W rywalizacji z konkurencją zdobycie przewagi rynkowej jest miarą sukcesu. Udaje się to tylko najlepszym. Agencja PR Pełka i Partnerzy stała się jednym z liderów w swojej branży. Przedsiębiorczość i aktywność biznesowa prezes Elżbiety Pełki w zarządzaniu strategicznymi projektami jest imponująca. W działalności założycielki i właścicielki agencji szczególne miejsce zajmuje także kierowanie unikatowym w kraju przedsięwzięciem – Polish National Sales Awards (PNSA), promującym najwyższe standardy etyczne w sprzedaży i obsłudze klientów. Z Elżbietą Pełką, prezes zarządu PNSA, właścicielką agencji PR Pełka i Partnerzy rozmawiała Jolanta Czudak.
Lista aktywności biznesowej i prospołecznej jest imponująca, ale nie sposób wszystkim działaniom poświęcać tyle samo uwagi. Które w nich dla pani prezes są najbardziej priorytetowe?
Najbardziej związana jestem z organizacjami, które stworzyłam sama lub w partnerskiej współpracy, ale w każdą działalność wkładam dużo serca, energii i zaangażowania. Agencję PR Pełka i Partnerzy, założyłam w 2001 r., a Polish National Sales Awards 16 lat temu. Profesjonalne zarządzanie dużymi projektami wymaga niezwykle wysokich kompetencji i zespołowej integralności oraz etyki postepowania. Wiele zależy od lidera, który koordynuje wszystkie działania, posiada zdolność do wnikliwej analizy i oceny sytuacji oraz szybkiego podejmowania decyzji. Potrafi też skutecznie motywować zespół do zdobywania nowych umiejętności i osiągania jak najlepszych wyników. Tymi zasadami kieruję się w moim sposobie zarzadzania, którego uczyłam się w kraju i zagranicą, stale poszerzając swoją wiedzę. Podpatruję też moich partnerów w Polsko- Brytyjskiej Izbie Handlowej, w której jestem członkiem zarządu i od nich się dużo uczę. Bardzo ważnym dla mnie doświadczeniem jest też funkcja przewodniczącej rady nadzorczej spółki giełdowej Sunway Network S.A., którą piastuję od 2023 r. Ten wybór mnie naprawdę zaskoczył, bo spółka specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu systemów informatycznych i jest liderem w dziedzinie Rozszerzonej Rzeczywistości (AR) i Mieszanej Rzeczywistości (XR) oraz innowacji technologicznych na świecie. Systemy są wykorzystywane między innymi w szkoleniach z obronności kraju, które szczególnie teraz są tak istotne.
Jakie trzeba mieć kompetencje, żeby przewodniczyć w radzie nadzorczej tak specjalistycznej spółki?
Zaawansowanymi technologiami informatycznymi i cyfrowymi zajmują się wybitni specjaliści, natomiast od przewodniczącej i członków rady oczekuje się przede wszystkim nadzoru nad zarządem i jego działaniami. Dzięki mojemu doświadczeniu mogę doradzać zarządowi, przestrzegając wszelkich procedur i zasad dotyczących spółek giełdowych. Dotyczy to m.in. zarządzania firmą, kształtowania korzystnej dla organizacji polityki publicznej, zwiększenia konkurencyjności, wzmocnienia reputacji i budowania pozytywnych relacji z otoczeniem. Skuteczne zarządzanie relacjami z otoczeniem społecznym, politycznym i medialnym pozwala firmie, nie tylko na osiąganie biznesowych celów, ale także na budowanie silnej marki, rozpoznawalnego wizerunku w kraju i za granicą oraz wzmacniania potencjału. Zarządzanie zawsze było moją najmocniejszą stroną, dlatego korzystając ze sprawdzonych metod działania, przenoszę je z jednej firmy na drugą, żeby osiągać jak najlepsze wyniki. Ja to nazywam integralnością działania lidera i organizacji jako podstawy do efektywnego funkcjonowania. Takie podejście doskonale sprawdza się w kierowaniu agencją i zarządzaniu PNSA jak również przewodniczeniu radzie nadzorczej spółki Sunway Network S.A notowanej na giełdzie New Connect.
Specjaliści od technologii informatycznych i cyfrowych korzystają z rekomendacji przewodniczącej rady nadzorczej?
Często pytają mnie o radę i opinię, ale ja też poszerzam swoją wiedzę na temat działalności spółek giełdowych na New Connect. Musiałam się wszystkiego nauczyć, zobaczyć jak to funkcjonuje w praktyce. To są skomplikowane procesy, ponieważ dotyczą dużych kontraktów i nowatorskich rozwiązań w dziedzinie rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości. Skupiamy się na bardzo zaawansowanych technologiach komputerowych, takich jak animacja 3D, rzeczywistość wirtualna i programowanie oparte na chmurze i wielu innych rzeczach. Dla mnie jest to zupełnie nowa wiedza, która mnie fascynuje.
Zarządzanie agencją PR Pełka i Partnerzy jest mniej absorbujące?
Moje doświadczenie w marketingu i zarzadzaniu marką, bazujące na gruntownej wiedzy, sięga ponad trzydziestu lat, ale też wymaga jej ciągłego wzbogacania. Świat tak bardzo się zmienia, że trzeba się uczyć non stop, wnikliwie obserwować środowisko, w którym się działa, słuchać i być aktywnym. Dopiero to skutkuje sukcesami w prowadzeniu agencji. Gdybym się zatrzymała tylko na doświadczeniu wyniesionym z Wielkiej Brytanii, w której spędziłam kilka lat, niewiele bym osiągnęła. Wcześniej, jako Agencja Pełka 360, dość intensywnie współpracowaliśmy z naszymi obecnymi partnerami. Dziesiątki świetnych, wspólnie prowadzonych projektów spowodowały, że zdecydowaliśmy się rozwinąć zakres współpracy, a tym samym zwiększyć potencjał biznesowy, działającej już prawie ćwierć wieku agencji Pełka i Partnerzy na rynku. Jak w każdej działalności bywają też różne sytuacje, czasami trudne, natomiast zawsze trzeba z nich wyciągać wnioski i budować organizację tak, żeby była konkurencyjna na rynku. Jestem zwolenniczką stylu agile, czyli tzw. zwinnej organizacji.
Na czym to polega?
Agile to sposób zarządzania, który wywodzi się z IT i jest zupełnie inną filozofią biznesową. To znacznie więcej, niż tylko zestaw technik i narzędzi stosowanych w procesie rozwoju produktu czy zarządzaniu projektem. Duży nacisk kładzie na wartości i zasady, które powinny przyświecać działaniom zespołu i organizacji jako całości. Jest metodą sprawdzającą się w trudnych i pełnych niepewności czasach, w których żyjemy od kilku lat. Agile zostało stworzone w odpowiedzi na potrzebę elastyczności i adaptacji w dynamicznym środowisku biznesowym, umożliwiając organizacjom szybką reakcję i dostosowanie się do nowych warunków. Dzięki temu, zespoły agile są w stanie lepiej radzić sobie w niestabilnych czasach i osiągać lepsze wyniki w środowisku biznesowym pełnym zmian i niespodzianek oraz zyskiwać przewagę konkurencyjną.
Przewaga konkurencyjna wynika tylko ze zdolności do szybkiego reagowania na zmiany i dostosowywania się do nowych warunków rynkowych?
Zależy od wieku czynników, nie tylko od szybkości działania i zdolności adaptacyjnych. W podejściu agile uwagę skupia się na potrzebach klientów i nowych wyzwaniach. Zamiast rozpraszania się na zbędnych lub mało istotnych zadaniach, zespoły koncentrują się na tych, które mają największy wpływ na osiągnięcie celów projektu. Takie podejście pozwala na utrzymanie konkurencyjności w dynamicznym środowisku biznesowym. Bardzo ważne w tym procesie są niezwykle wysokie kompetencje członków zespołu, międzynarodowych konsultantów i wszystkich osób współpracujących przy realizacji projektu. Klienci muszą pracować razem z nami, żeby wiedzieli co my robimy. Jesteśmy dla nich wsparciem i traktują nas jakbyśmy byli częścią ich zespołu w firmie, organizacji czy uczelni, z którą współpracujemy.
Kto najczęściej korzysta z usług agencji Pełka i Partnerzy?
Lista partnerów gospodarczych, uczelni, instytucji państwowych i organizacji branżowych, korzystających z naszych usług jest bardzo długa. Z niektórymi trwa już ponad 12 lat, jak np. z Polskim Stowarzyszeniem Sprzedaży Bezpośredniej. Działamy na rzecz wsparcia wizerunku firm i rozpoznawalności marek, zapewniamy im kompleksowe usługi w zakresie doradztwa strategicznego, przygotowujemy analizy rynkowe, kampanie promocyjne. Tworzymy dla nich strategie prowadzenia projektów biznesowych, komunikacji korporacyjnej, produktowej, contentowe jak również różne działania z zakresu PR, Public Affairs czy też digitalowe. Bardzo cenimy sobie współpracę ze środowiskiem naukowym, przede wszystkim z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej, która jest największym w kraju pozabudżetowym źródłem finansowania badań i rozwoju. W ramach działalności dla FNP, współpracujemy z Międzynarodowymi Agendami Badawczymi, zwłaszcza z Międzynarodowym Centrum Badań Oka (ICTER) oraz CENTERA, ośrodkiem, w którym prowadzone są badania nad podstawowymi i aplikacyjnymi własnościami promieniowania terahercowego. Są to technologie przyszłości, które zrewolucjonizują telekomunikację, bezpieczeństwo i przemysł. Naszym klientem z obszaru nauki jest także Coventry University Wrocław czy Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego . Organizujemy dla nich spotkania studyjne, debaty i pomagamy im w promowaniu efektów prac badawczych i naukowych. Dodatkowo budujemy silne relacje w mediami, aby pisały o nauce, szczególnie o komercjalizacji wyników badań.
Oprócz promocji nauki jest także kompleksowe doradztwo w zakresie wdrażanie nowoczesnych standardów profesjonalnej sprzedaży. Najlepsi specjaliści w tej branży są nagradzani w konkursie PNSA. Dlaczego to przedsięwzięcie traktowane jest jako unikatowe w kraju?
Ten konkurs jest wyjątkowy, ponieważ skutecznie promuje etyczne podejście do sprzedaży i dobre praktyki w biznesie. Wyjątkowa jest przede wszystkim metodologia wyłaniania laureatów, którzy w danym roku wykazali się najlepszymi wynikami w sprzedaży. Oceniana jest innowacyjność działania, ich kreatywność oraz umiejętność pracy w zespole i etyka postępowania. Laureaci stają się ambasadorami całej branżowej grupy zawodowej. Pomysł na zorganizowanie Polish National Sales Awards powstał 17 lat temu kiedy współpracowałam z National Sales Awards w Wielkiej Brytanii. Byłam jedyną osobą spoza Wielkiej Brytanii oceniającą najlepszych sprzedawców właśnie na rynku brytyjskim. Ponieważ współpracowałam wtedy także z Chartered Institute of Marketing oraz z prof. Chahidem Fouralim, który jest również członkiem zarządu PNSA, pojawiła się propozycja, żeby dobre praktyki w sprzedaży i obsłudze klientów przenieść też na grunt polski. Konkurs Polish National Sales Awards został przygotowany przez zespół polskich i brytyjskich ekspertów, menedżerów, praktyków sprzedaży i doskonale dostosowany do specyfiki polskiego rynku. Niedawno mieliśmy podsumowanie 15 edycji konkursu. Niektóre firmy startują i wysyłają swoich kandydatów od pierwszej edycji . To jest nasze największe osiągnięcie, z którego jestem bardzo dumna. PNSA promuje etos zawodu sprzedawcy, najwyższe standardy w sprzedaży, wymianę doświadczeń w sektorze, czyli takie atrybuty, które wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku całej grupy zawodowej.
Jaką rolę pełni public affairs w budowaniu pozytywnego wizerunku w otoczeniu społeczno-gospodarczym?
Public affairs jest nieodłącznym elementem strategii biznesowych w dynamicznym środowisku społeczno-gospodarczym. Skuteczne zarządzanie relacjami z otoczeniem społecznym, politycznym i medialnym pozwala firmom nie tylko na osiąganie biznesowych celów, ale także na budowanie trwałego społecznego kapitału i wzmacniania prestiżu. Public affairs (PA) jest obszarem działalności, który odgrywa kluczową rolę w budowaniu trwałych relacji między organizacjami a społeczeństwem. Dzięki skutecznym strategiom z zakresu PA, firmy, instytucje oraz organizacje non-profit mogą efektywnie wpływać na politykę, kształtować opinię publiczną i budować pozytywny wizerunek. Przez transparentność, uczestnictwo w społeczności oraz aktywne zaangażowanie w kwestie społeczne, organizacje mogą zyskać zaufanie klientów i partnerów biznesowych. Proces budowania pozytywnego wizerunku organizacji czy firmy w oczach społeczeństwa przynosi wszystkim wiele korzyści.
Dziękuję za rozmowę.