Miesięcznik Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT

30. edycja plebiscytu Złoty Inżynier
Baner poziomy

IFA 2023: nowe spojrzenie na ludzkość

Obchodzące 99-lecie targi IFA, tradycyjnie zlokalizowane na terenie ExpoCenter City w Berlinie, tym razem zorganizowała IFA Management GmbH, nowopowstała spółka joint venture utworzona przez niemieckie stowarzyszenie branżowe czołowych producentów elektroniki użytkowej gfu (Gesellschaft fűr Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik), które jest właścicielem praw do marki IFA i brytyjską firmę Clarion Events Ltd, odpowiedzialną za ich organizację.

Niemal od początku odgrywają kluczową rolę w transformacji technologicznej, skupiając w jednym miejscu pionierów branży i innowacyjne produkty elektroniki użytkowej i sprzętu AGD.

– Tempo postępu technologicznego jest ekscytujące i podczas targów IFA 2023 będziemy się zastanawiać, jak najlepiej wykorzystać te innowacje z korzyścią dla społeczeństwa. Musimy jednak także dopilnować, aby żadna jego część nie pozostawała w tyle – powiedział Oliver Merlin, dyrektor zarządzający IFA Management GmbH, na inaugurującej targi konferencji prasowej. Podkreślił, że oprócz wszystkich historycznych marek, które znamy i kochamy, 30% wystawców jest tu po raz pierwszy, co oznacza, że jest wiele do odkrycia i zdobycia. – Sale wypełnione są nowościami i ekscytującymi innowacjami, więc zaplanuj cały dzień i załóż wygodne buty! Philipp Maurer, przewodniczący gfu, dodał, że Targi IFA po raz kolejny pokazały swoją wartość „jako motoru innowacji i wzrostu gospodarczego”. A burmistrz Berlina Kai Wegner, zaznaczył, że były w równym stopniu częścią Berlina, podobnie jak słynna wieża nadawcza „Funkturm” – terenów wystawowych.

W 2022 r. branża technologiczna doświadczyła globalnego spowolnienia, ponieważ skutki wojny Rosji z Ukrainą – wraz z inflacją i kryzysem energetycznym – wpłynęły na nastroje konsumentów. Choć globalna sprzedaż produktów elektroniki użytkowej i sprzętu gospodarstwa domowego osiągnęła wartość ponad 1,3 bln USD, to jednak o 6,9% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Ale ogółem rynek jest o 9,3% większy niż w 2019 r., ostatnim roku przed wybuchem pandemii.

W I pierwszej br. spowolnienie wciąż było odczuwalne, ale najnowsze dane odnotowują już wzrost sprzedaży. gfu spodziewa się, że IFA po raz kolejny wzmocni branżę w okresie poprzedzającym najważniejszy okres sprzedażowy w roku, przed Czarnym Piątkiem, Dniem Singla, Cyberponiedziałkiem i Bożym Narodzeniem. – Widać początki ożywienia i jesteśmy pewni, że IFA stanie na wysokości zadania i po raz kolejny udowodni swoją wartość jako najważniejsza na świecie platforma elektroniki użytkowej i sprzętu AGD – uważa dr Sara Warneke, dyrektor naczelna gfu Consumer & Home Electronics GmbH

Polska w Top 10

W tym roku wystawcy swoje produkty pokazywali w 26 halach o łącznej powierzchni 130 000 m2. Z 48 krajów przyjechało ich 2059, w tym 1296 z Chin! Z Niemiec – 228 firm, Korei – 165, USA – 61, a z Polski – 35. Ustąpiliśmy miejsca Francji (53 firm), Holandii (52), Wlk. Brytanii (46), ale z krajów europejskich wyprzedziliśmy Czechy (6), Węgry i Ukrainę (po 3), Litwę (2) i Słowację (1). Tylko 5 firm przybyło z Japonii, gdy z Tajwanu – 44! Po raz pierwszy swoją ofertę pokazały SpaceX i Tesla (można było zarezerwować jazdę próbną najnowszym samochodem elektrycznym).

Z polskich wystawców wyróżniały się ekspozycje firm Maxcom, Lamel, TelForce One i 3mk. Z ofertą AGD przyjechały tradycyjnie MPM i Adler. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z ekspozycji, na której prezentujemy nasze produkty, a każdego roku wprowadzamy co najmniej 100 nowości, które klienci mają okazję tu zobaczyć – powiedział mi Jerzy Krzakowski, dyrektor zarządzający Adler Ltd., dystrybutora marek Adler, Camry i Mesko. – Wśród nich są ci, z którymi współpracujemy, ale bardzo ważne jest pozyskiwanie nowych. Eksportujemy do 63. krajów w Europie, Północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, a rynek cały czas się rozwija, klienci są bardzo otwarci na nowości. Tworzą się nowe kanały dystrybucyjne – głównie e-commerce. Zwrócił moją uwagę m.in. na Multi-Ekspres ciśnieniowy wielokapsułkowy CAMRY CR 4414, który umożliwia przygotowanie 8 różnych typów kawy.

Kolejny raz swoją ofertę okapów kuchennych pokazała firma AKPO, a po raz pierwszy firma Beautifuly – ekskluzywne rozwiązania kosmetyczne dla kobiet. Duże zainteresowanie budziły prezentowane przez firmę Sunen (Glovii) rozwiązania zapewniające komfort cieplny dla uprawiających sporty na świeżym powietrzu w trudniejszych warunkach pogodowych. Firma 2N-Everpol reprezentująca Blaupunkt Competence Center, promowała na targach również własną markę – Prime3. Dla mnie swoistą ciekawostką była ekspozycja warszawskiej spółki Sharp Consumer Electronics – w innej hali było stoisko Sharp Be Original.

Niestety, do podawanych przez organizatorów danych dotyczących liczby wystawców trzeba podchodzić z pewnym dystansem. Dlaczego? Otóż uwagę zwracało duże stoisko Maxcoma, który jego połowę udostępnił firmie N’oveen (jest jej udziałowcem)! Dwa stoiska w różnych halach miała firma Esperanza: na jednym prezentowała m.in. sprzęt AGD, urządzenia medyczne oraz do pielęgnacji ciała, np. lampy UV i LED do… paznokci, a na drugim – akcesoria komputerowe, sprzęt audio i wideorejestratory samochodowe.

Firmy Action, Batna24 i Comtex miały stoiska w Reseller Park, utworzonym w hali 25 jedynym miejscu zapewniającym uczestnikom – jak podkreślali organizatorzy – tętniącą życiem atmosferę i wydajną platformę sieciową B2B, od dziesięcioleci będącą corocznym miejscem spotkań handlowców i firm technologicznych. Na Targach IFA 2022 r., pierwszych po pandemii, było w nim prawie 100 firm, w tym roku ok. 150, które swoją ofertę prezentowały na stoiskach o powierzchni kilku metrów kwadratowych! A zwiedzających było tak wielu, że miałem problemy z przejściem.

Duże lepiej widać

Tereny targowe podzielono na kilka sektorów tematycznych. Nowościami były Robotics Hub, gdzie zwiedzający zobaczyli jak działają urządzenia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) – na jednym ze stoisk dostrzegłem „mniejszego brata” robota, który na dworcu Warszawa Śródmieście parzy i sprzedaje kawę! oraz Wioska Zrównoważonego Rozwoju (Sustainability Village), w której prezentowano najlepsze ekologiczne innowacje i inteligentne aplikacje, pozwalające na wprowadzenie jego praktyk. A także Dom Inteligentnego Życia, dający odwiedzającym poczucie życia w zrównoważonej przyszłości i domu neutralnym pod względem emisji CO2!

Ponad 350 start-upów (ponad 3-krotnie więcej niż w ub.r.) zaprezentowało swoje innowacyjne pomysły i urządzenia w tradycyjnym Centrum innowacji IFA NEXT, w tym polski INVIS, producent inteligentnych pasków do tradycyjnych zegarków, które zwiększają możliwości użytkownika w rozwijającym się ekosystemie cyfrowym, np. realizują płatności zbliżeniowe.

– Start-upy są siłą napędową każdej gospodarki i stoją za wieloma technologiami, bez których nie moglibyśmy dziś żyć. Dlatego tak ważne jest dla nas, aby targi IFA Next, były większe i lepsze, abyśmy mogli wyróżnić więcej niesamowitych spostrzeżeń i historii” – powiedział Oliver Merlin, dyrektor zarządzający IFA Management GmbH.

Zdecydowanie więcej firm pokazało się na trwającej tylko 3 dni IFA Global Markets, czyli utworzonej w 2016 r. dedykowanej międzynarodowej platformie zaopatrzeniowej IFA, skupiającej producentów OEM (oryginalnego sprzętu), ODM (oryginalnych projektów) i dostawców komponentów z całego świata. Ale ta mnogość mnie nie zdziwiła, bo ok. 200 firm miało w swojej nazwie Shenzhen (miasto w południowo-wschodnich Chinach), a ok. 120 – Ningbo (miasto we wschodnich Chinach, jeden z największych portów świata)!!!

Częścią ekspozycji na głównych terenach wystawowych była IFA Gaming Area, na której chętni mogli sprawdzić swoje umiejętności. Decyzja o wprowadzeniu gier na targi IFA zbiega się z przewidywaną świetlaną przyszłością dla branży, bo oczekuje się, że całkowite przychody z gier wzrosną z 227 mld USD w 2023 r. do 312 mld USD w 2027 r. (przygotowywane są nowe rozwiązania wykorzystujące AR/VR i chmurę, a 40% pokolenia Z jest zainteresowane graniem w gry w przestrzeni wirtualnej).

Sporo nowych rozwiązań pojawiło się też w obszarze sprzętu pozwalającego na korzystanie z rozrywki również w plenerze, jak np. mobilne projektory.

Postęp technologiczny, którego efektem są pojawiające się co rusz na rynku nowe urządzenia oraz Internet sprawiły, że firmy nie czekają z ich premierami – jak dawniej – na kolejną edycję targów. I tak SolarGaps z Kijowa nie czeka na zakończenie wojny i pokazała produkowane pierwsze na świecie inteligentne żaluzje słoneczne, które mogą wytwarzać energię elektryczną, co pozwala zaoszczędzić na rachunkach za energię, a także zmniejszyć emisję CO2.

Organizatorzy podkreślali ważną rolę firm Hisense i Honor, które były gospodarzami Keynotes. Pierwsza pokazała podstawową gamę produktów dla domu oraz innowacyjne technologie, jak np. lodówki z serii PureFlat z inteligentnymi dużymi ekranami Już trzeci raz z rzędu będzie oficjalnym sponsorem UEFA EURO 2024, więc nie dziwiło eksponowanie trofeum tego turnieju. Natomiast Honor zaprezentował m.in. składany smartfon Honor V Purse, którego design imituje modną torebkę.

Wzdłuż stoisk przechodził tłum ludzi. Niektórzy z nich zatrzymywali się, by dokładniej przyjrzeć się interesującym ich produktom. Ale, ze względu na ich wymiar, największą uwagę przyciągały telewizory. W oczy rzucały się duże „ekrany”, jak 115” wyświetlacz Mini LED wraz z potężnym, wielokanałowym systemem audio (4.2.2) firmy TCL, 135” MicroLED firmy Vestrel oraz Neo QLED 98” 8K i 114” MicroLED Samsunga, który od lat ma stoisko właściwie poza terenem targów – w CityCube, przy Jafféstrasse. Tegoroczne miało 4500 m2, a strefa biznesowa – 1550 m2.

Kolejny raz swoich nowości nie pokazało Sony (była AIWA, o której niemal zapomniałem!), a tylko nieliczni zwiedzający mogli obejrzeć produkty Panasonica, gdyż wejście na stoisko blokowała sympatyczna recepcjonista, którą w końcu udało mi się przekonać i zajrzeć „za kulisy”, gdzie nic ciekawego nie dostrzegłem! A przecież jeszcze nie tak dawno i Sony, i Panasonic zajmowały po niemal pół olbrzymiej hali!

Nie tylko eksponaty

Tradycyjnie podczas targów odbywają się monotematyczne dyskusje panelowe, często będące swoistym uzupełnieniem eskpozycji. W tym roku jednym z głównych tematów był zrównoważony rozwój, a wiele jego rozwiązań można było obejrzeć w Sustainability Village.

Kluczowe kwestie kształtujące tą nową „branżę” zaprezentowano podczas sobotnich dyskusji panelowych w ramach pierwszego Szczytu Liderów IFA. Christine Wörlen z Arepo Consult stwierdziła, że kluczowa jest jasna komunikacja. – Większość konsumentów stara się ocenić realny zwrot z inwestycji, a kupując droższe, energooszczędne urządzenia mogą w ciągu zaledwie kilku lat zaoszczędzić jeszcze więcej pieniędzy. Christoph Wendker, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w Miele, namawiał do stosowania konstrukcji modułowej, dzięki czemu urządzenia są łatwiejsze w naprawie, nawet przez ich nabywców. Ważnymi tematami były też Connected Living, sztuczna inteligencja i robotyka.

Z kolei różnorodność, równość, włączenie i rola kobiet w branży technologicznej były głównymi tematami sesji zorganizowanej 3 września na głównej scenie targów IFA Berlin 2023. Janet Adams, dyrektorka operacyjna w holenderskiej firmie Singularity Net, zajmującej się rozwojem AI, wyjaśniła, w jaki sposób można wykorzystać sztuczną inteligencję do usuwania uprzedzeń, co jest ważne, ponieważ przyszłość ludzkości zależy od różnorodności, a większa pomogłaby naszemu światu rozwiązać niektóre z kluczowych wyzwań w epoce ograniczonych zasobów. Jak pokazują badania, różnorodność pomaga napędzać innowacje, ale kobiety stanowią zaledwie jedną czwartą wszystkich pracowników zawodów związanych z informatyką. A pilotka i inżynierka dr Sarah Qureshi, dyrektorka generalna i współzałożycielka pakistańskiej firmy badawczo-rozwojowa Aero Engine Craft Private Ltd, która opracowała pierwszą generację przyjaznych dla środowiska silników lotniczych nie wytwarzających smug, w sesji poświęconej awansowi kobiet-liderek w zawodowej hierarchii powiedziała: – Zawody muszą być neutralne pod względem płci. Tu nie chodzi o walkę „mężczyzna kontra kobieta”, bo tak było. Najbardziej powinien się liczyć profesjonalizm, a świat potrzebuje więcej wzorców do naśladowania, aby zmienić postrzeganie tego, co kobiety mogą osiągnąć.

Oczywiście dla ponad 182 tys. osób ze 138 krajów (zwiedzających i fachowców) najważniejsze były eksponaty, z których wiele można było dokładnie obejrzeć, a nawet wziąć do ręki. Czy ich usatysfakcjonowały? Odpowiedzi na to pytanie udzielą sklepy z sprzętem elektronicznym i AGD. Musimy na nie nieco poczekać. Ale w tym roku w Berlinie nie pokazano nowości technologicznych!

W dniach 6-10 września 2024 r. będziemy obchodzić 100-lecie targów IFA. Zastanawiam się, i nie tylko ja, w jakiej formie zostaną zorganizowane: czy będą dostępne dla wszystkich czy tylko wybranych, np. fachowców i dziennikarzy? A przede wszystkim: czy organizator uzna, że się opłacają? Zobaczymy.

Jerzy Bojanowicz

IFA 2023