Miesięcznik Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT

30. edycja plebiscytu Złoty Inżynier
Baner poziomy

Polski rynek przyciąga startupy z zagranicy

Dostępność grantów oraz funduszy unijnych, dobrze działająca sieć Parków Technologicznych, których w naszym kraju jest ponad 70, a także relatywnie wysokie , 33. miejsce w światowych rankingach ekosystemów startupowych, to największe atuty Polski dla zagranicznych startupów – mówi „Przeglądowi Technicznemu” Daniel Dereniowski CEO rzeszowskiej spółki wspierającej startupy HugeTECH w rozmowie z Lidią Sosnowską.

Niedawno zakończony projekt – Idea Global Poland Prizeoferujący wsparcie w rozwijaniu działalności startupowej dla przedsiębiorców z zagranicy cieszył się sporą popularnością. Wzięły w nim udział nawet firmy spoza Europy.

Tak, wpłynęło do nas prawie 400 zgłoszeń od chcących rozwijać swój biznes w Polsce przedsiębiorców niemal z całego świata. Najwięcej wniosków otrzymaliśmy z Ukrainy – 134. Oprócz zespołów z krajów takich jak Litwa, Czechy czy Estonia, na liście znalazły się aplikacje z Azerbejdżanu, Sri Lanki, Kanady czy Singapuru.

Co sprawiło, że młodzi przedsiębiorcy z zagranicy zainteresowali się rozwijaniem biznesu na polskim rynku?

Za atrakcyjnością Polski na rynku startupowym przemawia dostępność grantów oraz funduszy unijnych, dobrze działająca sieć parków technologicznych, których w naszym kraju jest ponad 70, a także relatywnie wysokie, bo 33. – miejsce w światowych rankingach ekosystemów startupowych.

Na co mogły liczyć startupy aplikujące do udziału w Idea Global Poland Prize?

Jako akcelerator zapewniliśmy pomoc w poszczególnych etapach rozwoju – soft-landing, wsparcie formalno-prawne, budowanie kanałów sprzedaży.

Czego dotyczyły zgłaszane projekty?

Głównym obszarem działania składających aplikacje startupów były rozwiązania z zakresu innowacyjnych technologii informatycznych, fintech, IoT (Internet of Things), przemysłu 4.0, przemysłu kosmicznego, oprogramowania SaaS (Software as a Service), sztucznej inteligencji, a także rozwiązania Smart City. Proponowane projekty dotyczyły również automatyzacji procesów, optymalizacji, monitoringu i analizy danych.

Co zyskali uczestnicy programu?

Przede wszystkim szansę na rozwój i wsparcie mentorskie, pomoc w procesie rejestracji spółki w Polsce i Unii Europejskiej, usługi concierge polegające na załatwieniu wszelkich kwestii związanych z softlandingiem: baza noclegowa, biuro, poruszanie się po mieście. Ważnym wsparciem było zdobycie sieci kontaktów oraz współpraca z biznesowymi partnerami, dająca szansę na wprowadzenie swoich produktów i usług na większą skalę. Dzięki rozwijaniu produktów lub usług oraz podzieleniu ryzyka z partnerami, startupy mogą osiągnąć skalowalność i zminimalizować ryzyko działania. A grant w kwocie do 250 tys. zł był niewątpliwą wartością dodaną projektu.

Czy cel projektu został osiągnięty?

Naszym celem w konkursie Idea Global Poland Prize – realizowanym od 2021 r. przez nas i 9 akceleratorów z kilku miast w Polsce – było dotarcie do ludzi z różnych krajów, którzy chcą wprowadzić jakieś przełomowe innowacje, rozwiązać problemy i uczynić ten świat lepszym. To było bardzo budujące doświadczenie. Twórcy i pomysłodawcy startupów, z którymi współpracowaliśmy to młodzi, kreatywni ludzie, którzy wierzą w swoje rozwiązania i produkty. Jednym z elementów projektu była prezentacja wybranych startupów podczas Demo Day.Chodziło o zaprezentowanie się startupów przed gronem potencjalnych odbiorców technologii i inwestorów. Wiemy, że kilka z rozwiązań zostało zauważonych i jest przestrzeń do rozwoju dalszej współpracy. Cieszymy się także, że z kilkoma startupami biorącymi udział w projekcie będziemy mieli okazję nawiązać dalszą współpracę. Mamy nadzieję, że każdy z nich osiągnie sukces na szeroką skalę.

Czy któreś z uczestniczących startupów szczególnie wyróżniały się?

Pojawiło się wiele ciekawych pomysłów. Moim zdaniem warto szczególnie zwrócić uwagę na firmęAH-Servicesz Ukrainy. Jej projekt ma na celu stworzenie i globalną komercjalizację technologii chroniących markę. W dobie dynamicznego rozwoju platform handlowych e-commerce i skomplikowanych łańcuchów dystrybucji produktów, istotnym problemem jest ich skuteczna ochrona przed podrabianiem oryginalnych produktów tworzonych przez markę. AH-Service już nawiązała współpracę z Primavera Parfum – firmą integrującą pełną ofertę kosmetyków z kluczowymi platformami typu marketplace oraz największymi sklepami wielobranżowymi w kategorii Beauty i Health, a tym samym liderem rynku beauty w Polsce. Z kolei LightMirror – to zespół litewsko-ukraińskich architektów, inżynierów i technologów projektujących budynki słoneczne, które są funkcjonalne i ekologiczne. Głównym celem projektu jest wykorzystanie światła słonecznego w optymalny sposób, tak aby stworzyć jasną, dobrze doświetloną przestrzeń. Firma obecnie współpracuje z Miastem Rzeszów i testuje swoje rozwiązanie w SPZOZ Nr 1 w Rzeszowie. Jej plany rozwoju to jest opracowanie innowacyjnych rozwiązań dla szpitali.

Współpracujecie także z korporacjami. W jaki sposób pomaga to we wspieraniu starupów?

Nasza działalność opiera się na trzech filarach. Przede wszystkim pozyskujemy innowacje dla korporacji, poza tym prowadzimy i rozwijamy pomysły biznesowe w oparciu o środki publiczne i korporacyjne w ramach programów inkubacyjnych oraz akceleracyjnych. Ostatnim obszarem naszych działań jest budowa biznesowych usług towarzyszących, takich jak pozyskiwanie dotacji, wsparcie księgowe i prawne, marketingowe oraz mentoringowe.

Pracowaliśmy z ponad 40 korporacjami w celu pozyskiwania dla nich wartościowych biznesowo startupów, z którymi firmy mogły testować nowe rozwiązania i nawiązać dłuższą współpracę. Pozyskaliśmy ponad 2500 pomysłów biznesowych oraz pracowaliśmy z ponad 600 startupami w ramach 7 inicjatyw startupowych. Możemy więc powiedzieć, że naszym głównym biznesem, ale też zadaniem jest „łączenie kropek’’. Pomagamy młodym przedsiębiorcom nawiązać współpracę z korporacjami, dzięki której rozwiną skrzydła.

Które z dotychczas realizowanych przez Huge Tech projektów uważa Pani za najbardziej spektakularne?

Jesteśmy bardzo dumni  z projektu Samsung Inkubator. Był to pierwszy program ułatwiający nabywanie kompetencji cyfrowych i wspierający rozwój startupów w Polsce Wschodniej. Powstał w 2017 r., w Rzeszowie i skupiał się na rozwoju projektów z zakresu Internetu Rzeczy. w 2019 r. pojawił się także Samsung Inkubator w Lublinie, w którym wsparcie otrzymują startupy zajmujące się cyberbezpieczeństwem oraz Samsung Inkubator w Białymstoku ukierunkowany na cele zrównoważonego rozwoju. W ramach projektu startupy dostały wsparcie ekspertów z Samsung R&D (research and development), dostęp do przestrzeni laboratorium oraz najnowszych urządzeń firmy Samsung, bezpłatne szkolenia, a także możliwość wsparcia finansowego. W inkubatorach organizowane były wydarzenia dla lokalnych społeczności, m.in. zajęcia z kodowania, hackathony, turnieje gamingowe i warsztaty z przedsiębiorczości. Jeśli chodzi zaś o najbardziej spektakularne projekty startupowe to była to współpraca ze stratupami Life Gel, Printcity, Extreme Robotics Services, ParkCash, Transactionlink oraz Reliasol.

W ostatnim czasie zakończyliśmy dwa duże projekty. Poza Idea Global Poland Prize była to Platforma Startowa Start in Podkarpackie skierowana do kreatywnych osób, mających pomysł na biznes związany z branżą lotniczą, motoryzacyjną, informatyczną lub budowlaną. Po zakończonej inkubacji i uzyskaniu pozytywnej rekomendacji platformy startupowcy mogli starać się o 1 mln zł na rozwój biznesu w ramach konkursu Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.

Jakie plany na przyszłość ma Huge Tech?

Przygotowujemy się do dwóch kolejnych dużych projektów – Startup Booster oraz nowych Platform Startowych. Już niedługo będziemy mogli zdradzić więcej szczegółów.

W ramce

HugeTECH dla biznesu

Spółka oferuje wsparcie w zakresie m.in. doradztwa prawnego, marketingu, obsługi księgowości czy tworzenia prototypów. Edukuje i pomaga zdobyć dofinansowanie. Łączy startupy z korporacjami i inwestorami wspierając je na każdym etapie rozwoju.  Zainwestowała też w kilka startupów.  Jednym z głównych jej działań jest tworzenie i realizacja programów akceleracyjnych, doradztwo i pomoc w rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw, współpraca z inwestorami, dostarczanie usług małym firmom i korporacjom.

Zdjęcia do wypełnienia/do wyboru

Daniel Dereniowski CEO rzeszowskiej spółki wspierającej startupy HugeTECH