Rekordowa operacja
Kolejna tarcza TBM (Tunnel Boring Machine) – tym razem o masie 4300 t. i średnicy 15,2 m dotarła morzem i transportem kołowym z Hiszpanii do Polski. Jest to rekordowy transport ponadgabarytowy – przewóz tarczy na meganaczepie, złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami. Zestaw transportowy o długości 73m razem liczy 68 kół. Z Opola tarcza wyruszyła nocami do Rzeszowa, by wydrążyć tunel 2255 m na budowie drogi S19 pod górą Grochowiczna. Układ dróg wymusił poprowadzenie transportu przez… Warszawę (780 km). Operację prowadzi DB Schenker na zlecenie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción. TBM ma moc 12 MW, długość 107 m po zmontowaniu. Wcześniej była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu. Dla porównania tarcze drążące warszawskie metro mają 97 m długości i masę 615 t i drążą tunele o średnicy ok. 6,5 m. jaz.
Fale zastąpią wiatr?
Szkocka firma AWS Ocean Energy uzyskała znakomite wyniki prób nowatorskiego konwertera energii fal morskich Archimedes Waveswing. 50-tonowy konwerter podwodny uzyskał średnia moc 10 kW, szczytową – 80 kW podczas przeciętnych warunków falowania. Konwerter to aktywowana ciśnieniowo podmorska boja o wysokości 7m i średnicy 4m. Pod powierzchnią morza jest praktycznie niezniszczalna i bezawaryjna i może pracować bez przerwy. Energia fal tłoczy przez turbinę powietrze wewnątrz cylindra boi. Jest to jak dotąd najbardziej efektywny sposób wykorzystania energii fal. jaz.
Tunelem do Zakopanego
Ukończono budowę tunelu drogowego długości 2,06 km na trasie Zakopianki czyli drogi krajowej nr 7, w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Trwają tam prace wykończeniowe. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Wewnątrz tunelu trwają już testy i próby zainstalowanych tam urządzeń i systemów niezbędnych do prowadzenia ruchu. Mają także odbyć się ćwiczenia służb ratowniczych. Koszt całej inwestycji to niemal 1 miliard zł. Tunel kończy włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę — firmę Astaldi. Marzenia o drożnej Zakopiance bliskie są rzeczywistości. Nikt nie myśli, co będzie, gdy do Zakopanego zawita 100 tys. samochodów. jaz.
„Polski” atom
Na początku listopada Rada Ministrów przyjęła uchwałę ws. budowy wielkoskalowych elektrowni jądrowych w Polsce. Pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa zostanie zbudowana w oparciu o amerykańską technologię reaktorów AP1000 – poinformowała KPRM. Wskazano, że pierwszy blok elektrowni, która zostanie wybudowana w północnej Polsce (Lubiatowo-Kopalino), powstanie do 2033 r. mj
Politechniki górą
Politechnika Warszawska była najczęściej wybieraną przez kandydatów uczelnią podczas tegorocznej rekrutacji, którą podsumowało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Biorąc pod uwagę ogólną liczbę kandydatów na studia stacjonarne I stopnia i jednolite studia magisterskie najwięcej zgłoszeń odnotowała PW. Przyjęto w sumie ponad 48 tys. aplikacji. Uwzględniając liczbę kandydatów w przeliczeniu na jedno miejsce najchętniej wybieraną uczelnią również okazała się PW (7,9 osób na miejsce). Druga była Politechnika Gdańska (6,9 osób na miejsce), a trzecia Politechnika Poznańska (6,8 osób na miejsce).
Uznaniem kandydatów cieszyły się, takie kierunki jak: informatyka techniczna i telekomunikacja, inżynieria mechaniczna, inżynieria lądowa i transport, automatyka, elektronika i elektrotechnika. mj