Mobilne miasto przyszłości - Berlin


09-05-2020 20:57:15

Mobilne miasto przyszłości - Berlin

Cyfryzacja i zrównoważony rozwój są dla transportu miejskiego wyzwaniem przyszłości. Przedsiębiorstwa poszukują inteligentnych rozwiązań dla mobilności, aby sprostać wyzwaniom jakie stawia przed nami przyszłość i popchnąć do przodu długofalowe zadania związane z transformacją. Równocześnie rośnie rola elektromobilności: w najbliższym czasie będzie miała ona zasadniczy wpływ na strukturę komunikacji miejskiej.

Pakt trzech

W Berlinie funkcjonuje już nowa oferta dotycząca cyfrowej i analogowej kooperacji. Startup UFODRIVE otworzył swoje pierwsze przedstawicielstwo w stolicy Niemiec, wraz z firmą energetyczną innogy i Apcoa Parking. Wypożyczalnia pojazdów elektrycznych działa przez całą dobę, dla klientów w sposób całkowicie cyfrowy- bez stosowania analogowych procesów zarządzania. Wynajmuje się wyłącznie pojazdy „czysto” -elektryczne jak Tesla model S lub 3, natomiast parking oferuje miejsca wraz z serwisem cyfrowym Apcoa Flow i wypożycza samochody już w 8 krajach. Firma energetyczna zapewnia strukturę ładowania, dba o to by były one zasilane „zieloną energią" i zarządza ładowaniem tak, by stale gotowa była odpowiednia liczba gotowych do jazdy pojazdów. Startup tworzą nowe sieci serwisowe tak, by powstawały nowe modele działalności, stale rozbudowywane.

Pośrodku Berlina

W centralnie położonym parkingu wielopoziomowym „Mall of Berlin”, zbudowanym w pobliżu Placu Poczdamskiego UFODRIVE oferuje elektryczne pojazdy Tesla. Wynajmuje się je za pomocą aplikacji na smartfonie, pomaga także przy ich użytkowaniu. Szlaban parkingu otwierany jest bezdotykowo za pomocą Apcoa Flow Chip zamontowanego w pojeździe. Tym samym powstała nowa, nieskomplikowana sytuacja mobilności, odpowiadająca aktualnym potrzebom a jednocześnie pomagająca wprowadzić mobilność w zrównoważony system miasta. Dla rozwoju miasta przyszłości parking ma duże znaczenie. Obok nieodzownych powierzchni parkingowych jest tu także miejsce dla inteligentnych rozwiązań systemu Shared-Mobility. Ta „dzielona mobilność” rozciąga się na wspólne użytkowanie pojazdu, roweru czy innego środka transportu. Jest to strategia transportowa, w której uczestnik – w razie takiej potrzeby – może skorzystać także ze służb transportowych. Człowiek może więc podróżować prywatnie lub służbowo, nie powodując emisji CO2. W Berlinie istnieje już oparty na App. serwis dla Kolonii i Hamburga. Parkingi tego typu są bardzo ważne dla przełomu w polityce energetycznej jak również w rozbudowie elektromobilności i publicznej struktury ładowania.

To dopiero początek

Parking „Mall of Berlin” to dopiero pierwszy krok w zakresie kooperacji partnerów: mają zamiar budować kolejne parkingi w Niemczech a także wyposażyć na rynku międzynarodowym strukturę w jak największą liczbę publicznych stacji ładowania. Ma powstać system jednoczesnego parkowania i ładowania, by przyspieszyć w Niemczech rozwój elektromobilności. Pozatem firmy te planują rozszerzanie wyposażenia parkingów w sensorykę oraz cyfrową wartość dodatkową. Parking przyszłości ma być konkretnym elementem „Smart City”.

Erwin Halentz/Jozef Trzionka

 

BEM (Stowarzyszenie Federalne eMobilności) - w skrócie

BEM, czyli Stowarzyszenie dla elektromobilności, łączy ze sobą przedsiębiorstwa, naukowców, instytucje oraz użytkowników w zakresie elektromobilności. Podstawą działania jest chęć przestawienia mobilności w Niemczech, opartej na bazie zielonej energii w elektromobilność. Stowarzyszenie zostało powołane do życia w roku 2009 w Berlinie, zrzesza 300 członków mającymi roczne obroty w wysokości ponad 100 miliardów EUR i zatrudniających ponad milion pracowników na całym świecie.

Apcoa Parking Group

Centrala firmy ma swoją siedzibę w Stutgarcie i jest jednym z największych w Europie administratorem parkingów. Zatrudnia około 5 000 pracowników i zarządza 1,5 milionem pojedynczych miejsc parkingowych w 9600 lokalizacjach w 13 krajach Europy. Są to miejsca parkingowe w około 1800 centrach handlowych, 400 hotelach, 150 szpitalach i ponad 60 europejskich lotniskach. Przy pomocy otwartej, cyfrowej platformy Apcoa Flow, wszystkie miejsca parkingowe są ze sobą połączone sieciowo. Za pomocą cyfrowego serwisu i wprowadzeniu inteligentnego systemu firma wnosi swój udział w redukcji poszukiwań wolnych miejsc parkingowych, a tym samym redukcji zanieczyszczeń w miastach.

UFODRIVE

Założony w Luksemburgu Startup zajmuje się wynajmem pojazdów elektrycznych. Klient zamawia żądany model pojazdu za pomocą strony www. lub App. Do wynajęcia potrzebny jest jedynie smartfon z UFODRIVE. Firma jest aktywna w Dublinie, Londynie, Paryżu, Brukseli, Amsterdamie, Hadze, Rotterdamie , Luksemburgu, Hamburgu, Kolonii i Berlinie. Punkty odbioru pojazdów są zlokalizowane najczęściej w pobliżu lotnisk lub newralgicznych punktów metropolii.

innogy SE

innogy SE (Essen) to niemiecka firma energetyczna z obrotami 37 mld.EUR rocznie (2018) i zatrudniająca 43000 pracowników. Firma specjalizuje się w trzech zakresach działalności: energia odnawialna, sieć i infrastruktura oraz dystrybucji. Pozwala to firmie na spełnianie wymagań związanych z nowoczesną dekarbonizacją, niescentralizowanym i cyfrowym światem energii. Najważniejszymi rynkami są Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Belgia oraz kraje środkowej i południowej Europy. innogy produkuje 4,0 Gigawaty zielonej energii, także poza wyżej wymienionymi regionami np. w Hiszpanii, Włoszech USA i Australii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W nowo otwartym centrum zakupowym „Mall of Berlin” zaprezentowano pierwszy w Berlinie punkt wypożyczalni UFODRIVE.

 

 

 

 

 

 

 

 

Operator parkingu oferuje nie tylko miejsca parkingowe lecz dostarcza za pomocą cyfrowego serwisu bezprzewodowe usługi dla Klienta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Berliński parking to początek rozbudowy sieci w Niemczech i poza granicami, modernizacja parkingów i wyposażanie ich w publiczne ładowarki stanowią krok w stronę „Smart City”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura urządzeń do ładowania ma być nadal rozbudowywana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rzadkością jest organizacja konferencji prasowej w wielopoziomowym parkingu, a więc miejscu gdzie samochody mają swoje przejściowe „mieszkanie”.

Zdjęcia: Erwin Halentz

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl