Zbuduj swoją odporność!


03-10-2020 19:32:35

Dlaczego odporność  jest taka ważna – nie muszę nikogo przekonywać. Możemy sami bardzo dużo zrobić aby ja zbudować lub poprawić.

Dla mnie inspiracją do działania był kurs mentoringu witalnego oraz książka dr Rangana Chatterjee „ 4 filary zdrowia”.

Dużo inspiracji dostarczyła mi również książka „Niebieskie strefy” Dana Buettnera.

To miejsca na świecie, gdzie czas się zatrzymał, gdzie ludzie są długowieczni. Dan Buettner zabiera nas do wspaniałych krain długowieczności. W książce pokazane są wspólne dla wszystkich szerokości geograficznych aspekty, które zapewnią  zdrowie i długowieczność. To zmiany które możemy wprowadzić w naszej codzienności by wpłynąć na jakość i długość naszego życia. Niebieskie Strefy w praktyce udowadniają, że w każdej chwili można wziąć zdrowie w swoje ręce.

Filary zdrowia, o które możemy zadbać to: dieta, relaks, ruch  i sen.

Być może , rzeczy o których piszę wydadzą się oczywiste, ale większość osób, które znam nie dba o nie w należyty sposób.

Odżywianie

Pierwszym krokiem jest wyeliminowanie produktów wysoko przetworzonych i gotowych typu: pizza z marketu, gotowe obiady do podgrzania. Należy unikać produktów niezdrowych takich jak chipsy, słodzone i gazowe napoje, gotowe przekąski, margaryny itp. Jemy dużo warzyw, ryb, kasz. Ograniczamy spożycie mięsa, najlepiej  wybierać jagnięcinę, perliczki, króliki. Staramy się jeść 3 posiłki o regularnych porach najlepiej zachowując przerwę pomiędzy ostatnim a pierwszym posiłkiem 14 godzin – tzw. Okno żywieniowe.

Ograniczamy alkohol i używki. I oczywiście woda – w sumie około 1,5 – 2 litry dziennie. Możemy pozwolić sobie też na jedną kawę dziennie, najlepiej rano.

I przyznam, że jeśli nie ma wskazań zdrowotnych – to diety nie mają sensu – bo szybo wracamy po zakończeniu diety do starych nawyków. Najlepszą dietą są prawidłowe nawyki żywieniowe.

Dużo mówi się na temat suplementacji – Polacy należą do społeczeństwa bardzo ochoczo sięgającego po suplementy. Uważam, że suplementacja tak – ale tylko wtedy kiedy wiemy czego nam brakuje! Łykanie suplementów bez stwierdzenia niedoborów mija się z celem. Druga sprawa to wiarygodność firm produkujących suplementy – wybierajmy wiarygodne i sprawdzone firmy, nawet jeśli ich produkty są droższe.

W budowaniu odporności warto zadbać o mikroflorę jelitową – pomaga to pozbyć się uporczywych problemów z układem trawiennym, wpływa na dobre samopoczucie i sen.

Aktywność fizyczna

Każdy z nas ma określone predyspozycje do aktywności fizycznej – więc katowanie się ćwiczeniami, których nie lubimy nie ma sensu. Wymaga to ogromnego wysiłku i wyrzeczeń i efekty przynosi czasowe.

Wybierając aktywność, częstotliwość wsłuchać się w siebie i wybrać to co dla naszego organizmu jest naturalne i co możemy polubić.

Przy siedzącym trybie życia rekomendowane jest robienie 10.000 kroków dziennie – to mogą być spacery, slow jogging.

Pozwala  to utrzymać sprawność układu kostno-stawowego, dobre samopoczucie, wpływa również na sen.

Psychika / Relaks

Ma ona bardzo ważną rolę w budowaniu i utrzymaniu naszej odporności. Stres nas niszczy, zabija naszą odporność. Jak się przed nim ustrzec? Niestety nie możemy uciec od stresu, bo musielibyśmy żyć w izolacji, która też nie zapewnia dobrostanu. Należy pamiętać, że nie mając wpływu w dużej mierze na świat zewnętrzny mamy wpływ w 100% na naszą reakcję – nasz wybór jak reagujemy.

W przypadku ciężkich stresów jest to trudne i sposób niwelacji stresu może być trudny.

Przy redukcji codziennego stresu warto wybrać to co nam najlepiej pomaga się zrelaksować: to może być medytacja, spacer, czytanie. Pomysłów jest wiele.

Na redukcję stresu wpływa też oddech. Spokojny, wyciszony, przez usta pomaga wyciszyć się i pozbyć natrętnych myśli.

Sen

Sen pełni bardzo ważną rolę w naszym życiu. Zdrowy sen pomaga w regeneracji całego organizmu, zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Brak snu prowadzi do poważnych zaburzeń oraz wpływa negatywnie na naszą odporności i samopoczucie. Statystyki pokazują, że mamy coraz większe problemy ze snem, z zasypianiem albo z budzeniem się w nocy i niemożnością zaśnięcia.

Przyczyn może być wiele: mogą to być choroby, stres, mogą to być również inne przyczyny nad którymi łatwiej jest zapanować. Myślenie jest wrogiem snu – to przyczyna problemów ze snem. Natłok myśli, zmartwienia, stres zabierają nam sen. Co możemy zrobić domowym sposobem?

Miejsce gdzie śpimy powinno być odizolowane od hałasu, światła, łóżko powinno być wygodne.

Pomieszczenie zawsze wywietrzone przed snem – nawet kiedy jest zimno. Ja osobiście preferuję niską temperaturę 16-18°C. Sypialnia powinna mieć kolorystykę i wystrój sprzyjający wyciszeniu.

Warto kłaść się spać przed godziną 23, nie być najedzonym (ostatni posiłek maksymalnie o godzinie 19-20). Przed snem najlepiej się zawsze wyciszyć - medytacją, spacerem, spokojna książką.

Temperatura

I na koniec jeszcze chciałam wspomnieć o zimnie – tak. Nasze organizmy są przegrzane. Po przeczytaniu książki na temat praktyk Holendra Wima Hof – zaczęłam zaprzyjaźniać się z zimnem:

niska temperatura w sypialni, lodowate prysznice, noszenie lżejszych ubrań zimą. Metoda Wima Hofa jest opisana w książce „Co nas nie zabije to nas wzmocni”. Przeszłam nawet krótki kurs on-line na jego stronie internetowej, gdzie Wim uczy odpowiednich technik oddychania: www.wimhofmethod.com.

Tego może spróbować każdy!

Bardzo ważne jest, aby wszystkie rzeczy, które robimy nie były męczące, nie wymagały poświęceń i mogły stać się naszymi nawykami.

Oczywiście, przedstawione pomysły na pewno nie wyczerpują możliwości budowania odporności.

Zachęcam do wprowadzania zmian w swoim życiu!

 

Ewa Cesarz

Mentor Witalny, ambasador holistycznego podejścia do życia, zdrowia i urody. Od 2008 r. działa w sektorze zdrowia i urody jako redaktor naczelny magazynu art of BEAUTY, ESTETICA POLSKA, organizuje kongresy, warsztaty  i szkolenia oraz  programy witalne dla pracowników firm, witalne wyjazdy integracyjne.

e.cesarz@esteticapolska.pl

 

Komentuje Waldemar Rukść

20-21
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl