IFA 2020 w czasach zarazy


03-10-2020 19:05:39

- Tegoroczne targi IFA to naprawdę edycja specjalna. Będąc wydarzeniem hybrydowym, służą jednemu z głównych celów: wsparciu ożywienia i odbiciu branży. Jesteśmy przekonani, że pomimo utrzymujących się ograniczeń, wysyłają światu potężny sygnał. Niech pandemia nie przeszkodzi nam w tworzeniu wspaniałych doświadczeń i rozwijaniu biznesu - powiedział dr Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin.

Nie dodał, że wraz z targami (Berlin, 3-5.09.) odbyła się Global Press Conference, bo planowana w kwietniu na Cyprze została odwołana.

Pandemia sprawiła, że pod słynną berlińską Funkturm była przerażająca pustka. W targach, niestety, nie  mogła uczestniczyć publiczność spoza branży; nie było też wydarzeń dodatkowych, jak koncerty czy konkursy. Praktycznie zignorowały je niemieckie stacje telewizyjne! A o rzeczywistości co rusz przypominały plakaty z zaleceniami: zakrywaj usta i nos (w wielu miejscach leżały maseczki), myj ręce i zachowaj dystans. Wyraźnie był widoczny w salach, w których zorganizowano blisko 30 konferencji prasowych, bo krzesełka ustawiono w stosownej odległości od siebie. Także sposób ich prowadzenia był adekwatny do sytuacji: obok tradycyjnej formy, czyli obecności prelegenta na scenie, były konferencje hybrydowe (jedna osoba na scenie, druga na ekranie) i w pełni zdalne.

Nie dziwi więc, że dyrektor ds. technologii należącego do światowej czołówki producenta telewizorów i sprzętu AGD swoje wystąpienie rozpoczął od prezentacji…  maseczki. A dokładnie: oczyszczacza powietrza, w którym zastosowano dwa wentylatory o trzech prędkościach pracy (pozwalają na łatwiejsze oddychanie czystym, filtrowanym powietrzem) oraz opatentowany czujnik oddechu mierzący rytm oddychania oraz objętość oddechu użytkownika i na tej podstawie dostosowujący prędkość wentylatorów, które automatycznie przyspieszają podczas wdechu i zwalniają przy wydechu!

Można powiedzieć, że ta maseczka jest smart, jak wiele innych prezentowanych urządzeń, głównie AGD.

Wsparcie w kuchni…

W 2019 r. Miele wprowadziło piekarnik z kamerą przesyłającą obraz na żywo do smartfonów, co pozwala użytkownikom sprawdzać postępy w przygotowaniu potrawy. Teraz, dzięki nowej, inteligentnej funkcji Smart Food ID, kamera może wykryć, jaka potrawa jest w piekarniku i zaproponować odpowiedni program. Wykorzystując sztuczną inteligencję system jest już w stanie zidentyfikować cyfrowo ponad 20 potraw: od śródziemnomorskich pieczonych warzyw po pieczeń wieprzową ze skwarkami i ciastem kruszcowym, a cały czas się uczy. Z kolei CookAssist, dla płyt indukcyjnych Miele, prowadzi krok po kroku przez cały proces smażenia,  inteligentny czujnik płyty TempControl określa idealną temperaturę i utrzymuje ją automatycznie, a Smart Browning Control piecze idealną pizzę, używając kamery do wykrywania poziomu zarumienienia, a kiedy pizza jest gotowa to zatrzymuje jej pieczenia. - Nasze nowe inteligentne systemy wspomagające zapewniają w pełni cyfrowe doznania kulinarne - uważa dr Axel Kniehl, dyrektor wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży.

Firmy Haier oraz Candy i Hoover przedstawiły nowy asortyment nie tylko piekarników, płyt indukcyjnych, okapów i pralek. I tak „H-abitat” składa się z odkurzacza - robota, oczyszczacza powietrza i czujnika. Z kolei nowa aplikacja hOn zarządza wszystkimi produktami i usługami grupy, np. aplikacja Vivino pozwala użytkownikom rozpoznać i skatalogować tysiące win. - Haier jest pierwszą na świecie i jedyną marką ekosystemu IoT, urzeczywistniającą wizję inteligentnego domu i inteligentnego życia – uważa Yannick Fierling, dyrektor generalny Haier. - Byliśmy również najszybciej rozwijającą się firmą w Europie w 2019 r.… a wzrost trwa nadal.

… i w salonie

Innowacyjne rozwiązania do czyszczenia podłóg na mokro i na sucho przedstawiła amerykańska firma BISSELL, podkreślając tym samym swoją wysoką pozycję na europejskim rynku w kategorii Wet & Wash (58% udział w tynku niemieckim). To m.in. bezprzewodowy CrossWave Cordless Max, który odkurza, mopuje i suszy do 100 m2 twardych podłóg i dywaników, a następnie automatycznie się samooczyszcza oraz robot SpinWave, który aktywnie mopuje lub silnie odkurza.

Sprzęt AGD możemy kupić w sklepach Media Expert. Ich właścicielem jest międzynarodowa sieć elektromarketów Euronics, który samotnie w jednej hali wystawił ogromny stół, ale nie było na nim nic ciekawego. Połowę innej zajęły stoiska… 13 firm!

Uwagę zwracało kolorowe stoisko firmy Tuya, dostawcy platformy IoT wykorzystywanej przez producentów w inteligentnym domu, jak np. czujniki otwarcia/zamknięcia drzwi, inteligentna żarówka, głowica termostatyczna czy sterownik zaworu kulowego, a także znanego producenta sprzętu RTV, o powierzchni… 4 m2!

W minionych latach producenci sprzętu RTV często zajmowali całą halę. Teraz jednym z nich był TCL, który w Berlinie wirtualnie zaprezentował najnowszy, wykorzystywany w wielu inteligentnych połączonych urządzeniach gospodarstwa domowego, Inteligentny Procesor Audiowizualny. Marek Maciejewski, dyrektor ds. rozwoju produktu, TCL Europe, zapowiedział też kilka nowych telewizorów QLED, z ulepszonym przyciemnianiem obszaru lokalnego i wyskakującymi kamerami, a także nowe tablety, m.in. odblaskowy (bez podświetlenia) i zwijany wyświetlacz OLED do smartfona. Widoczność marki, która zajmuje 2. miejsce na globalnym rynku tv, wzmacniają jej ambasadorowie: światowe gwiazdy futbolu, m.in. napastnik Krzysztof Piątek.

Dodam, że swoistym polskim akcentem były ustawione na jednym ze stoisk butelki z naszą wodą sodową.

Śmiało na ciało

Z drastycznie ograniczoną powierzchnią wystawienniczą korespondowały małe wyroby, m.in. smartfony. Nowe modele pokazały Huawei i należąca do niego marka Honor oraz założona w 2018 r. chińska firma realme, której ambicją jest dostarczanie młodym ludziom najnowocześniejszych urządzeń. Na początku br. ogłosiła strategię opartą na dwóch rozwiązaniach: Smartfon + AIoT. O jej skuteczności świadczy fakt, iż jest obecna w 27 krajach,  w czerwcu br. odnotowała 35 mln nabywców, a wg Counterpoint w I kwartale br. - 157% wzrost rok do roku. Jest najszybciej rozwijającym się producentem smartfonów na świecie!

Niewielki wyrób przedstawiła też niemiecka firma Satisfyer, której celem jest tworzenie przyjemnych, wielozmysłowych doznań dla konsumentów, gdyż... zdrowie seksualne jest dla każdego: niezależnie od preferencji seksualnych, pochodzenia społeczno-ekonomicznego, wieku, płci czy poziomu umiejętności. Oferuje ponad 200 gadżetów erotycznych dla kobiet i mężczyzn oraz oryginalne zabawki erotyczne, które zdobyły 140 nagród za… wzornictwo. W Berlinie ogłosiła wydanie bezpłatnej aplikacji Satisfyer Connect, która – jak ją rekomenduje - łączy intymność z technologią, tworząc wielozmysłowe doświadczenie, integrując dźwięk i dotykowe sprzężenie zwrotne z innymi urządzeniami Satisfyer.

Pozostając przy zdrowiu, to uwagę zwracał Sense - zaawansowany zegarek firmy Fitbit. Aplikacja EDA Scan mierzy aktywność elektrodermalną, która może wskazywać na reakcję organizmu na stres, a Fitbit ECG służy do monitorowania zdrowia serca: sprawdza objawy migotania przedsionków, powiadamia o wysokim i niskim tętnie oraz śledzi zmiany temperatury skóry.

Cristiano Amon, prezes specjalizującej się w komunikacji bezprzewodowej amerykańskiej firmy Qualcomm, podkreślił kluczową rolę, jaką technologia i innowacje odgrywają w naszym dzisiejszym życiu - zwłaszcza w tych bezprecedensowych czasach. - W ciągu zaledwie kilku miesięcy wszyscy zaczęli dostrzegać znaczenie łączności w ich codziennym życiu. Technologie mobilne, kierowane przez 5G i sztuczną inteligencję, zasilają nowe urządzenia, zapewniając bardziej wciągające wrażenia.

Z 5G przeciw pandemii

Powiedział, że od wprowadzenia 5G w 2019 r. ponad 80 operatorów w prawie 40 krajach uruchomiło sieci 5G, a ponad 300 więcej inwestuje w tę technologię. - Miliony ludzi już korzystają z telefonów 5G. Spodziewamy się ponad 1 mld połączeń 5G do 2023 r. - osiągnięcie tego kamienia milowego nastąpi dwa lata szybciej niż 4G. Dodam, że w Polsce wszyscy operatorzy oferują sieć 5G, choć do pokrycia nią całego kraju jeszcze daleko.

Na zakończenie IFA 2020 Jens Heithecker, dyrektor wykonawczy IFA, uznał, że: - Edycja specjalna targów wysłała ważny sygnał: „technologia powróciła ” (Tech is Back) i tu, i teraz zaczyna się ożywienie i odbudowa branży. Choć oczywiście wyniki tegorocznych targów IFA miały niski poziom, ale pokazały żywe zainteresowanie spotkaniem w prawdziwym życiu, co stawia nas na dobrej drodze do silnej, w pełnej skali IFA 2021, która odbędzie się w dniach 3-7 września 2021 r. Zarezerwowano już ponad 60% powierzchni wystawienniczej, co jest nowym rekordem. Nigdy wcześniej nie cieszyliśmy się tak wcześnie, tak dużym zainteresowaniem.

Niezależnie od wrażeń, ważne że jednak IFA się odbyła.

Tekst i zdjęcia Jerzy Bojanowicz

IFA 2020 to 150 firm (w realu i wirtualu) oraz 1350 wystawców z 30 krajów (niestety, bez Polski) uczestniczących w wirtualnych targach IFA Xtended Space i IFA Virtual Market Place. - Edycja specjalna IFA 2020 pokazała nam imponującą siłę innowacji. Świat potrzebuje bezpośrednich spotkań między przemysłem, handlem detalicznym, konsumentami i mediami, i to właśnie IFA ułatwiła te kluczowe połączenia, pomimo ograniczeń narzuconych przez pandemię - powiedział dr Christian Göke. A Kai Hillebrandt, przewodniczący rady nadzorczej gfu Consumer & Home Electronics GmbH, organizator targów IFA, stwierdził, że choć z powodu pandemii COVID-19 IFA musiała być oczywiście zorganizowana jako impreza o ograniczonej skali, to już widzimy że tegoroczna Edycja Specjalna targów IFA zakończyła się sukcesem. Wiele prezentacji nowych produktów na targach IFA dostarczy rynkowi ważnych impulsów, właśnie wtedy, gdy jest to najbardziej potrzebne - w okresie poprzedzającym okres największych obrotów w globalnym przemyśle elektroniki użytkowej i AGD.

***

Peter Feld, prezes Zarządu agencji badań rynkowych GfK, poinformował, że w I półroczu br. wartość globalnego rynku technicznych dóbr konsumenckich, z wyłączeniem Ameryki Północnej i Południowej Afryki, z powodu przestojów w handlu detalicznym spowodowanych pandemią spadła (w porównaniu do I półrocza ub.r.) o 5,8% - do 306 mld euro. Dodał, że jednak w porównaniu z innymi branżami był to stosunkowo niewielki spadek, ponieważ rynek ten skorzystał z możliwości zaspokojenia potrzeb „w domu” i tendencji do cyfryzacji w okresie blokady.

Komentuje Waldemar Rukść

20-21
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl