Unikatowy, dwupoziomowy dworzec kolejowy w Kępnie, z krzyżowym usytuowaniem peronów to jeden z dwóch tego rodzaju obiektów w Polsce (drugi jest w Kostrzynie nad Odrą). Już w 1836 r. wybudowano pierwszą kolej żelazną w Prusach (czas zaborów), a rozbudowano jej sieć najpierw w prowincjach środkowych i zachodnich.
Początki kolei żelaznej w Kępnie (aktualnie woj. wielkopolskie) wiążą się z budową z Oleśnicy do Podzamcza odcinka linii kolejowej Wrocławsko-Warszawskiej,. W 1872 r. wybudowano kolej żelazną na trasie z Sycowa do Kępna. Natomiast Rosja nie zezwoliła na kontynuowanie prac na terenie jej zaboru. W latach 1874–75 zbudowano drugą linię kolejową z Poznania do Kluczborka, krzyżującą się (pod kątem prostym) w Kępnie z linią Oleśnica – Podzamcze. Przy skrzyżowaniu tych linii zbudowano w 1894 r. dwupoziomowy, dwuskrzydłowy dworzec osobowy. Jest on przykładem nielicznych dworców typu piętrowego, w którym krzyżują się dwie linie na różnych poziomach, każda z osobnymi peronami.
Bronisław Hynowski
Czytaj więcej: https://sigma-not.pl/publikacja-152489-jeden-z-dw%C3%B3ch-w-polsce-przeglad-techniczny-2025-1.html