Co pan na to, inżynierze? Z pięćsetki jedynka


18-04-2017 18:47:37

W pierwszy dzień wiosny ogłoszono powstanie pierwszej w Polsce Fabryki Samochodów Elektrycznych. Pierwsze jej dziecko to zaprezentowana podczas konferencji prasowej przebudowana miejska „500” koncernu Fiata Chrysler Automobiles,  testowana przez spółkę Bosmal. Nadwozie i  platforma produkowane są w  Tychach, natomiast montaż auta z silnikiem elektrycznym dostarczanym przez Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych Komel z Katowic, odbywa się w FSE w Bielsku-Białej. Współpraca z Fiatem nie jest przypadkowa. Opracowanie oryginalnej platformy – zdaniem szefa spółki – mogłoby gigantycznie zwiększyć koszty projektu. Na razie zaprojektowanie pierwszego samochodu o nazwie „one” (FSE 01) kosztowało 1 mln  euro i zajęło polskim inżynierom z Bielska-Białej trzy lata. W stworzeniu polskiego samochodu elektrycznego pomagali specjaliści z instytutu BOSMAL.

***

Pojazd rozwija prędkość do 135 km/h, a baterie litowo-jonowe powinny wystarczyć na przejechanie ponad 102 km na jednym ładowaniu. Ładowanie z garażowego gniazda trwa ok.  6 h. Zakładając seryjną produkcję, cena „jedynki” nie powinna przekroczyć 100 tys. zł. Do 2020 r. w FSE ma powstawać tysiąc takich samochodów rocznie. Fabryka ma już zamówienie na pierwsze egzemplarze – klientem ma być sieć wypożyczalni samochodów. FSE 01, jak na jedynkę przystało, jest początkiem zapowiadanej serii pojazdów elektrycznych, dla których rynków zbytów spółka będzie poszukiwać również w Niemczech, Francji i Skandynawii. 

***

W najbliższym czasie FSE ma podjąć decyzję, czy wystartuje w konkursie spółki ElectroMobilty Poland na samochód elektryczny, ogłoszony w ramach rządowego programu PiS, który zakłada, że do 2025 r. na polskie drogi wyjedzie milion samochodów na prąd. if

Komentuje Waldemar Rukść

19-20
Aktualny numer WSZYSTKIE
eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl