Wielu kierowców aut elektrycznych wymieniłoby trzy rzeczy, jakie należałoby w nich poprawić: zwiększyć zasięg, skrócić czas ładowania i obniżyć ceny, aby były konkurencyjne dla pojazdów z silnikami spalinowymi.
Aby osiągnąć te cele, producenci samochodów szukają sposobów na zastąpienie tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion), zasilających większość nowoczesnych pojazdów elektrycznych (EV), ich bardziej zaawansowanymi wersjami „półprzewodnikowymi”. Te nowe rodzaje superakumulatorów obiecują szybsze ładowanie i znacznie większy zasięg EV. Po latach problemów technicznych, wysiłki zmierzające do ich wprowadzenia przynoszą efekty, a pierwsze półprzewodnikowe akumulatory litowo-jonowe mają wejść do produkcji w ciągu najbliższych kilku lat.
Toyota, największy na świecie producent samochodów, zainteresował się akumulatorami półprzewodnikowymi w 2012 r. Firma ogłosiła niedawno, że dokonała „przełomu technologicznego”, planując rozpoczęcie produkcji baterii półprzewodnikowej już w 2027 r. Toyota twierdzi, że jej nowa bateria zapewni zasięg EV około 1200 km, który jest około dwa razy większy niż dla wielu istniejących modeli i można ją naładować w około dziesięć minut.
Maciej Kamyk
Przeczytaj więcej: publikacja-146921-superakumulatory:-na-ratunek-elektrykom-przeglad-techniczny-2024-1.html