Organizowane w Berlinie od 1924 r. Targi IFA uznawane są za największe na świecie wydarzenie branży technologii domowych i konsumenckich. W dniach 5–9.09. na terenie Messe Berlin Exhibition Centre o powierzchni przekraczającej 160 000 m2 ponad 1900 wystawców (więcej niż w ub.r.) z 49. krajów przedstawiło produkty od sztucznej inteligencji i inteligentnego domu po gry, sprzęt audio i wideo oraz urządzenia gospodarstwa domowego.
Po raz kolejny targi podkreśliły swoją rolę jako miejsce prezentacji innowacji, zrównoważonego rozwoju i transformacji cyfrowej. Ich hasłem przewodnim było „Wyobraź sobie przyszłość na targach IFA 2025”, a głównymi tematami: innowacje, networking i najnowsze technologie.
– Targi IFA są częścią naszej historii i naszej tożsamości – powiedział podczas ceremonii ich otwarcia Kai Wegner, burmistrz Berlina. – Od ponad 100 lat przyciągają ludzi z całego świata i pokazują, że Berlin jest jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji dla branży cyfrowej i rozrywkowej w Europie. Senat Berlina konsekwentnie pracuje nad dalszym rozwojem potencjału innowacyjnego naszego miasta. Nasz cel jest jasny: coraz więcej technologii przyszłości powinno powstawać w Berlinie. Leif Lindner, prezes IFA Management GmbH ogłaszając laureatów konkursu IFA Innovation Awards, podkreślił, że: – Dzisiejszy dzień to przełomowy moment dla doceniania innowacji w naszej branży. Wyróżnił technologie, które mają zmienić nasze życie, pracę i relacje. Fakt, że te przełomowe produkty zostały docenione na naszej scenie innowacji, podkreśla nieustające zaangażowanie IFA w promowanie innowacji, które mają największe znaczenie. A Helena Stone, redaktor naczelna amerykańskiego magazynu GEEKSPIN i jurorka konkursu dodała: – Kaliber innowacji, jaki zaobserwowaliśmy, był niezwykły. Laureaci reprezentują szczyt doskonałości projektowej, osiągnięć inżynieryjnych i wpływu na rynek. Uosabiają ducha innowacji, który napędza IFA od ponad wieku. W uroczystości wzięli też udział: Franziska Giffey, senatorka ds. gospodarki i dr Christoph Ploßa, koordynator federalnego ministra ds. gospodarki.
Przypomnę, że do 2019 r. pierwszego dnia targów wręczane były nagrody EISA (Expert Imaging and Sound Association, do którego należy 54 magazynów technologicznych, serwisów internetowych i komentatorów mediów społecznościowych z 27 krajów. W branży elektroniki użytkowej traktowane są jak Oscary w filmowej, bo – zdaniem Paula Millera, prezesa EISA – są przewodnikiem dla szukających innowacyjnych wyrobów. W 2020 r., ze względu na ograniczenia związane z pandemią, nagrody rozesłano, a następnie, po „rozwodzie” z IFĄ, zwycięzców ogłaszano w sierpniu, a nagrody wręczano we wrześniu. W tym roku uroczystość odbyła się 26.09. w brytyjskim Ascot.
Zarówno Nagrody EISA Awards jak i IFA przyznawane są w kilku kategoriach. Wielu zwycięzców można było obejrzeć z bliska w Berlinie, jak np. laureata w kategorii EISA Giant TV 2025–2026, którym został 100” telewizor 100U7Q firmy Hisense, znanej m.in. z technologii RGB-MiniLED (każda dioda ma osobne czerwone, zielone i niebieskie źródła światła), ale wiedziałem, że w Berlinie wystawi też telewizor o przekątnej 116” (prawie 3 m!!!). Udałem się na jej stoisko i nieco czasu zajęło mi znalezienie tego kolosa, bo powieszono go w swoistym podcieniu i nie rzucał się w oczy. Podczas targów firma ogłosiła, że pozostanie oficjalnym sponsorem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej – FIFA World Cup (z FIFA współpracuje od 2018 r.).
Oczywiście telewizor z takim ekranem (i ceną) nie znajdzie wielu nabywców, ale warto podkreślić, że wartość sprzedaży modeli z ekranami o przekątnej od 70” wzwyż w I połowie 2025 r. wzrosła w porównaniu z 2024 r. o 14%, a modeli 90”+ – o 3%.
Ale ten „wielkogabarytowy” sprzęt RTV (piszę w cudzysłowie, bo choć dwa wymiary telewizorów bywają imponujące, to trzeci – głębokość – ma tylko kilka cm!) wcale w halach nie dominował. Bo wymieniamy go raz na wiele lat, więc potencjalnym klientom trzeba oferować coś, co znacznie częściej wypada zastąpić nowym modelem. Dlatego, moim zdaniem, w tym roku na stoiskach dominowały telefony komórkowe, laptopy, ładowarki do nich, małe AGD do kuchni, sprzęt używany przez kobiety i mężczyzn do pielęgnacji ciała, poprawy kondycji itp.
Sensacji w tym asortymencie nie było, choć trafiały się interesujące nowości, jak np. ekspres Z10 z Inteligentnym młynkiem P.R.G. (Product Recognising Grinder) szwajcarskiej firmy JURA, sterowany za pomocą 4,3” ekranu dotykowego oraz Blue Crystal Rotary Switch. W trakcie zwiedzania jakiejś hali można natknąć się na spacerującego robota, a na stoisku amerykańskiego startupu Realbotix obejrzeć humanoidalne roboty oparte na sztucznej inteligencji. Stworzone z myślą o znaczącej interakcji z ludźmi rozwiązania technologiczne usprawniają komunikację, naukę i zabawę w różnych branżach i środowiskach. Szacuje się, że rynek takich robotów osiągnie w tym roku wartość 2,92 mld USD, a w 2030 r. – 15,26 mld USD.
Jerzy Bojanowicz
Czytaj więcej: https://sigma-not.pl/publikacja-156139-innowacje-dla-wszystkich-przeglad-techniczny-2025-9.html