Miesięcznik Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT

30. edycja plebiscytu Złoty Inżynier
Baner poziomy

PW odpowiada na potrzeby rynku pracy i studentów

Realizowany przez Politechnikę Warszawską projekt OMNIS pomoże poszerzyć ofertę uczelni i podnieść jakość kształcenia na kierunkach: biogospodarka, elektrotechnika, energetyka, inżynieria chemiczna i procesowa, inżynieria materiałowa, inżynieria środowiska, lotnictwo i kosmonautyka, ochrona środowiska i transport. Ma się przyczynić także do zdobycia nowych kompetencji przez kadrę prowadzącą zajęcia. Potrwa do 2029 r .

Nowoczesna i dostosowana do potrzeb studentów i oczekiwań rynku pracy dydaktyka jest jednym z warunków rozwoju każdej uczelni. Politechnika Warszawska od lat realizuje projekty związane z innowacyjnymi formami kształcenia.

Przykładem mogą być m.in. indywidulane kształcenie i rozwój studentów pod opieką tutorów jako element studiów id, studia realizowane w formule projektowej, nowe i zmodernizowane kierunki studiów.

Nauczyciele akademiccy biorący udział w różnorodnych projektach uważają je za cenne doświadczenie. Dr Michał Bańka z Wydziału Mechanicznego Technologicznego PW uczestniczył w stażu dydaktycznym na Uniwersytecie Stanforda w ramach projektu NERW PW. – Poznałem zupełnie inną perspektywę współpracy na linii student – mentor, opiekun naukowy. Nowe umiejętności wykorzystuję w praktyce, prowadząc zajęcia ze studentami i wspierając ich aktywność – zapewnia.

Realizowany obecnie projekt PW, „OMNIS Otwartość. Modernizacja. Nowoczesność. Integracja. Społeczność”, wraz z komplementarnym do niego OMNIS2, jest odpowiedzią na zgłaszaną zarówno przez środowisko akademickie, jak i otoczenie społeczno-gospodarcze potrzebę zmiany sposobu nauczania studentów na bardziej praktyczne – projektowe, nowoczesne, wykorzystujące nowe narzędzia.

Nowe programy studiów i specjalności

– W projekcie OMNIS skupiamy się na kierunkach kształcących specjalistów w branżach kluczowych dla współczesnej gospodarki, takich jak: energetyka odnawialna, przemysł lotniczo-kosmiczny, rolnictwo i przemysł spożywczy oraz transport – mówi Anna Rogowska, dyrektor Centrum Projektów Rozwojowych, którekoordynuje OMNIS.

Możliwości rozwoju zapewnią zmodernizowane i nowe programy studiów czy specjalności, jak m.in. Materials for Energy na Wydziale Inżynierii Materiałowej czy Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa.

– Modernizując kierunki studiów spoglądamy na potrzeby otoczenia gospodarczego, które zmieniły się wyraźnie w obszarze energetyki, ale także lotnictwa i kosmonautyki. Do tej pory kształciliśmy specjalistów w zakresie projektowania i konstruowania statków powietrznych, napędów, automatyki i systemów lotniczych. W tej chwili będziemy zwracać większą uwagę na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, jak również zagadnienia dotyczące eksploatacji statków powietrznych – podkreśla dr hab. inż. Maciej Jaworski, prof. uczelni, prodziekan ds. dydaktycznych na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa PW.

OMNIS oferuje także dodatkowe formy kształcenia, które zwiększają aktywność i zaangażowanie studentek i studentów oraz pozwalają zdobyć wiedzę, umiejętności oraz kompetencje pożądane przez pracodawców. Przewiduje on bowiem liczne szkolenia (również z rozwoju osobistego), kursy przygotowujące do egzaminów kwalifikacyjnych, warsztaty, wizyty studyjne czy zajęcia prowadzone przez specjalistów z branży.

Wzmocnienie konkurencyjności

Projekt zrealizuje sześć wydziałów Politechniki Warszawskiej: Elektryczny, Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska, Inżynierii Chemicznej i Procesowej, Inżynierii Materiałowej, Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa oraz Transportu.

– Branże, w których kształcą studentów, potrzebują ekspertów w swoich dziedzinach. Chcemy m.in. w tych obszarach wzmocnić konkurencyjność naszych absolwentów – deklaruje prof. dr hab. inż. Jan Słyk, prorektor PW ds. studiów.

Kandydatom i studentom wyższych uczelni technicznych zależy na praktycznych umiejętnościach, które będą mogli wykorzystywać w pracy zawodowej. Chcą mieć najświeższą wiedzę, nie tylko ogólną – inżynierską, ale głównie kierunkową – ściśle powiązaną z głównym obszarem studiów. Studenci poszukują również okazji do bezpośrednich kontaktów z ekspertami i praktykami, którzy osiągnęli sukces zawodowy w danej branży. Cenią sobie możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego jeszcze podczas studiów, na przykład poprzez staże i współpracę z przemysłem. Dlatego częścią projektu OMNIS mają być m.in. studenckie projekty badawcze, realizowane z zespołami prowadzącymi prace wdrożeniowe i partnerami przemysłowymi czy cykliczne spotkania z pracodawcami i wizyty techniczno-dydaktyczne w nowoczesnych obiektach.

Skorzysta też kadra

Ważną część projektu OMNIS stanowią także działania skierowane do nauczycieli akademickich, uczących na kierunkach objętych projektem. Dzięki zaplanowanym szkoleniom, kursom, wizytom studyjnym i stażom przedstawiciele kadry dydaktycznej rozwiną swoje umiejętności cyfrowe, kompetencje w obszarze zielonej transformacji, projektowania uniwersalnego, a także te dydaktyczne, w tym w zakresie wykorzystania nowoczesnych metod nauczania.

Kolejny krok

Program OMNIS to kolejny krok w podnoszeniu jakości kształcenia. Uczelnia chce, by jej absolwenci byli postrzegani jako eksperci w obszarze gospodarki i nauki. Pełniliby również rolę ambasadorów Politechniki Warszawskiej, rekomendując na staże i do pracy inne osoby z dyplomem PW. – To już się dzieje. Potencjał osób wykształconych na Politechnice Warszawskiej jest dostrzegany i wykorzystywany. Pracodawcy wiedzą, jakie przygotowanie branżowe oraz mocne strony posiadają nasi absolwenci. Mamy nadzieję, że w perspektywie kilku kolejnych lat ich pozycja na rynku pracy będzie jeszcze silniejsza – mówi prof. Jan Słyk.

Projekt, którego realizacja potrwa do 2029 r. uzyskał dotację w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+). Jego wartość to 14 075 881,02 zł, a wkład z Funduszy Europejskich wynosi 11 615 417,02 zł.

Ciągły rozwój zawodowy to konieczność

Rozwój technologii i wyzwania związane ze zrównoważonym gospodarowaniem coraz bardziej ograniczonymi zasobami mają swoje odbicie w oczekiwaniach rynku pracy. To z kolei wpływa na model współczesnej edukacji. Uczenie się przez całe życie, ciągły rozwój osobisty oraz zawodowy to konieczność.–Aby nadążać za dynamicznie zmieniającym się światem, uczelnie muszą śledzić wszelkie pojawiające się nowe zjawiska, trendy czy potrzeby i elastycznie reagować na nie – wprowadzać zmiany w systemie kształcenia, aktualizować ofertę, wdrażać nowoczesne formy i metody kształcenia. Naszym zadaniem jest wspierać uczelnię efektywną i profesjonalną realizacją projektów, które przyczyniają się do tych zmian – zaznacza dyrektor Anna Rogowska.

Realizowane od lat projekty rozwojowe PW, w tym również te aktualne OMNIS, OMNIS2 czy Uczelnie Przyszłości, kładą duży nacisk na wyposażenie studentów nie tylko w zaawansowaną wiedzę ekspercką i umiejętności praktyczne z danej branży. Pozwalają rozwinąć takie kompetencje, jak: praca w zespole, efektywna komunikacja, krytyczne myślenie, wielozadaniowość czy otwartość na zmiany.

Interdyscyplinarna wiedza techniczna, kwalifikacje branżowe i umiejętności praktyczne to baza dla osób opuszczających mury uczelni. Jednak, jak podkreślają absolwenci, a także firmy współpracujące z Politechniką Warszawską, to rozwinięte kompetencje miękkie mogą zapewnić inżynierom przewagę na rynku pracy.

Lidia Sosnowska

 NERW PW i NERW2 PW
W latach 2018-2023, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Politechnika Warszawska realizowała projekty „NERW PW Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca” oraz „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca”. Oba skierowane były do studentów, doktorantów i pracowników uczelni.
W ramach działań zmodernizowano programy kształcenia na wybranych studiach (w tym anglojęzycznych), ale także otwarto nowe kierunki. To Integrated Design of Efficient Architectural Solutions – IDEAS na Wydziale Architektury czy Inżynieria i analiza danych na studiach stacjonarnych drugiego stopnia na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych. W sumie zmianami objęto 51 kierunków studiów i specjalności.
OMNIS2
Politechnika Warszawska rozpoczęła również realizację projektu „OMNIS2 Otwartość. Modernizacja. Nowoczesność. Integracja. Społeczność.”. To dopełnienie działań realizowanych w ramach OMNIS w zakresie tworzenia i modyfikacji programów studiów, podnoszenia kompetencji studentów oraz kadry prowadzącej dydaktykę.
Projekt obejmie wsparciem kolejne wydziały PW: Wydział Fizyki, Wydział Geodezji i Kartografii, Wydział Mechatroniki, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii w Płocku, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych, Wydział Mechaniczny Technologiczny, Wydział Inżynierii Lądowej, Wydział Elektryczny oraz Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku.
IDUB
W 2019 r. Politechnika Warszawska znalazła się w gronie laureatów konkursu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (IDUB) Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Uzyskała status uczelni badawczej i dodatkowe finansowanie na lata 2020-2026, co, obok kluczowych działań projektu nastawionych na rozwój działalności badawczej uczelni oraz strategiczne zmiany organizacyjne w sposobie jej funkcjonowania, pozwala również zwiększać efektywność dydaktyczną. Dzięki programowi wspierającemu rozwój nowoczesnych metod kształcenia pracownicy akademiccy uczestniczą w zagranicznych szkoleniach, kursach i wizytach studyjnych podnoszących ich kompetencje w tym zakresie. Uczelnia wspiera również szczególnie utalentowanych studentów. W ramach projektu IDUB realizowane są studia id. Program skierowany jest do najzdolniejszych kandydatów, którzy aplikują na studia I stopnia na PW, a także studentów z najlepszymi wynikami, chcących kontynuować naukę na studiach II stopnia.
ENHANCE
Politechnika Warszawska należy do konsorcjum ENHANCE (The European Universities of Technology Alliance), które powstało w 2019 r. Wraz z 9 wiodącymi europejskimi uczelniami technicznymi rozwija współpracę w obszarze edukacji, badań i innowacji. Wprowadzenie na szeroką skalę innowacyjnych metod kształcenia to jeden z celów sojuszu. Politechnika Warszawska jest liderem działania dotyczącego stworzenia katalogu krótkoterminowych ofert edukacyjnych. Do konsorcjum poza Politechniką Warszawską należą: Chalmers University of Technology, ETH Zurich, Politechnika Gdańska, Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii, Politecnico di Milano, RWTH Aachen, Technische Universität Berlin, Uniwersytet Techniczny w Delft, Universitat Politècnica de València.
UCZELNIE PRZYSZŁOŚCI
Politechnika Warszawska znalazła się w gronie 12 uczelni, które wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju będą realizowały projekt „Uczelnie Przyszłości”. Głównym celem jest wdrożenie innowacyjnego modelu kształcenia opartego o autorskie projekty studentów. Studenci będą mogli realizować indywidualną ścieżkę edukacyjną i rozwijać kluczowe kompetencje przyszłości, takie jak: umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, komunikacji, współpracy i kreatywność. Projekt będzie realizowany w latach 2024–2028.
Projekty Politechniki Warszawskiej podnoszące jakość kształcenia