Miesięcznik Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT

Baner poziomy

Śrutowanie podzespołów pojazdów elektrycznych

Ze względu na szybko rosnący popyt na komponenty do pojazdów elektrycznych, znany producent innowacyjnych odlewów aluminiowych i magnezowych, musiał zwiększyć swoje możliwości śrutowania. W tym celu firma zakupiła od Rösler ciągłą maszynę do śrutowania typu spinner hanger, w tym system transportu Power & Free. Specjalnie zaprojektowana konstrukcja urządzenia gwarantuje skuteczne, ale również delikatne usuwanie wiórów z obrabianych elementów bez ryzyka odkształcenia.

Aluminium, ze swoją stosunkowo niską gęstością objętościową, pozwala na znaczną oszczędność masy w produkcji podzespołów do pojazdów elektrycznych, co skutkuje zwiększonym zakresem działania akumulatora. Dlatego liczba podzespołów produkowanych z tego lekkiego metalu, wykonanych metodą odlewania ciśnieniowego i innymi metodami produkcji, szybko rośnie. Cienkościenne konstrukcje z aluminium pozwalają także na dodatkową oszczędność masy.

Kształt i grubość ścianek odlewów aluminiowych i magnezowych wymagały procesu śrutowania, który delikatnie obrabia elementy bez ich odkształcania. Jednocześnie operacja śrutowania musiała być szybka i przebiegać w pełni automatycznie.

Aby zapewnić delikatne, ale szybkie i skuteczne usuwanie rąbków w przepływie ciągłym, ciągła śrutownica zawieszkowa typu spinner hanger, model RHBD 13/18-So , jest wyposażona w osiem specjalnych turbin , każda o mocy zainstalowanej 11 kW. Turbiny zawierają wyjątkowo szerokie łopatki wyrzucające, które wytwarzają szeroki strumień. Ponadto, w przeciwieństwie do standardowego rozmieszczenia turbin po jednej stronie komory śrutowniczej, turbiny umieszczono po obu stronach. To podwójne rozmieszczenie turbin, wraz z szerokim strumieniem, zapewnia delikatną operację śrutowania, która znacznie minimalizuje ryzyko odkształceń. Jednocześnie stosunkowo wysoka przepustowość ścierniwa, niezbędna do wydajnego usuwania rąbków i czyszczenia lekkich elementów metalowych, zapewnia szybką i skuteczną operację śrutowania.

Innym czynnikiem zapobiegającym odkształcaniu się obrabianego przedmiotu jest fakt, że nośnik obrabianego przedmiotu, mieszczący od 60 do 80 elementów, nie tylko obraca się podczas całego procesu śrutowania, ale także oscyluje w przód i w tył w trzech pozycjach. Gwarantuje to bezpieczne usuwanie wypływek i zadziorów, nawet w trudno dostępnych miejscach, takich jak podcięcia. Aby zapobiec zasysaniu materiału ściernego – bardzo małego aluminiowego drutu ciętego – z urządzenia do śrutowania przez przepływ powietrza wylotowego i utrzymać wymaganą optymalną mieszankę roboczą, odpylacz i kaskadowy separator powietrza do mycia zostały technicznie zmodyfikowane. Oczywiście odpylacz mokry jest w pełni zgodny z wymogami ATEX. Niezbędne prace konserwacyjne są ułatwione dzięki licznym połączeniom do czyszczenia sprzętu w różnych sekcjach urządzenia do śrutowania.

System obsługi Power & Free zapewnia łatwy i bezproblemowy transport elementów obrabianych. Na stanowisku załadunku/rozładunku wysokość nośnika elementu obrabianego można dostosować do wzrostu danego operatora, co zapewnia ergonomiczne i komfortowe warunki pracy. Ponadto, liczne sekcje buforowe w systemie transportowym umożliwiają ciągłą pracę, nawet podczas przerw i okresów spoczynku. Aby zapewnić absolutne bezpieczeństwo personelu, wszystkie niebezpieczne obszary wokół maszyny do śrutowania są wyposażone w maty bezpieczeństwa zamiast zwykłych czujników i obudów.

Źródło: Rösler