Na Wystawie Światowej Expo 2020 Dubai Pawilon Polski uzyskał dwie prestiżowe nagrody.
Najpierw, poinformowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu, projekt polskiej pracowni WXCA i szwajcarskiego studia Bellprat Partner, którzy wspólnie stworzyli wyjątkową, immersyjną, przenikającą się przestrzeń, zapraszającą odwiedzających do doświadczania polskiej natury, kultury, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, otrzymał nagrodę the Best Large Pavilion w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine.
Jak mówili prowadzący ceremonię, był faworytem od samego początku. 17 jurorów z całego świata uznało, że to jeden z najbardziej eleganckich i wysublimowanych pawilonów, dzieło sztuki, dojrzałe, edukacyjne, inspirujące doświadczenie. Niczego nie narzuca odwiedzającym, jest zrównoważony, subtelny w wyrazie, oddający w piękny sposób, za pomocą metafory ptaków w locie, ideę mobilności.

Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai, stwierdził, iż to architektoniczne dzieło sztuki ukazuje nie tylko siłę polskiego designu. – Odwiedzający mogą poznać w nim opowieść o sukcesach gospodarczych Polski, naszej kulturze i technologii, niezwykłej przyrodzie, a przede wszystkim o naszej kreatywności i przedsiębiorczości. Wzbudza duże zainteresowanie gości oraz mediów z całego świata i należy do jednych z najchętniej odwiedzanych na Wystawie – odwiedziło go już ponad milion gości. To bardzo istotne ze względu na wielowymiarową promocję Polski na świecie.
Najlepsza aranżacja wnętrz

Kilka dni później Pawilon Polski otrzymał srebrną nagrodę (Złotą uzyskał peruwiański) za aranżację wnętrz pawilonów średniej wielkości (1750-2500 m2), przyznana przez Bureau International des Expositions (Biuro Wystaw Światowych – międzyrządowa organizacja odpowiedzialna za nadzorowanie i regulowanie Wystaw Światowych).
Przyznawana od I Wystawy Światowej w Londynie (1851) odgrywa kluczową rolę w uhonorowaniu Oficjalnych Uczestników za ich wkład i wysiłki na rzecz rozwoju tematu Expo, zrównoważonego rozwoju i edukacji społeczeństwa. Ich przyznanie w kategoriach: architektura i krajobraz, aranżacja wnętrz i interpretacja tematu ogłoszone podczas ceremonii „BIE Day Awards Ceremony”.
– Docenienie naszego dzieła przez międzynarodowe jury ekspertów niezwykle nas twórców cieszy i napawa dumą. Opowieść, którą prowadziliśmy językiem architektury, o polskiej kreatywności inspirowanej naturą, współistnieniu człowieka i natury, naszej wspólnej odpowiedzialności za planetę, sile jedności w różnorodności, jest ważnym głosem w światowej dyskusji, jaka toczy się w Dubaju – mówi Marta Sękulska-Wrońska, architekt, partner w WXCA, współautorka Pawilonu Polski.

Jego narrację zbudowano wokół hasła przewodniego naszego udziału w Dubaju: „Polska. Kreatywność inspirowana naturą”. We wnętrzach dominuje naturalne drewno oraz biała rzeźba kinetyczna przypominająca lecące ptaki. Jedną z głównych atrakcji jest instalacja artystyczna „Polski Stół” – miejsce spotkań gości pawilonu, stworzona z ponad 120 modułów drewnianych oraz specjalnych, m.in. z miedzi, aluminium, szkła i ceramiki.
– Nagroda Biura Wystaw Światowych, które są integralną, wyczekiwaną częścią każdego Expo, uwieńczyła nasze wieloletnie przygotowania i sześć miesięcy aktywnej promocji Polski na Expo 2020 Dubai. Pawilon Polski jest architektonicznym dziełem sztuki ukazującym siłę polskiego designu i kreatywność Polaków. Odwiedzający mogli poznać w nim opowieść o sukcesach gospodarczych Polski, naszej kulturze i technologii, niezwykłej przyrodzie, a przede wszystkim o naszej kreatywności i przedsiębiorczości – powiedział Adrian Malinowski.
Jego pomysł, a także strefy V „Poland. Landscapes of creativity” oraz szczegółowa koncepcja narracji ekspozycji i produkcja wszystkich materiałów multimedialnych są dziełem konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski było konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.

– Przygotowanie ekspozycji Pawilonu Polski – od projektowania do realizacji – stało się okazją do spotkania wielu fantastycznych zespołów, bez których ten projekt nie mógłby powstać. Doświadczenie Pawilonu jest sumą tego, co o Polsce chciało opowiedzieć łącznie kilkaset twórczyń i twórców – artystów, projektantów, naukowców, inżynierów i przedsiębiorców. To nagroda dla nas wszystkich. Brawa dla całego zespołu Poland at Expo i najlepszych na świecie studentów polskich uczelni – komentuje Jan Pomierny, producent kreatywny, prezes Science Now – Stellar Fireworks.
Polski pawilon, w którym odbylo się ok. 1000 wydarzeń i 20 wystaw czasowych, odwiedziło ponad 1,5 mln osób. A w dwóch międzynarodowych forach gospodarczych – ponad 1200 uczestników.
Przypomnę, że podczas Expo 2010 w Szanghaju, Pawilon Polski uzyskał srebrną nagrodę za najbardziej kreatywną prezentację, a na Expo 2017 w Astanie (Kazachstan) – złotą nagrodę w kategorii architektura i design pawilonu do 400 m2.
boj.