Bugatti Chiron Pur Sport w mieście miłości


08-09-2020 21:31:54

Na krętych ulicach i trasach czuje się jak u siebie w domu: nowy Bugatti Chiron Pur Sport. Będzie go można w najbliższym czasie podziwiać w różnych miastach Europy: od Paryża, poprzez Genewę i Londyn, po Hamburg. Opóźnioną z powodu koronawirusa prezentację rozpoczął od swojej ojczyzny: Francji.

Preludium pokazów odbywa się w Paryżu, w nowo otwartym showroomie firmy Bugatti. Oczywiście samochód odwiedził też symbol Paryża – wieżę Eiffla. Luksusowy samochód sportowy, jakim jest Chiron Pur Sport, kosztuje 3 mln euro (netto) i w fabryce w Alzacji zbudowanych zostanie tylko 60 sztuk. Produkcja rozpocznie się w II połowie 2020 r.

Od lat inżynierowie opracowywali zupełnie nową koncepcję pojazdu w ramach rodziny Chiron2. Dokonano głębokich technicznych zmian: pojazd jest bardziej zwinny, mocniejszy i bardziej precyzyjny. Lubi zakręty, dzięki krótszemu, skoordynowanemu mechanizmowi napędowemu szybciej przyspiesza, a dzięki nowej aerodynamice zapewnia lepszy docisk.

Wyrafinowane podwozie

Ogromne zmiany wprowadzono w konstrukcji podwozia. Na obu osiach specjaliści zmienili spadek na minus 2,5°, co znacząco zwiększa wydajność. Aby zintegrować ujemne ustawienie pochylenia, inżynierowie zostali zmuszeni do zbudowania nowych przegubów kulowych. Z wielu możliwości geometrii osi obliczono i zasymulowano 17 różnych wariantów, by w końcu podjąć decyzję, które rozwiązanie perfekcyjnie zharmonizuje ze sobą karoserię, sprężyny i opony.

Nowe sprężyny z piórami z przodu o 166N/mm i z tyłu 200 N/mm (zamiast 100 i 150 N/mm), dbają o mocne nastrojenie, bez utraty komfortu jazdy. Regulowane podwozie działa w czasie rzeczywistym i automatycznie ustawia amortyzatory: od pomiaru do regulacji mocy upływa mniej niż 6 ms.

Przeprowadzono ponad 50 000 godzin jazd testowych, by wykonać tuning podwozia: Chiron przejechał w testach ponad 1 mln km!

Szybka przekładnia

Dużo zmian znaleźć można w siedmiobiegowej, automatycznej, dwusprzęgłowej przekładni. Eksperci „skrócili” każdy bieg, zmieniło się wiele elementów budowy. W sumie przekładnia pracuje o 15% szybciej – Chiron Pur Sport przyspiesza z 0 do 100 km/h w 2,3 s, a od 0 do 200 km/h tylko w 5,9 s. Oprócz tego na 6. biegu przyspiesza z 60 do 120 km/h w 4,4 s. Prędkość maksymalna pojazdu jest elektronicznie ograniczona do 350 km/h, a obroty do 6900/min.

Łatwe zakręty

Silnik W16v o mocy 1103 kW (1500 KM) i momencie obrotowym 1600 Nm został gruntowanie przebudowany, by razem z przekładnią mógł idealnie dostosowywać się harmonicznie do każdego zakresu momentu obrotowego przy zmienionych przełożeniach. Silnik o pojemności 8 dm3 osiąga swoją moc znamionową pomiędzy 6700 a 6900 obr/min. Ma więc prędkość obrotową większą o 200 obrotów niż dotychczas stosowany silnik Chirona. Maksymalna liczba obrotów to 7000. Biegi, dzięki przekładni, zmieniają się jeszcze szybciej. Dlatego konieczne są stale przyspieszane cztery turboładowarki: inżynierowie musieli przystosować regulację ciśnienia doładowania przy pomocy Wastegate (patrz ramka). Dla każdego z 7 biegów silnik Bugatti W16 otrzymał nowe wartości. Dlatego też Chiron Pur Sport przyspiesza na 6. biegu z 60 do 120 km/h o 3 s szybciej niż tradycyjny – choć też już bardzo szybki – Chiron. W ujęciu całościowym wartości elastyczności są wyższe o 40% niż w Chironie.

Ekstremalne opony

Po tysiącach kilometrów jazd próbnych eksperci od Chirona i Michelina opracowali odpowiednią mieszankę gumy, z której wytwarzane są ekstremalnie przylegające opony. Biorąc pod uwagę niezwykłe warunki, szczególnie podczas szybkiej jazdy w ciasnych zakrętach, opracowano nowy typ opon Michelin Sport Cup 2R o wymiarach 285/30 R20 z przodu i 355/25 R21 z tyłu. Aby podczas każdych warunków pogodowych zapewnić wystarczającą trakcję w przypadku tak potężnego silnika, było to niezwykłe zadanie. Sztuka polega na tym, aby tak sterować momentem obrotowym, by samochód odczuwalnie przyspieszał i to bez poczucia, że „jest uwiązany”, zarówno podczas jazdy tak na torze, jak i publicznej drodze.

Erwin Halentz, Józef Trzionka

Wastegate

Przy doładowywaniu silnika benzynowego najnowszym osiągnięciem techniki jest turboładowarka z zaworem Wastegate. Tak przy pojedynczej turboładowarce, jak i jej podwójnej wersji Twin-Scroll, zawór znacznie polepsza regulację i wykorzystanie energii gazów odlotowych. Regulacja pozwala na obniżenie ciśnienia zwrotnego gazów odlotowych przy polepszonym wykorzystaniu części dynamicznej energii gazów odlotowych w celu zmniejszenia zużycia i podniesienia momentu obrotowego. Regulacja w formie bypassa redukuje „dziurę” Turbo. Wastergate jest to zawór, montowany po gorącej stronie turbiny, który kontroluje ciśnienie doładowania. Bez zaworu Wastergate turbo kręciłoby się coraz szybciej i szybciej i szybciej, aż do momentu uszkodzenia silnika lub samej turbiny.

Najnowsze wersje Wastegate muszą wytrzymywać temperatury gazów odlotowych do 1050°C. W tuningu i samochodach sportowych głowice zaworów 36 i 42 mm Wastegate są tak zaprojektowane, by zapewnić odpowiednio wczesne pokrycie zapotrzebowania turboładowarki, przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiej ilości gazów odlotowych przy pełnej mocy.

System zaworów bypass Wastegate jest zamontowany w przepływie spalin turboładowarki. Za pomocą uruchamiacza zawór może zostać otwarty, kierując obok turbiny taką ilość gazów odlotowych, by dostosować ciśnienie ładowania do żądanej wartości. Po przekroczeniu wcześniej ustalonego maksymalnego ciśnienia ładowania zastawka bypasa zostaje otwarta, a ciśnienie ładowania zahamowane lub obniżone. Spada ciśnienie ładowania – zamyka się bypass i ciśnienie rośnie. (rys.: Rheinmetall Automotive)

Komentuje Waldemar Rukść

18-19
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl