Recenzja PT: Alicja naszej epoki


27-03-2020 15:37:57

Każda epoka ma swoją Alicję. Oczywiście tę z Krainy czarów. Dzieci świata tak bardzo ciekawe pragną wiedzieć wszystko o wszystkim. Intryguje je co znajduje się Po drugiej stronie lustra?! Dziś to pytanie można odnieść do sztucznej inteligencji.

Napisanie takiej książki dla dzieci nie jest proste. Trzeba pisać po prostu tak samo jak i dla doroslych. Tylko, że ... lepiej!

Profesor Ryszard Tadeusiewicz, autor bardzo wielu książek adresowanych do naukowców i studentów ma na swoim koncie również publikacje przeznaczone dla dzieci. A pomysł narodził się już przed laty, kiedy „Przekrój”- najbardziej wówczas popularny tygodnik w Polsce - wydawał także czasopismo dla dzieci, w którym profesor opublikował kilka historyjek wyjaśniających trudne zagadnienia ... fizyki. Później profesor pisał „naukowe bajki dla dzieci” do szuflady. Zainteresowali się nim młodzi ludzie z AGH i zamieścili je na stronie internetowej uczelni profesora. Są to Bajkowe wycieczki do krainy prawdziwej nauki i techniki. Poznaj prawa Przyrody oraz druga książka z tej serii z podtytułem: Poznaj domowe urządzenia.

Na tejże stronie zamieszczono także inne książeczki adresowane do młodzieży, m.in. Eksperymenty naukowe w domowym laboratorium. Odkrywajmy świat w doświadczeniach fizycznych. prof. Wojciecha Łużnego.

Dzieci w świecie internetu oraz niecodziennych tajemnic fizyki: Poznaj nowoczesne technologie oraz zjawiska fizyczne. Autorzy: dr inż. Jerzy Domżał, mgr Grzegorz Kępisty, mgr inż. Igor Królikowski, mgr inż. Mateusz Malicki, mgr inż. Michał Orliński, dr inż. Mikołaj Oettingen, mgr inż. Anna Przybyszewska; Fascynujący mikroświat. Zobacz obrazy mikrostruktur, Autorzy: dr inż. Grzegorz Michta, dr inż. Grzegorz Cempura, prof. dr. hab. inż. Aleksandra Czyrska-Filemonowicz, mgr inż. Oskar Dziuba, mgr inż. Adam Gruszczyński, mgr inż. Joanna Karbowniczek, mgr inż. Joanna Knapczyk, dr hab. inż. Adam Kruk, prof. nadzw., dr Oleksandr Kryshtal, mgr inż. Sebastian Lech, mgr inż. Sara Metwally, dr inż. Kinga Majewska-Zawadzka, dr hab. inż. Władysław Osuch, prof. nadzw., dr inż. Bogdan Rutkowski, dr hab. inż. Urszula Stachewicz, mgr inż. Piotr Szewczyk, mgr inż. Daniel Ura, dr inż. Maciej Ziętara.

Kolejny etap po tych internetowych próbach to książki upowszechniające wiedzę wydawane już w wersji papierowej z atrakcyjnymi ilustracjami. W tym ostatnia - Alicja w krainie przyszłości, czyli jak działa sztuczna inteligencja*.

Powinniśmy najmłodsze pokolenie dobrze przygotować do rzeczywistości, w której przyjdzie im żyć, a następnie pracować. W nim sztuczna inteligencja będzie tak powszechna, niczym teraz elektryczność, do której się tak dalece przyzwyczailiśmy, że nie wyobrażamy sobie bez niej życia.

Ryszard Tadeusiewicz proponuje, aby książkę dla dzieci najpierw przeczytali ich rodzice i wychowawcy, a potem dopiero zaproponowali wspólną lekturę dzieciom. Pożytek z takiej kolejności będzie procentował i dla dzieci i dla dorosłych. Łatwiej zaangażować się wtedy w próbę podjęcia miarodajnej odpowiedzi na dziecięce wątpliwości.

W czym zatem tkwi tajemnica sukcesu książki dla dzieci? Oczywiście potrzebna jest dogłębna wiedza i talent autora. Ponadto - bardzo dobra znajomość psychiki dzieci i traktowanie młodych czytelników jako równoprawnych uczestników wspólnie przeżywanej intelektualnej przygody.

Kiedyś w wywiadzie prof. R. Tadeusiewicz powiedział: Samodzielne odkrywanie wiedzy jest o wiele cenniejsze i dzieci bardzo to lubią. Nazwałbym to takim obcowaniem z inteligencją czystą. A popularyzując naukę, szczególnie wśród dzieci, odnajduję ten element dziecięcego zachwytu. Zachwytu nad tym, że świat jest tak ciekawy i tyle można się o nim dowiedzieć. fizyka nie jest czymś, w co powinno się wierzyć, ale czymś, co trzeba wiedzieć i po prostu czuć. I dodaje: Moim zdaniem w nauczaniu dzieci najważniejsza powinna być nauczycielska osobista fascynacja przedmiotem.

Marek Bielski

*Ryszard Tadeusiewicz, Maria Mazurek, Marcin Wierzchowski, Alicja w krainie przyszłości, czyli jak działa sztuczna inteligencja”, Wydawnictwo Św. Stanisława BM, Kraków 2019.

 

AGH Junior jest projektem edukacyjnym Akademii Górniczo-Hutniczej skierowanym do dzieci w wieku przedszkolnym oraz do uczniów szkół podstawowych. Jego celem jest udowodnienie, że skomplikowane zjawiska fizyczne, chemiczne, wiedza z zakresu inżynierii mechanicznej i elektronicznej, procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym, badania zmian klimatu, prace geologiczne i geofizyczne, problemy związane z wytwarzaniem, badaniem lub zastosowaniem materiałów, mogą stać się zalążkiem prawdziwej pasji naukowej.

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl