Operator systemu pozostaje w bezpiecznym miejscu, oddalonym od stanowisk bojowych i ma możliwość koordynowania działań kilku robotów. Po wskazaniu kierunku zbliżania się zagrożenia, system podejmuje przejęcie i śledzenie celu (videotracker). Określony zostaje status celu ”swój/obcy”, a operator decyduje o użyciu rakiety. Robot jest wysoce mobilny i ma małe gabaryty, długi czas efektywnej pracy bojowej systemu i jest bardzo trudny do wykrycia przez przeciwnika. Platforma IBIS® ma niezależny napęd na każde z kół, co sprawia, że z łatwością porusza się w trudnym i zróżnicowanym terenie (podłoże skalne, tereny podmokłe i grząskie, rumowiska). ASBOP - PERKUN jest robotem szybkim (10 km/h). Zawieszenie zapewnia optymalny kontakt kół z podłożem, a co za tym idzie sprawne pokonywanie nierówności terenu, dużą stabilność podczas jazdy oraz właściwe rozłożenie mocy na poszczególne koła.

Fabryka samo - naprawcza

Na wystawie IWIS 2019 zaprezentowano Hybrydową metodę szybkiej rekonstrukcji lub wytwarzania zindywidualizowanych części maszyn na potrzeby nowoczesnych linii produkcyjnych. Jest to usługa ratująca utrzymanie ruchu w nowoczesnych fabrykach. Celem jest odbudowa zużytych części maszyn, tworzenie cyfrowych magazynów części zamiennych dostępnych „od razu”, produkcja podzespołów lub elementów linii produkcyjnych bardzo precyzyjnie dostosowanych do potrzeb, optymalizacja kosztów produkcji części zamiennych poprzez wybór optymalnych parametrów pracy. W metodzie można wykorzystać np. rekonstrukcję zużytych części za pomocą technik skanowania i technologii druku 3D, co uniezależnia firmy od producentów części, obniża koszty zakupu trudnodostępnych części / podzespołów. Innym zastosowaniem jest tworzenie parametrycznych cyfrowych magazynów części, które mogą być produkowane na żądanie w dowolnej ilości i w dowolnym czasie, co skraca przestoje nawet o kilka tygodni i eliminuje przechowywanie części na halach magazynowych. W ten sposób zaoferowano przemysłowi ideę fabryki samo - naprawiającej się.

Sterowalna kolczatka

Już w 2018 r. nagrody na wystawie w Taipej zdobyło zdalnie sterowane radiowo urządzenie do przebijania opon (R-TPD). Przydatność tego rozwiązania jest tak oczywista, że można wyrazić zdziwienie, że nikt dotąd go nie wprowadził. Sposób  oddziaływania urządzenia na oponę samochodu jest podobny do zwykłej kolczatki, ale pozwala na minimalizację ryzyka dla policjantów (lub przedstawicieli innych służb) występującego podczas prób zatrzymywania pojazdów lub ręcznego rozmieszczania barier , podczas dynamicznie zmieniającej się akcji pościgowej/zatrzymania. Sposób działania urządzenia redukuje także potencjalne zagrożenia dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Urządzenie może służyć do zatrzymywania pojazdów w wybranym miejscu (np. w ramach blokady) lub w trakcie pościgów. Urządzenia RTP-D mogą być rozmieszczone na trasie zatrzymywanego pojazdu odpowiednio wcześniej, a ich aktywacja może być przeprowadzona z bezpiecznej odległości. Eliminuje to występującą w przypadku zwykłej kolczatki konieczność rozłożenia jej bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem, którego kierowca, chcąc ominąć przeszkodę, może potrącić funkcjonariusza lub doprowadzić do kolizji z innymi uczestnikami ruchu. Niewielkie rozmiary urządzeń RTP-D czynią je trudniej zauważalnymi w porównaniu z kolczatką drogową, co może dodatkowo ułatwić zatrzymanie. 

jaz.

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl