Tegoroczne targi IFA w Berlinie (2–6.09.) przebiegały pod hasłem „Ready, Steady, Show”, gdyż – zdaniem organizatorów – były pierwszymi wielkoskalowymi od 2019 r., na które powróciły największe światowe marki elektroniki użytkowej i AGD oraz detaliści.
– Po prawie 3 latach szybkiej transformacji cyfrowej, która zmieniła nasz sposób pracy, na żywo i zabaw, wiodące światowe marki technologiczne i detaliści przybyli do Berlina, aby zaprezentować najnowsze technologie zaprojektowane i opracowane dla świata, który jest teraz bardziej połączony i cyfrowy niż kiedykolwiek. A wielkie trendy technologiczne w tym roku to: łączność, zrównoważony rozwój i inteligentne życie – stwierdził na inauguracyjnej konferencji David Ruetz, Head of IFA.
Pomimo pandemicznych ograniczeń wciąż obowiązujących w części Azji do Berlina przyjechało ponad 1100 wystawców z 46 krajów, którzy na swoje stoiska, „w cieniu” słynnej, niemal 150-metrowej Funkturm, wynajęli 151 000 m2 (ponad 80% powierzchni na terenach targowych Messe Berlin).
Dr Sara Warneke, dyrektor zarządzająca gfu (Gesellschaftfűr Unterhaltungs-Und Kommunikationselektronik), utworzonego w 1973 r. stowarzyszenia czołowych producentów elektroniki użytkowej, niemieckiego KIGEiT-u, organizatora targów, powiedziała: – Jesteśmy przekonani, że IFA po raz kolejny spełni swoją rolę najważniejszej na świecie platformy dla elektroniki użytkowej i sprzętu AGD, a dzięki przekonującemu połączeniu będzie działać jako siła napędowa zrównoważonego wzrostu i innowacji. W ciągu ostatnich 2 lat nastąpił boom związany z pandemią, któremu towarzyszył wyjątkowy wzrost. Konsumenci byli bardziej zorientowani na swoje domy, pod hasłem „zostań w domu”. Dla naszej branży, porównując rok 2019 z 2021, widzimy wzrost o 17%. Rozrywka, techniczne możliwości pracy i nauki w domu, a także urządzenia do gotowania i pieczenia były szczególnie poszukiwane. Dodała, że oszczędność energii to bardzo ważna kwestia, która będzie nam towarzyszyć zimą i w przyszłość, więc przyjęcie Smart Home powinno wreszcie zostać przyspieszone.
Natomiast Martin Ecknig, dyrektor naczelny Messe Berlin, zadeklarował zdefiniowanie przyszłości technologii: – To, co zobaczysz na targach IFA 2022, ukształtuje nasz świat na czas po pandemii.
Zarówno dr Sara Warneke jak i Martin Ecknig odnieśli się do problemów stojących przed światowym przemysłem: konfliktu na Ukrainie (w Berlinie Ukrainę reprezentowały 3 firmy, Rosję – żadna), problemów z łańcuchem dostaw, rosnącej inflacji i ciągłych ograniczeń podróży związanych z pandemią oraz tego, jak wpływają one na zaufanie konsumentów.
A hale na terenie Messe Gelande i piękny Sommergarten zapełniły tłumy, w tym rodziny z dziećmi na nosidełkach! W sobotę Sommergarten zamienił się w popularne miejsce rodzinnej rozrywki, a w niedzielę tysiące fanów oglądało na żywo nagranie jednego z najpopularniejszych podcastów w Niemczech: Fest &Flauschig, którego gospodarzami byli satyryk Jan Böhmermann i muzyk Olli Schulz.
Najbardziej widoczne duże, ale…
Co najbardziej zainteresowało zwiedzających? Na pewno ich wzrok przyciągały telewizory, choć nie zauważyłem prezentowanego rok temu Direct View LED, o przekątnej 325”! Natomiast na stoisku Panasonica kątem oka dostrzegłem „niewielki”75” telewizor premium LED 4K HDR serii LX940 z podwójnym połączeniem Bluetooth, co pozwala dwóm osobom jednocześnie oglądać i… słuchać program, bo po podłączeniu słuchawek Bluetooth głośniki telewizora milkną! Jak zwykle duże stoisko miało TCL Electronics – jeden z dominujących producentów sprzętu telewizyjnego i wiodąca marka elektroniki użytkowej – na świecie zajmuje 2. miejsce (wśród państw europejskich Polska, w której działa od ponad 15 lat i w Żyrardowie ma fabrykę telewizorów jest na 4. miejscu), w porównaniu z 2019 r., gdy odnotowano wzrost o ponad 200%!!! Uwagę zwracał telewizor Metz – Oled 8K oraz… brak stoiska firmy Sony, która ograniczyła się do wynajęcia „kanciapy” na Sony Business.
Nie tylko z produkcji telewizorów znany jest Samsung, podkreślający znaczenie platformy SmartThings, zapewniającej większy potencjał w zakresie łączności, personalizacji i zrównoważonego rozwoju dla wszystkich kategorii produktów oraz jak zmieniły się sprzęty gospodarstwa domowego, telewizory, tablety, technologie mobilne i wearable, tworząc domowy ekosystem urządzeń inteligentnie połączonych. – Dzięki naszym innowacjom zapewniamy wszystkim użytkownikom bardziej otwarte, połączone i inteligentne rozwiązania. W tym przełomowe, które wprowadzamy na rynek, by wspierały styl życia naszych klientów.Pomagamy im żyć w bardziej zrównoważony sposób – stwierdził Benjamin Braun, dyrektor ds. marketingu w Samsung Europe.
Nowe, świecące telewizory z technologią kropek kwantowych pokazała Toshiba, bo – zdaniem Davida Flintofta, dyrektora sprzedaży i marketingu w Wlk. Brytanii – pandemia doprowadziła firmę do ponownego wyobrażenia sobie, czym może być telewizor. – Telewizja po raz kolejny znalazła się w centrum uwagi i nabrała nowego znaczenia dla gospodarstwa domowego. Odbiorniki wyposażono w wiele przyszłościowych funkcji, które mają na celu przeprojektowanie telewizji na nowo. Wraz z rosnącą oglądalnością w mediach społecznościowych, kto wie, może pewnego dnia nawet przejąć takie firmy jak Netflix. Zaobserwowaliśmy ten trend i posunęliśmy się dalej, przenosząc doświadczenia z małych ekranów na duże.
Smart tv podłączamy do Internetu, więc często niezbędne są wzmacniacze sygnału. Jednym wiodących europejskich producentów produktów do połączeń szerokopasmowych i cyfrowego domu jest AVM, który przedstawił m.in. nowy sprzęt marki FRITZ! dla sieci Wi-Fi z obsługą Mesh, Smart Home. Na żywo demonstrował jak łatwo w domu można podłączyć i skonfigurować router światłowodowy FRITZ!BoxFiber.
TV to rozrywka. A jak żyć panie…, chciałoby się zapytać (ale kogo)? Francuskie Netatmo, jeden z liderów rynku smart home, tworzący od 2012 r. inteligentne i proste w użyciu urządzenia zwiększające wygodę i bezpieczeństwo domu, przedstawił m.in. urządzenia z linii „Energia”: Inteligentny Termostat czy Inteligentne Głowice Termostatyczne. A także Inteligentny Czujnik Jakości Powietrza i Inteligentną Stację Pogodową pozwalającą na monitorowanie warunków atmosferycznych na zewnątrz.
Niemiecka Hama pokazała, m.in. zewnętrzne gniazdka i listy zasilające WLAN (o maksymalnej mocy 65 W z 5. gniazdami i obustronnymi portami USB-C i USB), kamery do obserwowania posesji, ale też odbiornik Bluetooth z wtyczką Jack 3,5 mm czy mini-biurko, będące kreatywnym oraz elastycznym stojakiem pod laptop, tablet lub smartfon
Według ankiet przeprowadzonych przez niemiecki Zukunftsinstitut najnowsze inteligentne urządzenia Siemensa zaspokajają to, co konsumenci najbardziej cenią w kuchni i w domu. Firma zleciła badanie, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak zmieniły się pragnienia konsumentów podczas pandemii. Michael Mehnert, dyrektor zarządzający Siemens Home Appliances, ujawnił „nowy sposób życia”, będący inspiracją dla najnowszych jego technologii.– To, co jest typowe dla nowego życia, to z jednej strony znaczenie naszego domu, który jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej i ma to bezpośredni związek z czasem, jaki tam spędziliśmy przez ostatnie dwa lata. Jako marka jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ jeśli ludzie bardziej doceniają swój dom, są również skłonni więcej inwestować w wysokiej jakości, piękne i zrównoważone produkty.
Na stoiskach nie zabrakło znanego od lat sprzętu, jak np. gramofonów, bo winyle powróciły do łask melomanów (Związek Polskich Producentów Audio-Video co tydzień publikuje OLiS – oficjalną listę sprzedaży detalicznej płyt CD i LP). A ponieważ lato się już kończy i przed nami zimne pory roku, więc na szczególną uwagę zasługuje Solar Generator 1000 Pro założonej w 2012 r. w Kalifornie firmy Jackery. Jego panele fotowoltaiczne w przenośnej elektrowni magazynują energię, którą można wykorzystać do zasilania różnych urządzeń elektrycznych (nie tylko na piknikach).
Od wielu lat do Berlina z USA przyjeżdża Dave Graveline, autor nadawanego od 1996 r. przez Advanced Radio Network 3-godzinnego programu radiowego „Into Tomorrow”, którego codzienne informacje o nowościach, wydarzeniach i rozmowy z zaproszonymi gośćmi w specjalnie zbudowanym studio transmituje ponad 200 amerykańskich stacji radiowych i kilka z innych państw.
Tradycyjnie dzień przed oficjalnym otwarciem odbyło się Show Stoppers, podczas którego zaproszeni goście mogli poznać nowości z ponad 50 firm, z których większość na targach się nie wystawiała!
Z Polski w świat
Obecny od 1937 r. Zelmer w 2013 r. został sprzedany niemieckiej grupie Bosch-Siemens Hausgeräte, która w 2018 r. postanowiła go zlikwidować. Na początku 2020 r. producenta małego sprzętu AGD przejęła hiszpańska firma B&B Trends, na której stoisku można było obejrzeć niektóre znane u nas od lat produkty. Mają wiele funkcjonalnych patentów i rozwiązań, dzięki którym Zelmer cieszy się zaufaniem konsumentów w 27 krajach na całym świecie.
Wyroby znanych producentów w sieci nie zginą. Jeśli coś kogoś interesuje, to na pewno to znajdzie. Dlatego, jak zwykle, więcej miejsca poświęcę krajowym firmom, z których wiele od lat wystawia się pod Funkturm. W tym roku pojawiło się ich 27 (rekord), a w śród nich… Blaupunkt Competence Center, 2N-Everpol Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Żarty na bok.
Działająca od 2006 r. firma 3mk Protection z Ostrowa Wielkopolskiego – lider w branży akcesoriów do urządzeń mobilnych w Polsce – oferuje m.in. umożliwiające szybkie ładowanie HyperCharger 65 W iHyperr Car Charger 100 W z portami USB-A i USB-C oraz światłem LED. Na targach tłumy stały przed autem eventowym. – Jak na meczach NBA rzucamy telefon do kosza: ekran ze zwykłego szkła pęka, a pokryty flexible wytrzymuje 30-50 rzutów– zapewnia Piotr Wawrzyniak, dyrektor ds. marketingu. W Berlinie była to kolejka chętnych do zabezpieczenia swojego telefonu. – Folia ochronna na wymiar wyświetlacza. W czasach, gdy była sprzedawana w arkuszach, my postawiliśmy na precyzyjne cięcie na wymiar i dopasowanie ochrony pod konkretne modele telefonów. A następnie zaprojektowaliśmy i opatentowaliśmy uniwersalny aplikator. W 2014 r. FlexibleGlass, pierwsza niepękająca hybryda folii i szkła, była naszą odpowiedzią na głosy klientów, dla których szkła hartowane okazywały się zbyt kruche w starciu z codziennością. Zatrudniające 2300 osób 3mk Protection eksportuje do niemal 30. krajów, m.in. do: USA, Wlk. Brytanii, Niemiec, Francji, Portugalii, Grecji, Hiszpanii i Włoch, a wysoką jakość akcesoriów do urządzeń mobilnych potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, w tym kilkukrotna nagroda „MustHave” dla najlepszego produktu roku.
Po raz 3. na targach było gdyńskie Glovii, którego właścicielami są Elżbieta Sadaj-Manowiecka i Michał Manowiecki, produkujące odzież zaprojektowaną z myślą o sportowcach, zwłaszcza uprawiających sporty zimowe, a także rowerzystach, pracownikach budowlanych, myśliwych czy osobach starszych. – Dostępne on-line ogrzewane rękawiczki, wkładki do butów, czapki, szaliki czy kurtki pozwalają zachować komfort termiczny nawet w najchłodniejsze dni w roku – rekomenduje produkty Michał Manowiecki. – Zastosowane podgrzewane włókna węglowe mają pozytywny wpływ na krążenie krwi emitując fale podczerwone. Ładowanie trwa ok. 4 godz. zapewnia 6–8 godz. komfortu. Nie dziwi, że ponad 50% wyrobów jest eksportowane.
Jednym z największych producentów i dystrybutorów elektroniki użytkowej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jest wrocławska Grupa Kapitałowa TelForceOne S.A., producent smartfonów, urządzeń elektroniki użytkowej, akcesoriów GSM. Od 2021 r. współpracuje z tysiące partnerów biznesowych w kraju i na 50 rynkach świata. Z kolei założony ponad 20 lat temu tyski Maxcom, obecny na 20 rynkach w Europie i na świecie, w tym roku wystawiał się już na targach MWC w Barcelonie i branży solarnej w Monachium – Intersolar Europe.
Łatwo można było przeoczyć stoisko firmy Knocker, która w 2014 r. zaczynała jako mały start-up. Najpierw stworzyła urządzenie Knocker Classic: interaktywną ścianę do celów rozrywkowych i edukacyjnych, by w latach 2019–2020 pracować nad Pointer3D.To niewielkie urządzenie, które pozwala poruszać się w cyfrowej przestrzeni 3D, bo dokładnie i szybko
odtwarza każdy ruch podczas rysowania piórem w rzeczywistej przestrzeni. Podobnie jak stoisko koreańskiej firmy KLleon zajmującej się tworzeniem treści AI, na które „zapraszała”… Maria Skłodowska-Curie – a dokładnie jej twarz wyświetlana na niewielkim ekranie. Technologia „Deep Human” może generować twarz i głos osoby w filmie wideo w czasie zbliżonym do rzeczywistego za pomocą pojedynczego obrazu twarzy i 30 sek. danych głosowych. Naszej noblistce towarzyszyli W.A. Mozart i dwie postaci z Azji. Niestety, nie miałem czasu, by swoją twarz upodobnić do Paula McCartney’a. Korzystając z tej technologii KLleon opracował też platformę mediów społecznościowych do udostępniania wideo w czasie rzeczywistym „KAMELO” i rozwiązanie do automatycznego dubbingu o nazwie „Klling”, które w tym roku zdobyły nagrody CES Innovation Awards w dziedzinie oprogramowania i aplikacji mobilnych.
Nie tylko eksponaty
Od lat na IFA Keynotes międzynarodowi decydenci z dziedziny elektroniki użytkowej, sprzętu AGD i branż pokrewnych dzielą się osobistymi wizjami, przedstawiając obecny i przyszły rozwój wszystkich istotnych segmentów IFA: lifestyle, telekomunikacja i infrastruktura, telewizja i rozrywka oraz sprzęt AGD. Podczas bezpłatnych prezentacji tegoroczni prelegenci zastanawiali się jakie technologie są u progu przełomu, nad czym pracują główni gracze z branży i jakie zmiany wiążą się z ogólną cyfryzacją?
Ulubionym miejscem publiczności jest centrum innowacji IFA NEXT. 182 wystawców, w tym ok. 120 startupów, z 19 krajów zaprezentowało produkty i usługi, w takich kategoriach jak: sztuczna inteligencja, robotyka, immersyjne doświadczenia, inteligentne życie i dom, zrównoważony rozwój, zielona technologia i cyfrowe zdrowie. Sporym zainteresowaniem profesjonalistów z branży spotkał się IFA Global Markets – targi zaopatrzenia dla producentów OEM i ODM z całego świata oraz IFA+Summit – spotkanie czołowych ekspertów ze świata biznesu, polityki i nauki, którzy debatowali nad globalizacją, która zawsze generowała głosy za i przeciw. „Nowy sposób myślenia” sprawił, że chociaż większość zgodziła się, że bez globalnego handlu nasz świat odczułby znaczny spadek zarówno bogactwa, jak i jakości życia, to dyskusje pokazały również, że globalne przepływy handlowe muszą być znacznie bardziej zrównoważone, aby nasz świat mógł powstrzymać zmiany klimatyczne. W 2021 r. wszystkie regiony świata wykazały stopy wzrostu, wiele nawet dwucyfrowe. Był on szczególnie pozytywny dla branży elektroniki domowej: wzrost o 12,6% do ponad 1,4 bln USD (wzrost o 17% w porównaniu z 2019 r.). Obecnie rynki na całym świecie są dotknięte przerwanymi łańcuchami dostaw i znacznymi zmianami kursów walut, np. euro w stosunku do dolara amerykańskiego. Koszt energii i transportu jest na bezprecedensowym poziomie. Silna inflacja i rosnące ceny osłabiają popyt klientów, a w niektórych regionach nadal występują blokady związane z pandemią. Dlatego rynki, z nielicznymi wyjątkami, wykazały w I połowie 2022 r. niższą sprzedaż w porównaniu z tym samym okresem ub. roku (globalny spadek o 5,5%).
Wielkim sukcesem była 2-dniowa SHIFT Mobility, która zgromadziła firmy motoryzacyjne, gigantów technologicznych, nowicjuszy oraz młode startupy i badaczy z Fraunhofer Institute i University of Toronto.
Targi odwiedziło nieco ponad 161 000 osób, wśród których – w porównaniu z latami sprzed pandemii – dominowali profesjonaliści. Do Berlina przyjechało też ponad 2500 dziennikarzy z ponad 100 krajów, a wśród nich niżej podpisany, który ma nadzieję, że IFA 2023 odbędzie się zgodnie z planem, w dniach 1–5 września 2023 r.
Messe Berlin i gfu umowę zawarły do 2025 r., ale już negocjowane jest jej przedłużenie – jeśli strony nie dojdą do porozumienia, to możliwa jest m.in. zmiana miejsca, w tym także miasta, gdzie będzie się odbywać IFA. Jednak dyrektor Targów w TV RBB stwierdził, że biorąc pod uwagę obecną sytuację i okoliczności, z tegorocznych są zadowoleni
Tekst i zdjęcia: Jerzy Bojanowicz
Kilka targowych nowości prezentuję w dziale “Technika na co dzień”