Z Dyrektorem Instytutu Kolejnictwa w Warszawie, dr inż. Andrzejem ŻURKOWSKIM rozmawia Zygmunt Jazukiewicz.
Z Dyrektorem Instytutu Kolejnictwa w Warszawie, dr inż. Andrzejem ŻURKOWSKIM rozmawia Zygmunt Jazukiewicz.
Pod koniec sierpnia Politechnika Warszawska zaprezentowała wyniki zaawansowanego programu badań stosowanych, poświęconych integracji i optymalizacji systemów bezzałogowych statków powietrznych. Być może oznacza to ważny krok w podnoszeniu standardów „bezpilotowców” w Polsce.
Jerzy Bojanowicz
W Roku Jubileuszowym 180-lecia Zrzeszania się Polskich Inżynierów i Techników odbywają się różne imprezy mające na celu pokazanie wkładu inżynierów i ich organizacji w rozwój kultury, nauki, techniki i gospodarki. W kwietniu br. na inaugurującej Rok Jubileuszowy uroczystości młodzi polscy inżynierowie zaprezentowali swoje osiągnięcia w różnych dziedzinach, często na pozór mało mających wspólnego z high-tech. Niezwykle ciekawa była prezentacja pt. „Inżynierowie dla archeologii i zabytków” dr inż. Aldony Garbacz--Klempki z Wydziału Odlewnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej.
Marek Bielski
Jeżeli do tej pory kolej towarowa nikomu nie kojarzyła się z innowacjami, czas to zmienić. NCBR daje 15 mln zł. Spółka PKP CARGO wykłada drugie tyle. Budżet i biznes wspólnie inwestują w innowacje, nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizację przewozów i poprawę bezpieczeństwa.
Irena Fober
Niedawno ustanowiony rekord świata prędkości kolei należy do japońskiego Maglevu i wynosi 603 km/h. Ale to pociąg na poduszce magnetycznej. My mamy nieco skromniejsze aspiracje. Właśnie krajowy rekord pobił Impuls 45WE produkcji nowosądeckiego Newagu. Na Centralnej Magistrali Kolejowej między Psarami a Górą Włodowską osiągnął prędkość 226 km/h. Jest to, produkowany już na zamówienie Kolei Mazowieckich, pojazd pięcioczłonowy, niskopodłogowy i jednoprzestrzenny.
jaz.
Podobnie jak inne państwa europejskie jesteśmy zasypywani coraz większą masą zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Tej lawinie musimy sprostać nie tylko dlatego, że stale zaostrza się Dyrektywa WEEE Komisji Europejskiej, ale przede wszystkim we własnym interesie.
jaz.
Gospodarka obawia się innowacji. Nie tylko w Polsce; wszędzie nowe koncepcje, idee, wynalazki spotykają się z nieufnością. Tylko przymus, albo przemożna chęć wyprzedzenia konkurencji może uzasadniać podjęcie trudu zmiany zastanego, swojskiego i przewidywalnego trybu działania. Łatwo więc o pokusę storpedowania tego, co nowe i trudne.
Henryk Piekut
Wrocław należał do najbardziej „zakorkowanych” miast w Polsce. Władze lokalne postanowiły to zmienić. W rezultacie powstał jeden z najbardziej rozbudowanych systemów zarządzania ruchem miejskim w Europie. Będzie nadal rozwijany. Czy powstanie modelowe rozwiązanie problemów komunikacyjnych w aglomeracjach?
Zygmunt Jazukiewicz
Smutny paradoks polskich dróg to taki, że choć w ciągu 10 ostatnich lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41%, a liczba osób rannych o 31% (pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów) to drogi w Polsce wciąż należą do najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej. Polska jest na przedostatnim miejscu w Europie pod względem liczby ofiar śmiertelnych w przeliczeniu na milion mieszkańców (przed Rumunią).
jaz
Zamiast straszyć dwutlenkiem węgla i za wszelką cenę „dekarbonizować” gospodarkę coraz częściej się wspomina o praktycznym wykorzystaniu CO2. W końcu niejeden szkodliwy odpad służy dziś dobrze przemysłowi. Z nadzieją więc patrzymy na laboratoria polskie i światowe licząc na to, że uczeni, zamiast krytykować koncepcje kolegów, zaproponują naprawdę pożyteczne rozwiązania.
jaz.
Tu się można pogubić. Zalew nowych wyrobów zapiera dech. Ale fachowcy mają tu swoje ścieżki. Każdy wyjedzie z praktyczną wiedzą, co będzie teraz najbardziej na czasie. I czym się zachwyci światowy klient.
Jerzy Bojanowicz