Multum medium oznacza możliwość odbioru (oglądania, słuchania) filmów, zdjęć, tekstu i grafiki. Do niedawna niektóre treści multimedialne można było odbierać tylko za pomocą telewizora. Smartfony zmieniły sytuację, ale dziś coraz więcej mówi się o rzeczywistości wirtualnej, czyli obrazie tworzonym za pomocą technik komputerowych, oglądanym na różnych ekranach, a także za pomocą specjalnych okularów.
W rzeczywistości wirtualnej można symulować pilotowanie samolotu, ale również „przeprowadzać” prace konstrukcyjne i remontowe obiektów w nietypowych lokalizacjach, np. położonych pod wodą. A także interaktywnie szkolić chirurgów, leczyć oparzenia, fobie i zespół stresu pourazowego (PTSD)
Nowe wirtualne moce
Jednak informatycy poszli już krok dalej i stworzyli rozszerzoną wirtualną rzeczywistość (Augmented Reality), w której na obraz realnego świata widzianego za pomocą kamery nakłada się generowaną komputerowo w czasie rzeczywistym grafikę 3D.
Choć by znaleźć się w AR musimy mieć okulary, to jest wykorzystywana m.in. w medycynie (obrazowanie medyczne), lotnictwie (instrumenty pokładowe pokazują pilotom ważne dane na temat ukształtowania terenu, który widzą przed sobą), w muzeach (wystawiony eksponat może być oznakowany informacjami takimi jak kontekst historyczny lub miejsce odkrycia artefaktu), przez biura turystyczne (wirtualne modele najciekawszych fragmentów miast i słynnych budowli, jak np. Zakazane Miasto w Pekinie) i w edukacji, np. w Massachusetts Institute of Technology studenci uczą się korzystając z programu „Detektywi Środowiskowi”.
Nad AR pracuje znany producent samochodów – BMW. Realizuje projekt badawczy, którego celem jest ułatwienie pracy punktów serwisowych. Korzystając ze specjalnych okularów i bezprzewodowego dostępu do komputera, mechanicy BMW będą dysponować wszystkimi niezbędnymi informacjami, „widzieć” w jakim stanie jest dana część bez konieczności jej rozkręcania. Inny projekt BMW, przedstawiony w tym roku, współgra z dokonaniami Google i Microsoftu. To okulary, za pomocą których podczas parkowania kierowca może widzieć „przez” swój samochód sąsiednie pojazdy, pachołki, krawężnik itp.
HoloLens – nadludzkie widzenie
O specjalnych okularach było głośno za sprawą obsługiwanych głosem Google Glass, które miały mieć funkcje standardowego smartfona i pozwalały na widzenie w rozszerzonej rzeczywistości. W maju 2014 r. testową wersję zaoferowano Amerykanom. Kilka miesięcy później znalazły się w ofercie Google Play (1500 USD). Jednak w styczniu br. firma poinformowała o zamknięciu projektu Glass Explorer Program (okulary będą jednak dalej dostępne dla deweloperów). Jednocześnie powołała nowy oddział, który zajmuje się tylko rozwojem Google Glass, w którym wykorzysta zebrane doświadczenia.
Także w styczniu firma Microsoft zaprezentowała swoje okulary rozszerzonej rzeczywistości - HoloLens. Okazją była konferencja poświęcona platformie Windows 10 , pierwszej na świecie holograficznej platformie komputerowej, wyposażonej w zbiór interfejsów API, które umożliwiają programistom tworzenie holograficznych doświadczeń w rzeczywistym świecie. W Windows 10 hologramy są uniwersalnymi aplikacjami Windows, a uniwersalne aplikacje Windows mogą działać jak hologramy. Umożliwia to rozmieszczanie trójwymiarowych hologramów w otaczającym nas świecie w celu bardziej osobistego i ludzkiego komunikowania się, tworzenia i eksplorowania.
HoloLens są pierwszym na świecie autonomicznym komputerem holograficznym. Wyposażone są w zestaw sensorów, wyświetlacze oraz specjalny procesor i system operacyjny do przetwarzania obrazów w rozszerzonej rzeczywistości (hologramów), więc nie wymagają dodatkowych urządzeń - nie muszą być połączone z komputerem lub telefonem.
Obsługiwane za pomocą gestów i głosu wyświetlają przezroczysty obraz trójwymiarowy w wysokiej rozdzielczości i umożliwiają zlokalizowanie go poprzez dźwięk przestrzenny, nawet wtedy, gdy obraz znajduje się za plecami użytkownika. Dzięki zaawansowanym czujnikom urządzenie widzi na co patrzymy i potrafi zrozumieć jego słowa i gesty. Użytkownik widzi wirtualne modele przedmiotów nałożone na rzeczywiste elementy środowiska, które go otaczają i może z nimi wchodzić w interakcję, np. „postawić” na swojej prawdziwej półce wazon stworzony przez program i widoczny tylko po założeniu gogli.
HoloLens również mogą być wykorzystywane w wielu dziedzinach, łącząc świat cyfrowy z rzeczywistym, np. przy projektowaniu konstrukcji trójwymiarowych, w nauce, komunikacji i medycynie.
Ciemna strona (mocy)
Microsotf chce wprowadzić swój produkt szybko, z ceną do 500 USD. Natomiast podczas targów Mobile World Congress 2015 w Barcelonie firma HTC zaprezentowała smartfon One M9 i stworzoną we współpracy z firmą Valve technologię HTC RE Vive.
- Rzadko zdarza się, że firma ma szansę na zawsze zmienić sposób w jaki ludzie komunikują się ze sobą i wchodzą w interakcję z otaczającym ich światem – powiedział Peter Chou, prezes HTC.
Dzięki wysokiej jakości dźwięku i grafiki, odtwarzanej z prędkością 90 kl./s, HTC RE Vive „zanurzają” ludzi w innych światach. To rozwiązanie typu Full Room Scale 360 Degree, w którym użytkownik może wstać, przemieszczać się i odkrywać swoją wirtualną przestrzeń, przyglądać się przedmiotom z każdego kąta i w pełni wchodzić w interakcje z otoczeniem. Niestety, musi założyć na głowę coś, co kojarzy mi się z „nakryciem” głowy Darth Vadera i jego popleczników z „Gwiezdnych wojen”, oraz korzystać z pary intuicyjnych kontrolerów.
Jerzy Bojanowicz