Automatic organ playing system “AiBach’
Paweł Obsadny
Jarosław Sobczak
Zespół Szkół Technicznych im. Waldemara Gostomczyka w Ostrowie Wielkopolskim
dr Paweł Sobczak
Akademia Nauk Stosowanych w Koninie
Zespół Szkół Technicznych im. Waldemara Gostomczyka w Ostrowie Wielkopolskim
Streszczenie: Automatyczny system grający na organach „AiBach” to innowacyjny projekt, którego celem jest wykorzystanie nowoczesnych technologii w tradycyjnej muzyce organowej. Projekt ten umożliwia automatyczne granie utworów muzycznych na organach kościelnych, co rozwiązuje problemy związane z brakiem wykwalifikowanych organistów przede wszystkim w małych miejscowościach. System opiera się na mikrokontrolerze ESP32, solenoidach oraz integracji z formatem MIDI, co pozwala na wierne odwzorowanie dynamiki i artykulacji gry. Wdrożenie to pozwala na zachowanie unikalnego brzmienia organów piszczałkowych. Dodatkowo projekt zakłada dalszy rozwój w kierunku wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji do tworzenia muzyki w czasie rzeczywistym. „AiBach” to przykład technologii wspierajacej zachowanie dziedzictwa kulturowego i otwierać nowe możliwości w dziedzinie muzyki.
Słowa kluczowe: automatyzacja muzyki, organy kościelne, mikrokontrolery ESP32, MIDI, sztuczna inteligencja, solenoidy, muzyka generowana komputerowo, konserwacja dziedzictwa kulturowego
Abstract: “AiBach”, an automated organ playing system, is an innovative project aimed at integrating modern technologies into the traditional realm of organ music. This system enables the automatic performance of musical pieces on church organs, addressing the shortage of skilled organists, especially in smaller communities. Based on an ESP32 microcontroller, solenoids, and integrating with the MIDI format, the system allows for faithful reproduction of dynamic and articulative nuances in performance. This implementation preserves the unique timbre of pipe organs. Furthermore, the project envisions future development involving the use of artificial intelligence algorithms to generate music in real time. “AiBach” exemplifies how technology can support the preservation of cultural heritage and open new horizons in the field of music.
Keywords: music automation, church organs, ESP32 microcontrollers, MIDI, artificial intelligence in music, solenoids, computer-generated music, cultural heritage preservation
WPROWADZENIE
Organy kościelne są jednym z najstarszych i najbardziej złożonych instrumentów muzycznych, które na przestrzeni wieków pełniły kluczową rolę w kulturze, religii i muzyce. Współczesne wyzwania związane z ich użytkowaniem, takie jak brak organistów, czy trudności finansowe, sprawiają, że wiele tych instrumentów pozostaje niewykorzystanych. Projekt „AiBach” to próba rozwiązania tych problemów przez zastosowanie nowoczesnych technologii do automatyzacji gry na organach, przy zachowaniu ich autentycznego charakteru.
Historia i znaczenie organów
Organy to instrumenty, które rozwijały się od starożytności, początkowo jako hydrauliczne urządzenia w Grecji i Rzymie, aż do ich elektrycznych odpowiedników w XX w. Szczególne znaczenie zyskały w epoce baroku, kiedy Jan Sebastian Bach stworzył swoje słynne dzieła organowe. Dzięki swojej zdolności do wypełniania przestrzeni dźwiękiem, organy stały się nieodłącznym elementem liturgii i koncertów.
Współczesne problemy związane z organami
W dzisiejszych czasach wiele parafii boryka się z problemem braku organistów, co prowadzi do ograniczenia liczby koncertów czy nawet regularnego użytkowania instrumentu. Ponadto konserwacja organów jest kosztowna i wymaga specjalistycznej wiedzy. W efekcie wiele unikalnych instrumentów pozostaje zaniedbanych.
Cel projektu „AiBach”
Projekt „AiBach” ma na celu umożliwienie automatycznego grania muzyki na organach, jednocześnie zachowując ich tradycyjny charakter. System ten ma potencjał, nie tylko wspierać parafie w codziennych liturgiach, ale również otworzyć nowe możliwości dla kompozytorów i edukatorów muzycznych.