Miesięcznik Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT

Baner poziomy

Dwupoziomowy dworzec w Kostrzynie

Dworzec kolejowy w Kostrzynie nad Odrą (woj. Lubuskie) jest przykładem unikatowego rozwiązania technicznego – układu torów krzyżujących się na dwóch poziomach. Dworzec został wybudowany w latach 1872–1874, według projektu architekta Eduarda Römera, znanego autora wielu projektów budynków dworcowych Kolei Wschodniej. Z powodu istniejącej tu twierdzy, mającej znaczenie dla bezpieczeństwa, przez Kostrzyn poprowadzono 2 ważne linie kolejowe: Pruską Kolej Wschodnią (1867 r. relacji Berlin – Królewiec) i linię z Wrocławia do Szczecina (1872–75). Wtedy też powstały budynki istniejącego do dziś dworca. Około 1900 r. dworzec powiększono. Drugi taki obiekt w Polsce jest w Kępnie (woj. Wielkopolskie), który prezentowaliśmy w poprzednim numerze PT.

Bronisław Hynowski

Czytaj więcej: https://sigma-not.pl/zeszyt-7721-przeglad-techniczny-2025-2.html