Felieton. W dyplomacji ekonomicznej tkwi siła


10-07-2015 17:34:44

Dyplomacja ekonomiczna jest jedną z najważniejszych form promocji gospodarki i przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Siłę dyplomacji doceniają przede wszystkim najbardziej rozwinięte państwa – tam np. osobiste wsparcie rodzimego biznesu za granicą przez czołowych polityków jest sprawą zupełnie naturalną. Nikogo nie dziwi obecność przedsiębiorców w otoczeniu czołowych polityków Niemiec czy Francji w trakcie ich zagranicznych wizyt. A w Polsce? Niestety duża część polityków wstydzi się pokazywać w otoczeniu biznesmenów, nie mówiąc już o osobistym wsparciu polskich firm w nawiązywaniu kontaktów na zagranicznych rynkach. Przekonanie, że działania na rzecz polskich firm ze strony polityków to coś niewłaściwego, wielokrotnie pokutowało utraconymi kontraktami.

Nie czekając na to, aż relacje biznes-polityka w obszarze wsparcia ekspansji zagranicznej dojdą do stanu normalności, Krajowa Izba Gospodarcza od lat stara się wykorzystywać potencjał, jaki tkwi w dyplomacji ekonomicznej. Przykładem jednej z takich inicjatyw jest Klub Radców Handlowych przy KIG, który zainicjowaliśmy w ubiegłym roku. Skupia on dyplomatów zajmujących się tematyką ekonomiczną, z ambasad i agencji akredytowanych w Polsce. Jego celem jest integracja środowiska oraz ułatwienie kontaktów z przedstawicielami administracji oraz instytucji w Polsce. Nie chcąc, aby formuła Klubu ograniczała się wyłącznie do gabinetowych spotkań, organizujemy misje wyjazdowe, które są doskonałą okazją do zaprezentowania oferty i potencjału lokalnych firm i regionów. W czerwcu odbyło się kolejne wyjazdowe spotkanie Klubu, tym razem w województwie podlaskim. 22 dyplomatów, przedstawicieli 19 krajów z 4 kontynentów uczestniczyło w spotkaniach z przedstawicielami władz regionalnych i lokalnego biznesu, odwiedzając Suwałki, Augustów, Grajewo, Narew, Bielsk Podlaski oraz Białystok. W Parku Naukowo-Technologicznym w Suwałkach, podobnie jak i w Parku Naukowo-Technologicznym w Białymstoku odbyły się konferencje prezentujące ekonomiczny potencjał regionów. Z ofertą podlaskiego biznesu radcowie mogli się także zapoznać podczas wystawy zorganizowanej przez Suwalską SSE. Zagraniczni goście odwiedzili lokalne firmy m.in z branży spożywczej, motoryzacyjnej, budowy łodzi, budowlanej. Walory turystyczne regionu zaprezentowaliśmy w najwłaściwszy chyba sposób – w trakcie rejsu po jeziorach augustowskich. Goście byli pod dużym wrażeniem i liczymy, że już wkrótce wizyta zaowocuje konkretnymi propozycjami współpracy. Cieszy nas przede wszystkim to, że wyjście poza formułę sztywnych, formalnych spotkań, a wielu z nas tak właśnie kojarzy słowo „dyplomacja”, doskonale sprawdza się w promocji polskiego biznesu za granicą.

Andrzej Arendarski, prezes KIG

Komentuje Waldemar Rukść

eNOT.pl - Portal Naczelnej Organizacji Technicznej | eNOT.pl