Sztuka dostępna 7/24


19-07-2020 15:38:09

Ogłoszony w połowie marca lockdown sprawił, że drzwi zamknęły m.in. placówki kulturalne. A tymczasem muzea jeszcze szerzej otworzyły online swoje podwoje...

– Chcemy budować z Wami więzi, chcemy być razem z Wami do momentu, kiedy znowu spotkamy się w tym symbolicznym dla Gdańska i Polski miejscu – stwierdził Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, zapraszając w marcu na pierwsze spotkania. Kontakt z odbiorcami umożliwił cykl #ecsonline. Tematyczne realizacje wideo przygotowane, wyprodukowane i poprowadzone przez zespół ECS, skupione są wokół wirtualnego oprowadzania po Centrum. Filmy te odkrywają wybrane aspekty wystawy stałej, która jest sercem budynku.

Solidarne oglądanie

– Staramy się, aby każdy film, którego narracja jest prowadzona w języku polskim, miał napisy w języku angielskim. Przygotowaliśmy specjalną stronę ecs.gda.pl/ecsonline, gdzie zamieszczaliśmy kolejne odcinki (także na naszych oficjalnych profilach na Facebooku i YouTube) i przypominaliśmy o naszych innych aktywnościach, dostępnych w internecie – mówi Arkadiusz Bilecki z Działu Promocji i PR ECS. Warto podkreślić, że „drzwi” do ECS w serwisie Google Street View wirtualnie otworzono już w maju 2017 r. Nawigując komputerem, można zwiedzić wystawę stałą, z takimi ikonicznymi elementami, jak tablice 21 postulatów, odwiedzić publiczne przestrzenie w budynku, jak np. biblioteka, ogród zimowy czy taras widokowy, a także plac Solidarności z pomnikiem Poległych Stoczniowców 1970 r. i historyczną Bramę nr 2 Stoczni Gdańskiej im. Lenina.

– Po debiucie pierwszych odsłon #ecsonline, realizowanych z zachowaniem rygorów izolacji, wykorzystując energię zespołu ECS i pomysły partnerów zewnętrznych, udało nam się zaproponować nowe, atrakcyjne formaty online – dodaje Arkadiusz Bilecki. Pandemia pozwoliła więc nam zebrać te aktywności i przełożyć doświadczenia na rozwiązanie kontaktu z gośćmi przyzwyczajonymi do odwiedzin w ECS i zwiedzania wystawy stałej oraz udziału w naszych wydarzeniach programowych. W najbliższych tygodniach zaczniemy realizować cykl filmów ECS WORLD. Będzie to wariant serii #ecsonline dla obcokrajowców.

 

Zachęta online

Także Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki natychmiast po zamknięciu gmachu przystąpiła do działania i podjęła aktywność online. Już pierwszego dnia (12.03) wystartował wirtualny program #ZachętaOnline, aby ─ jak mówi Olga Gawerska, rzecznik prasowy Zachęty – mimo warunków izolacji być blisko publiczności i blisko sztuki.

– Cztery najnowsze wystawy Zachęty zostały przeniesione do internetu i udostępnione dla zwiedzających w 3D. To także warsztaty rodzinne na Skypie, transmisje oprowadzań live, spotkania z publicznością prowadzone w Polskim Języku Migowym, nowa odsłona strony internetowej, osobny projekt artystyczny na Instagramie, prace artystów w przestrzeni miejskiej oraz kanał na YouTubie, jak również pełne zasoby księgarni dostępne z dostawą do domu i do czytania specjalny Magazyn Zachęta Online – wylicza Olga Gawerska.

Przeniesienie czterech aktualnych wystaw do trójwymiaru, z naniesionymi w technologii 360o fotografiami, pozwala na zobaczenie obiektów całkiem z blisk, z nowej perspektywy i w innej estetyce. A „zwiedzać” można: „Co dwie sztuki to nie jedna” – jak patrzą na świat artyści, a jak widzą go ich dzieci? (pierwsza wspólna wystawa artystów i ich dzieci przygotowana z myślą o innych dzieciach i rodzicach); „Współczesna sztuka wideo (1965-1976)” – wystawa przygląda się historii sztuki wideo w czasie, gdy jako medium nie funkcjonowała jeszcze w głównym nurcie, a była bardziej artystycznym eksperymentem i skupia prace pionierów wideoartu; „Andrzej Krauze. Lekcja fruwania” – głównym wątkiem konstruującym wystawę jest ilustracja i rysunek prasowy, sięgając do archiwów brytyjskiego Guradiana i 30-letniej współpracy artysty z tą gazetą, przyglądamy się historii prasy od jej burzliwego rozwoju aż po powolny schyłek i zmianę nośnika z formy papierowej na format cyfrowy; „Ahmed Cherkaoui w Warszawie. Polsko-marokańskie relacje artystyczne (1955-1980)”.

Premiera specjalnej strony internetowej www.zachetaonline.pl z udostępnionymi wystawami odbyła się 3 kwietnia.

Narodowe zwiedzanie

Tylko dwa miesiące, do 12.05., było niedostępne dla zwiedzających Muzeum Narodowe w Warszawie wraz z Oddziałami.

– W tym czasie rozpoczęliśmy optymistyczną kampanię #niebawemwMNW. W jej ramach zaproszono internetową publiczność do nieprzerwanego kontaktu ze sztuką w mediach społecznościowych i do oglądania cyfrowych wizerunków dzieł z kolekcji Muzeum. Zaprezentowano także wirtualne spacery, warsztaty dla najmłodszych, lekcje muzealne oraz inne wyjątkowe działania online. Zdalna oferta była dostępna również wcześniej, ale nie tak rozbudowana, jak w czasach społecznej kwarantanny – mówi Monika Bala, specjalista w Dziale Komunikacji i Programów Publicznych Muzeum Narodowego w Warszawie.

W czasie zamknięcia Muzeum dla zwiedzających podjęto takie zdalne aktywności jak: portal Cyfrowe MNW, obecność w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter), Muzealne wtorki online, Wieczory w Muzeum online, Dekameron 2020, akcja odwzorowywania scen z obrazów, akcja #długwdzięczności, aplikacja Muselfie oraz wirtualne spacery w Google Arts&Culture.

– Działalność online jest kontynuowana. Jest to cenne i wartościowe uzupełnienie oferty podstawowej Muzeum. Dzięki aktywności w Internecie możemy dotrzeć do nowych grup odbiorców, którzy nie mają możliwości odwiedzenia MNW. Należy jednak pamiętać, że zdalny kontakt ze sztuką jest czymś innym niż osobiste, bezpośrednie jej doświadczenie. Istotą muzeum jest właśnie to, że człowiek ma kontakt z autentycznym dziełem sztuki – dodaje Monika Bala. – Społeczna kwarantanna była również czasem wytężonej pracy muzealnych konserwatorów. Opracowali oni naukowe wytyczne dotyczące zabezpieczenia dzieł sztuki w pomieszczeniach, w których ma być przeprowadzone odkażanie.

Śląski z domu

W przestrzeń wirtualną zostały przeniesione także działania Muzeum Śląskiego w Katowicach. Poprzez znajdującą się na stronie internetowej wyszukiwarkę zbiorów można było znaleźć największe dzieła mistrzów polskiego malarstwa od 1800 r., twórców współczesnych, a także artystów nieprofesjonalnych.

– Strona była też nie lada gratką dla wielbicieli fotografii oraz obiektów archeologicznych, etnologicznych, jak i z zakresu scenografii. Interesujące nas eksponaty można było znaleźć według kryteriów zawierających nazwę kolekcji oraz m.in. typ obiektu, datę, miejsce powstania i pochodzenia, materiał, surowiec i technikę, nazwisko twórcy oraz hasło przedmiotowe – mówi Katarzyna Hryniawska, rzecznik prasowy Muzeum Śląskiego.

Dostępne były także spacery wirtualne po zorganizowanych w ostatnich miesiącach bardzo popularnych, ważnych i nagradzanych wystawach: „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda” oraz „Zajawka. Śląski hip-hop 1993–2003”. Choć to wystawa czasowa, to nadal można ją „zwiedzać”. Warto podkreślić, że kiedy najedziemy myszką na eksponat oznaczony kółkiem, to wyświetla się jego opis.

Podjęto też wiele działań edukacyjnych. Obok filmików instruktażowych i profesjonalnych kart pracy dla nauczycieli zachęcano dzieci do skorzystania z kolorowanek zainspirowanych muzealną kolekcją sztuki polskiej. Udostępniano poprzez media społecznościowe i stronę internetową. W tym czasie Muzeum Śląskie zapraszało także osoby posługujące się Polskim Językiem Migowym na wykłady związane z szeroko pojętą sztuką.

Dedykowaną zakładkę: #zostańwdomu-zwiedzaj online, skupiającą w jednym miejscu najciekawsze aktywności online, stworzyło Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

– Na naszej stronie www można zapoznać się z platformą online ze zbiorami, ekspozycjami online oraz wirtualnymi spacerami po Państwowym Muzeum Etnograficznego, wystawami dostępnymi w postaci wirtualnych spacerów i audioprzewodników, etnograficzną filmoteką z dokumentalnymi materiałami wideo, kolekcją fotografii archiwalnych do przeglądania online oraz regularnymi wpisami na blogu tworzonym przez naszych kuratorów – precyzuje wirtualna ofertę Ilona Sikorska-Piwowarczyk, kierownik Działu Komunikacji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Bardzo aktywnie działamy w naszych kanałach społecznościowych (Facebook, Instagram i Twitter), na bieżąco dostarczając użytkownikom informacji o naszych zasobach online. Tutaj także niektóre eksponaty są opisane.

Więcej niż szkło

W czasie zamrożenia (kwiecień-maj) na stronie Centrum Dziedzictwa Szkła www.miastoszkla.pl była dostępna online wystawa Beaty Stankiewicz-Szczerbik „Superpozycje”.

– Ponadto na naszym fanpage'u co tydzień udostępnialiśmy nowy film prezentujący wybraną część naszej oferty. Był więc pokaz hutniczy przy piecu, warsztat grawerski, warsztat palnikowy, szlifierski, malowania na szkle, fusingowy. Został też udostępniony film pokazujący wybijanie szklanych monet – mówi dr Hanna Wajda-Lawera, starszy kustosz Centrum Dziedzictwa Szkła Sp. z o.o. w Krośnie.

„Zwiedzanie" było też możliwe poprzez strony Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej (PROT), gdzie zamieszczono film „Podkarpacka Traveltanna w Centrum Dziedzictwa Szkła Krosno”. Nie wiadomo, jak długo na niej będzie, ale na stronie CDS można go oglądać przez rok.

Zdalna edukacja

Poza działalnością wystawienniczą warto wspomnieć o realizowanych działaniach edukacyjnych. I tak Zachęta oferowała: oprowadzania online transmitowane na Facebooku (także w języku angielskim – Saturday Art Walk); warsztaty (rodzinne, szkolne i dla nauczycieli); w obszarze dostępnościowym – programowe działania z cyklu Zachęta miga! i Kulisy Zachęt – seria filmów prezentująca niedostępne zakamarki Zachęty i dzieła sztuki znajdujące się w przestrzeniach pozawystawowych, a na kanale YouTube filmowe animacje i inne nagrania wideo inspirowane sztuką.

Muzeum Narodowe uruchomiło Domowe warsztaty dla najmłodszych i lekcje muzealne online, z których skorzystały szkoły polonijne w Nowym Jorku i Australii, oraz Maturalne SOS.

Edukacyjne materiały online są dostępne również na dedykowanej przez Muzeum Etnograficzne podstronie dla uzdolnionych plastycznie dzieci. Na Facebooku Muzeum dla Dzieci powstały cykle wideo z atrakcyjnymi dla rodziców i dzieci propozycjami spędzenia wolnego czasu, np. Ethno-ZPTy, Ethnopogodynka i Ethnopodróże. Uruchomiono także projekt muzealnych podcastów na platformie Spotify, jak również lekcje online przygotowywane przez Dział Edukacji.

Nie można było zwiedzać online Muzeum Wojska Polskiego. Jak poinformowała mnie Aleksandra Bukowska, kurator Działu Wystaw Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, na jego stronie i Facebooku publikowano tylko zdjęcia i opisy eksponatów.

-----------

Opisane działania nie wyczerpują wszystkich inicjatyw podjętych przez polskie muzea.

Jerzy Bojanowicz

Zdjęcia: zrzuty ekranu stron Muzeum

Komentuje Waldemar Rukść

14-15
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl