Sprzeczne z pozoru interesy przemysłu i środowiska można pogodzić. Dowiodły tego firmy, które w swoich strategiach rozwoju uwzględniają aspekty środowiskowe. W dostosowaniu działalności biznesowej do ekologicznych wymagań pomaga przedsiębiorcom Stowarzyszenie Polski Ruch Czystszej Produkcji, zrzeszone w Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.
Pionierski ruch powstał w Polsce 35 lat temu i zyskał wielu sojuszników. Jesienią 1989 r. podczas seminarium UNEP (ang. United Nations Environment Programme), które zorganizowano w Warszawie pod hasłem „Przemysł i środowisko”, ogłoszono powstanie nowego, ONZ-owskiego programu o nazwie Cleaner Production (CP). Miał on zachęcać przedsiębiorców, aby na zasadach dobrowolności kładli większy nacisk na zapobieganie marnotrawstwu surowców, w tym wody, energii i materiałów oraz powstawaniu zanieczyszczeń u źródeł. Był to pierwszy krajowy program zajmujący się Czystszą Produkcją (CP) z jasno zdefiniowaną strategią, ogłoszoną w tym czasie przez ONZ.
Propagowaniem tej idei zajmował się przez pierwszych kilka lat Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a później Stowarzyszenie Polski Ruch Czystszej Produkcji, które od 1999 r. działa na rzecz ochrony środowiska w przedsiębiorstwach i innych organizacjach. Jest to zrzeszenie, które ma na celu inicjowanie, rozwijanie i propagowanie działań sprzyjających wprowadzaniu zasad czystszej produkcji i budowania poparcia dla zrównoważonego rozwoju.
– Zapobieganie zanieczyszczeniom u źródła ich powstawania i marnotrawstwu zasobów jest kluczową zasadą racjonalnego postępowania, które przynosi korzyści ekonomiczne firmom, a ekologiczne całemu społeczeństwu – przekonuje dr inż. Michał Jan Cichy, prezes Stowarzyszenia Polski Ruch Czystszej Produkcji. – Namawiamy producentów do podejmowania zalecanych przez ONZ inicjatyw i odpowiedzialnej przedsiębiorczości, która zapobiega degradacji środowiska naturalnego. Dla przykładu, korzystanie z odnawialnych źródeł energii wpływa na zmniejszenie wydobycie węgla. Zamiast oczyszczać spaliny można zmienić paliwo, z kolei w produkcji wyrobów wykorzystywać materiały i surowce, które minimalizują ilość odpadów, albo w ogóle ich nie wytwarzają. Pokazujemy jakimi metodami można poprawiać wpływ firm na środowisko, bo to jest dla nich opłacalne nie tylko ze względów wizerunkowych, ale także dzięki oszczędnościom. Mniejsze zużycie wody, czy emisji gazów cieplarnianych do atmosfery to przecież niższe opłaty środowiskowe, albo ich brak, co wpływa na konkretne zyski dla przedsiębiorców.
Jolanta Czudak
Czytaj więcej: https://www.sigma-not.pl/publikacja-151071-35-lat-ruchu-czystszej-produkcji-w-polsce-przeglad-techniczny-2024-10.html