Wodorowy mariaż gigantów


21-06-2020 12:51:24

Część koncernu Daimler Benz, zajmująca się produkcją ciężarówek, rozpoczęła kooperację z brytyjskim koncernem technologicznym Rolls Royce. Wspólnie chcą pracować nad projektem budowy stacjonarnych agregatów prądotwórczych, wykorzystujących do ich napędu technologię ogniw paliwowych, które wraz z Volvo produkuje Daimler Benz.

Daimler Truck i Rolls Royce plc chcą wspólnie opracować konstrukcję awaryjnych jednostek zasilających, nie emitujących CO2. Jednostki tego typu stosowane są m.in. w zabezpieczaniu ciągłej pracy serwerowni. Ogniwa paliwowe mają zastąpić silniki Diesla, najczęściej obecnie spotykane w takich agregatach. Oba koncerny do końca roku chcą podpisać stosowne porozumienia dotyczące tego typu działań.

Szybkim krokiem do wdrożenia

Daimler Truck SA stworzyły w kwietniu br. spółkę j.v. której zadaniem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji seryjnej systemu ogniw paliwowych dla ciężkich pojazdów użytkowych oraz dla innych obszarów zastosowań. Plan działania Power Systems Rolls Royce przewiduje rozwój i wdrożenie do produkcji instalacji zasilania awaryjnego serwerowni, których źródłem napędu będą ogniwa paliwowe.

Daimler i RollsRoyce łączy nie tylko długofalowa umowa o współpracy w zakresie konwencjonalnych rozwiązań: wdrożony został projekt pilotażowy mający na celu opracowanie modułów ogniw paliwowych dla instalacji demonstracyjnej, ukazującej możliwości wykorzystania tej technologii dla stacjonarnych źródeł energii. Do końca 2020 r. instalacja taka zostanie uruchomiona we Friedrichshafen nad jeziorem Bodeńskim.

- Dla nas systemy ogniw paliwowych pełnią wiodącą rolę w niwelowaniu CO2, zapewnianiu neutralnych dla środowiska a jednocześnie konkurencyjnych dla napędu elektrycznego systemach transportowych – stwierdza Martin Daum, szef Daimler Truck AG. Także Rolls Royce jest przekonany co do przyszłościowego znaczenia ogniw paliwowych w zakresie stacjonarnych instalacji. Pozwala to na podniesienie na wyższy poziom ekonomiczności, społecznej akceptacji i zaufania dla rozwoju technologii ogniw paliwowych.

Najważniejsze zastosowanie: centra obliczeniowe

Centra obliczeniowe (serwerownie) są najważniejszymi elementami globalnych sieci informatycznych i komunikacyjnych: w dzisiejszych trudnych czasach ich działanie musi być niezawodne. To samo dotyczy innych instalacji, mających istotny wpływ na nasze życie. - Dla indywidualnego, kompleksowo rosnącego zapotrzebowania na energię rozwijamy pod naszą marką MTU odpowiednio dopasowane rozwiązania, których tysiące już zainstalowano. Dekarbonizacja napędów i zaopatrzenia w energię gra tutaj wiodącą rolę – stwierdził Andreas Schell, CEO Rolls Royce Power Systems. Żadna inna technologia nie zapewnia tak wysokiej niezawodności, modularnej skalowalności i wszystkich innych zalet energii odnawialnej, niezależnej od konwencjonalnego rynku energii. Dzięki kooperacji z Daimler Benz uzyskaliśmy dostęp do systemów ogniw paliwowych, które w sposób właściwy odpowiadają na nasze trudne wymagania.”

Niedługo produkcja seryjna?

Daimler Truck AG i Volvo w drugiej połowie niniejszej dekady planują rozpoczęcie produkcji seryjnej ogniw paliwowych przeznaczonych do napędu ciężkich pojazdów użytkowych. Natomiast ogniwa paliwowe przeznaczone do napędu systemów zasilania awaryjnego mają znaleźć się na rynku o wiele szybciej, gdyż odpadają specyficzne uwarunkowania związane z przepisami ruchu drogowego.

Daimler Trucks w ostatnich latach przyspieszył w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych, doposażając swoje zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie. W Niemczech prace koncentrują się w Neben, leżącym ok. 40 km od Stuttgartu. Wraz z Mercedes Benz Fuell Cell. Daimler Truck skoncentrował wszystkie aktywności związane z produkcją ogniw paliwowych w nowo powołanej firmie, która będzie częścią j.v. Przyporządkowana Daimler Trucks została także firma Mercedes-Benz Fuel Cell.

Erwin Halentz/Jozef Trzionka

Ogniwo paliwowe PEM zbudowano jak sandwich. Pośrodku znajduje się cienka folia – membrana wymiany protonów PEM  (Proton Exchange Membrane). Membrana z obu stron pokryta jest warstwą katalizatora oraz gazoprzepuszczalnej elektrody. Otoczona jest dwoma tzw. płytami bipolarnymi, w których wyfrezowano kanały dla przepływu gazu.Za ich pomocą po jednej stronie płynie wodór, zaś po przeciwnej – tlen.

Wiele pojedynczych, połączonych ze sobą ogniw paliwowych tworzą stos paliwowy (Stack), będący wysokowydajnym źródłem energii, która napędza pojazd. (foto: Daimler)

 

 

Komentuje Waldemar Rukść

18-19
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl